• emma31

    Höftsnuva 1åring?

    Hejsan! 
    Jag undrar om någon har en erfarenhet om höftsnuva på en 1åring? 
    Vi va på VC igår och blev remitterade till barnakuten. Min dotter tycker verkligen inte om vårdpersonal så hon skrek för sitt liv och det va svårt att undersöka henne, men de trodde att hennes tillstånd berodde på höftsnuva. 

    Hon är pigg och glad men vill ibland inte stödja på sitt ben, efter en stund går det bra och hon går runt som ingenting, sätter sig ner och så kan hon sen åter igen inte stödja på sitt ben. Vad jag förstår så gör höftsnuva väldigt ont och de kan inte stödja överhuvudtaget, jag tycker inte hon är överdrivet smärtpåverkad utan verkar som hon mest blir sur när hon inte kan stödja på det. 
    Är det någon som har haft barn med samma symtom?

  • Svar på tråden Höftsnuva 1åring?
  • emma31
    Jag är bara jag skrev 2023-03-08 15:22:36 följande:

    Fick googla för att kolla vad det var. Vanligare hos äldre barn och främst pojkar, men visst kan det vara det ändå.

    www.kry.se/fakta/fragor-och-svar/hoftsnuva/


    Ja, jag har sett det också, frågade läkaren om just det och hon svarade att det mest är vanligt på äldre barn men enstaka små barn får det också. Dock tycker jag det är märkligt att det inte är hela tiden, utan bara just ibland hon inte kan stödja. 
  • Jag är bara jag
    emma31 skrev 2023-03-08 16:04:07 följande:
    Ja, jag har sett det också, frågade läkaren om just det och hon svarade att det mest är vanligt på äldre barn men enstaka små barn får det också. Dock tycker jag det är märkligt att det inte är hela tiden, utan bara just ibland hon inte kan stödja. 
    Även om det skulle vara det låter det som nåt som oftast går över av sig själv. Vila och lite omsorg räcker nog långt. {#emotions_dlg.flower} 
  • LittleSunshine84

    Min 6åring hade det nyss, på bägge sidor. Gick väldigt upp och ner. Ena sekunden kunde han inte röra benet ens när han låg ner och andra sekunden kunde han använda benet. Mkt vila blv det. 

  • emma31
    LittleSunshine84 skrev 2023-03-08 20:09:55 följande:

    Min 6åring hade det nyss, på bägge sidor. Gick väldigt upp och ner. Ena sekunden kunde han inte röra benet ens när han låg ner och andra sekunden kunde han använda benet. Mkt vila blv det. 


    Okej! Vad "skönt" att höra att det kan gå upp och ner, just den biten jag blev så fundersam av. Läser man om det så står det mest om att det gör ont hela tiden
  • emma31
    EvaLotta75 skrev 2023-03-08 20:19:43 följande:

    Det gör svinont fick vi höra av läkaren när vi var på akuten, går över men gör riktigt ont.


    Okej, hon är dock inte så smärtpåverkad, man märker att det är jobbigt för henne, men inget hon gråter av. Hon kryper när hon inte kan ställa sig upp. 
Svar på tråden Höftsnuva 1åring?