• kvinnan40

    Hur sminkar ni er 40+

    Vilken primer och foundation är dom bästa för oss med linjer o rynkor? Har ljus ganska torr hy. Tycker det mesta jag testat lägger sig i linjer och rynkor och ser torrt o fult. Testat tikei mineral foundation, Lumene longwear blur, fit me Maybelline, lumene cc cream men allt lägger sig fult.

    Primer jag använt, lumene blur , Maybelline fit me luminous smooth och ordinary primer inget ser bra ut. Dag och nattkräm använder jag aco pure glow och serum... Tacksam för tips och råd även ang. setting spray eller liknande 🙂

  • Svar på tråden Hur sminkar ni er 40+
  • Cereal Killer

    Jag har också torr hy och är 37. Jag kör med de foundations som ska vara återfuktande och ger en lättare täckning. När jag var yngre kunde jag använda foundations med hög täckning, sådana som ska jämna ut porer och liknande, men det funkar inte längre utan det blir bara kakigt och fult. Jag använder en concealer istället, till enstaka områden där lite mer täckning behövs. Primer skippar jag då jag hittills inte hittat någon bra.


    Som återfuktning använder jag ACO glow booster dagtid och sedan smörjer jag in ansiktet med en vanlig karbamidkräm från apoteket några kvällar i veckan. 


    Den senaste foundation jag köpte är denna från Yves Rocher. 

    https://www.yves-rocher.se/smink/ansikte/foundation/lystergivande-foundation-laett-taeckning/p/46430?gclid=EAIaIQobChMIjdfpv6rJ_QIV8AqiAx3AzQSWEAQYASABEgLIs_D_BwE

  • Kvittning

    Använder ingen primer eller foundation. Bara puder och bronzer från bare minerals. Tycker det ger ett väldigt naturligt utseende men med en jämnare färgton än att vara osminkad. 

    Använder aco age delay+ som dag- och nattkräm. + deras serum och ögonkräm. 

  • Blacknails86

    Tror nyckeln är att du behöver en dagkräm som återfuktar tillräckligt. Boosta med fuktighetsmask som du har på hela natten minst en gång i veckan. Och att peela med en peeling som passar din hudtyp minst 1 gång i veckan för att krämerna ska gå in på djupet.

  • Anonym (put my face on)

    De billiga märkena är rätt värdelösa när man kommit upp i åldern. Då ska man gå på lystergivande med mycket fukt och olja i foundations. Mineralsmink är ofta uttorkande. Testa Clarins, Helena Rubinstein, Esteé Lauder, Dior eller Tom Ford och ett bra fuktgivande puder från samma märken. Det viktiga är också en bra concealer för att få bort mörka ringar och ojämnheter och en bra fuktkräm under + och att man peelar huden regelbundet för få bort fnas.

    Utöver dessa jag beskrivit använder jag ögonbrynspenna, har väldigt ljusa och tunna ögonbryn. En bra volymmascara (favoriter ofta Lóreal), någon beige ögonskugga utan shine, eyeliner antingen flytande eller penna och ibland lite roliga färger som matchar kläderna, rouge för lyster och för att se pigg ut. Har också alltid läppstift och läppenna i olika färger beroende på humör och situation.

Svar på tråden Hur sminkar ni er 40+