• Funkismamman

    Sjuksköterskestuderande?

    Hej! Jag är ny här. Finns här någon som studerar till sjuksköterska och vill berätta hur det är? Hur tufft är det, hur mycket tid lägger ni ner på era studier o.s.v. Berätta gärna också vilket lärosäte ni läser på.

    Tack på förhand! Glad

  • Svar på tråden Sjuksköterskestuderande?
  • Anonym (KI)

    Jag läser på KI, de har utbildningen på distans vilket var en förutsättning för mig då jag har två småbarn. Är nu inne i termin 4!
    Skulle inte säga att själva utbildningen är så svår, även om vissa av momenten är oerhört intensiva (exempel anatomi och fysiologi och patofysiologin). Det svåra tycker jag är att kombinera studier med barn, när barnen är sjuka ofta och då är hemma. VFU-perioderna kan bli kämpiga att få ihop då det krävs 100% närvaro och råkar man då ha oturen att bli sjuk finns risk att man inte blir godkänd och sen behöva göra om den, och då inte bli uppflyttad i nästa termin. 


    Är det nåt särskilt du undrar kring utbildningen eller KI som lärosäte? 


     

  • Anonym (Uppsala)

    Har haft två inneboende ssk-studenter här i Uppsala. Båda trivdes väldigt bra på utbildningen. Den verkar vara fokuserad kring en basgrupp som man jobbar mycket tillsammans med. Båda två var väldigt engagerade och seriösa och lade tid som en heltidsanställning ungefär på studierna. Den ena t o m mer än så. 

    Många olika VFU som verkar väldigt bra upplagda. Kul att komma ut i verkligheten redan tidigt, tyckte båda tjejerna. 

  • Funkismamman

    Tack för era svar!

    Det med vfu låter lite bekymmersamt, just att om man missar någon dag eller så. Jag har en annan högskoleutbildning i grunden där jag tog examen 2010. Det var 100 % närvaro som krävdes på vfu då också men det fanns ändå möjlighet att ta igen någon dag senare efter vfu perioden egentligen var slut,  men så ser det alltså inte ut inom ssk-utbildningen?

    Jag är ny i tankarna på detta så ville mest kolla lite allmänt. Ska skriva Högskoleprovet nu om ett par veckor å se om jag över huvud taget har någon chans att komma in.

  • Anonym (Uppsala)
    Funkismamman skrev 2023-03-07 19:47:14 följande:

    Tack för era svar!

    Det med vfu låter lite bekymmersamt, just att om man missar någon dag eller så. Jag har en annan högskoleutbildning i grunden där jag tog examen 2010. Det var 100 % närvaro som krävdes på vfu då också men det fanns ändå möjlighet att ta igen någon dag senare efter vfu perioden egentligen var slut,  men så ser det alltså inte ut inom ssk-utbildningen?

    Jag är ny i tankarna på detta så ville mest kolla lite allmänt. Ska skriva Högskoleprovet nu om ett par veckor å se om jag över huvud taget har någon chans att komma in.


    Det verkar väldigt hårt med närvaro på VFU faktiskt. En av tjejerna fick strunta i sin mammas 50-årsfirande, hon fick inte ledigt ett par dagar för det. 
  • Mantrasina

    Nu är det många år sedan jag läste, tog examen januari 2011, men handleder ofta studenter under VFU. VFU-perioderna har höga krav på närvaro på grund av att det är väldigt högt tryck på VFU-platserna. Det är nätt och det finns tillräckligt med praktikplatser för studenterna när den är förlagd, och om då man ska ta igen några dagar så blir det jättesvårt att få till. Det handlar alltså om möjligheten att handleda studenter ute i verksamheterna. Men! Om man klarar att visa att man behärskar allt man ska och når upp till målen, så spelar det ingen roll om man inte tar igen ett par pass. Om man däremot inte når upp till målen, och dessutom är borta ett par pass, så kan man inte godkännas. Det är ofta upp till verksamheten själv att avgöra hur man gör med eventuella missade pass och möjlighet att ta igen dem. 

  • Anonym (Förälder)
    Funkismamman skrev 2023-03-07 17:47:42 följande:
    Sjuksköterskestuderande?

    Hej! Jag är ny här. Finns här någon som studerar till sjuksköterska och vill berätta hur det är? Hur tufft är det, hur mycket tid lägger ni ner på era studier o.s.v. Berätta gärna också vilket lärosäte ni läser på.

    Tack på förhand! Glad


    Dottren pluggar nu, femte terminen. 

    Det tar  tid, räkna med heltid och mer inför tentor och stora inlämning. Har du lätt för dig så kan det bli mindre. Alltid bra om du kan hitta några att plugga tillsammans med.

    Det hon fick kämpa lite extra med var läkemedelsberäkningen där det krävdes alla rätt på tentan. Sen behövdes det godkännt på den tentan för att börja termin efter, eller om det var temin fem.

    VFU krävdes hög närvaro men de var schemalagda med extratimmar så missade men någon enstaka dag fanns det möjlighet att klara ändå. Nu kom jag inte ihåg extakt men de kunda vara schemalagda 160 timmar och kravet för G var 140.  
  • Anonym (KI)

    Det har sett lite olika ut med närvaron på VFU under de jag hittills haft: vissa Gånger har vi behövt ladda upp en av handledaren godkänd tidrapportering men de två senaste har det inte behövts. Lärosätet kräver 100% närvaro men som någon ovan skrev så kan ens handledande sjuksköterska godkänna en ändå, förutsatt då att målen anses uppfyllda och det inte handlar om mer än enstaka pass. Så det beror lite på vem man hamnar hos, vissa är mer rigida än andra är mitt intryck. 


    sen vill jag tillägga att VFU:erna är roliga och oerhört värdefulla då man får mängdträning i många av de kliniska färdigheterna man annars har svårt att öva på annars. naturligtvis är det en hel massa annat man ägnar sig åt på VFU som förbereder en för yrkeslivet! 

  • Sovsecken

    Jag är färdig ssk men tog examen januari-22 så tänker att det ändå är relevant. Jag pluggade på plats på Umeå universitet. Överlag så var det rätt lagom tyngd på utbildningen, utöver vfu-perioderna så pluggade jag sällan mer än 25-30h/v självklart gick det i perioder beroende på hur tung kursen var och vad man har lätt för att lära sig :).

    Vfuerna var alltid tunga då man är ute i praktiken och ofta har skrivuppgifter/seminarium samtidigt. På flera av mina vfu-platser "fuskades" det med tidraporteringen för det är inte värt att vi stannade kvar när det inte fanns något kvar att göra. Ofta fick man också tid att skriva sina uppgifter medans det var lugnt på placeringen. Angående schemaläggningen så brukade jag ta upp det med mina handledare om det jag hade något viktigt inplanerat så kunde dom oftast schemalägga mig runt det. Hanteringen av sjukdom varierade från placering dom flesta accepterade 1-3 dagar utan ändringar. Det var enbart ett ställe som ansåg att jag behövde ta igen min sjukdag.

    Även om vfuerna är tunga så var dom det bästa med hela utbildningen. Så mycket erfarenheter som verkligen sätter sig.

Svar på tråden Sjuksköterskestuderande?