• anonymmedfrågor

    Ligga med gift man?

    Hej, jag är en kvinna i sina bästa år. Jag är singel, och trivs väldigt bra med det just nu. Dock har det en tendens att innebär kniviga situationer det med...

    Bakgrund:
    Under någon vecka har jag skrivit och småflörtat med en man som jag vet har både fru och barn. Vi ligger lika i ålder, och träffades genom gemensamma vänner, och båda har haft ögon för varandra sedan första mötet. Som jag har förstått det, är relationen mellan honom och frun inte den bästa efter många år i äktenskap. Jag är inte heller den första han intresserat sig för/legat med utanför äktenskapet.

    Frågeställning:
    Hur ställer man sig till att ligga med en gift man, med bakgrundsfaktan i ryggen?

    Mina tankar:
    Jag resonerar på ett sätt som att det är hans ansvar att se till så att relationen mellan frun och han fungerar. Är han inte otrogen med mig, kommer han vara det med någon annan mest största sannolikhet. Jag kan också förstå behovet av sex som han inte får. 
    Andra sidan av mig är smått äcklad av beteendet, och vill absolut inte stötta detta. Samtidigt går tankarna till hans fru och barn, vars värld förmodligen skulle rasera om det kom fram. 

    Denna tråd lär trigga många åsikter och känslor, men jag ber ändå om respekt och kontruktiva resonemang i diskussionen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-03-08 21:25
    Uppdatering:

    Efter lite kloka resonemang ur olika synvinklar, kan jag konstatera att konsekvenserna av handlandet kan bli så många fler än jag själv insett. Nackdelarna väger betydligt tyngre än fördelarna, och jag tackar dem som gett mig lite klarhet i frågan.

  • Svar på tråden Ligga med gift man?
  • Anonym (E)

    När man har bakgrundsfakta....? Nej, du har ett svin till "make" som snackar skit om sin fru för att få ligga. Du har ingen aning om deras relation, egentligen. Man ska aldrig strula runt med personer som är upptagna. Du skulle göra bäst i att följa din moraliska kompass här och låta honom fixa sin otrohet på annat håll.

  • flemens

    Eftersom jag på allvar tror att en människa ensam är ansvarig för sina egna handlingar i vuxen ålder (efter 25-26 års ålder då vetenskapen visat att konsekvensdelen av hjärnan är tillräckligt utvecklad) så ser jag inga moraliska problem med att du ligger med en man som är gift. Det är inte ditt problem, även om det kan bli ditt problem under vissa förutsättningar där den andra parten anklagar dig för att ha "orsakat" det gifta parets problem, oftast utan att inse dennes egna ansvar för förhållandet i många fall. Men man ska inte sky från det faktum att vissa sortens människor agerar utifrån kliniskt rena egoistiska mer eller mindre omedvetna järnvägsspårnär de ligger med dig.


    Man ska försöka komma ihåg att det här med "moral" är baserat på religion i första hand. Det som vi blivit itutade med från det ögonblick då ens hjärna är förmögen att ta emot impulser utifrån och baseras helt och hållet på den kultur som man har oturen eller turen att födas in i.

  • Fiona M

    Om du nu bortser från att ansvaret är hans, hur motiverar du att gå vidare med en man som ljuger och bedrar sin partner?
    Det finns så många att ha sex med, varför vill du trassla till det med en upptagen man, oavsett att han kommer vara otrogen även utan dig?
    Jag är ärligt nyfiken på hur man rationaliserar det för sig själv.

  • anonymmedfrågor
    Anonym (E) skrev 2023-03-08 18:39:28 följande:

    När man har bakgrundsfakta....? Nej, du har ett svin till "make" som snackar skit om sin fru för att få ligga. Du har ingen aning om deras relation, egentligen. Man ska aldrig strula runt med personer som är upptagna. Du skulle göra bäst i att följa din moraliska kompass här och låta honom fixa sin otrohet på annat håll.


    Jag förstår hur du tänker, men samtidigt skriver du att han ska fixa sin otrohet på annat håll. Spelar det då någon roll om det är jag, eller den där andra kvinnan?
  • Ccplus

    Hur är ansvaret enbart hans, om det nu är så att du själv går runt och är medveten om att killen redan är uppbunden i ett seriöst förhållande? 

  • Ccplus

    Det är inte som att du går runt och är helt omedveten om vad det skulle kunna ställa till med. 

  • anonymmedfrågor
    flemens skrev 2023-03-08 18:43:16 följande:

    Eftersom jag på allvar tror att en människa ensam är ansvarig för sina egna handlingar i vuxen ålder (efter 25-26 års ålder då vetenskapen visat att konsekvensdelen av hjärnan är tillräckligt utvecklad) så ser jag inga moraliska problem med att du ligger med en man som är gift. Det är inte ditt problem, även om det kan bli ditt problem under vissa förutsättningar där den andra parten anklagar dig för att ha "orsakat" det gifta parets problem, oftast utan att inse dennes egna ansvar för förhållandet i många fall. Men man ska inte sky från det faktum att vissa sortens människor agerar utifrån kliniskt rena egoistiska mer eller mindre omedvetna järnvägsspårnär de ligger med dig.


    Man ska försöka komma ihåg att det här med "moral" är baserat på religion i första hand. Det som vi blivit itutade med från det ögonblick då ens hjärna är förmögen att ta emot impulser utifrån och baseras helt och hållet på den kultur som man har oturen eller turen att födas in i.


    Ja, och det här med att man är ansvarig för sina egna handlingar är väl lite det jag "lutar mig tillbaka på". Jag har ett ansvar, och kan komma att få en konsekvens av mitt handlande. Precis samma gäller för den andre. På ett vis är det ju jag som "förstört" för paret, eftersom det är jag som medvetet gjort valet att ligga med någon annans man. Men samtidigt kan jag tycka att den som är gift, och är den som inte får egentligen, bär det största ansvaret. 

    Det du säger om moral måste jag medge har lite relevans. I andra kulturer ses det ju som normalt att mannen har mer än en fru.
  • Anonym (E)
    anonymmedfrågor skrev 2023-03-08 18:46:34 följande:
    Jag förstår hur du tänker, men samtidigt skriver du att han ska fixa sin otrohet på annat håll. Spelar det då någon roll om det är jag, eller den där andra kvinnan?
    Ja det spelar roll eftersom du inte vet om han kommer att vara otrogen med någon annan istället för dig. Dessutom bidrar du direkt till ytterligare problem i deras relation, inte särskilt snällt mot någon av dem, och du skapar ev. framtida problem för dig själv också. Det måste finnas någon k*k som inte är upptagen redan där du bor.
  • anonymmedfrågor
    Fiona M skrev 2023-03-08 18:44:06 följande:

    Om du nu bortser från att ansvaret är hans, hur motiverar du att gå vidare med en man som ljuger och bedrar sin partner?
    Det finns så många att ha sex med, varför vill du trassla till det med en upptagen man, oavsett att han kommer vara otrogen även utan dig?
    Jag är ärligt nyfiken på hur man rationaliserar det för sig själv.


    Att ljuga och bedra sin partner är ju ett problem i sig ja. Däremot påverkar det inte mig eftersom jag inte syftar till att ha en relation med denna man. Visst finns det många andra att gå på, men varför skulle jag? Denna man är ju uppenbart intresserad, och lägger sin fru åt sidan. För mig gör det ingen skillnad. Däremot är det ju egoistiskt av mig att välja honom med hans fru och barn att ta hänsyn till. 
  • Anonym

    Självklart har du ett ansvar för vad du gör. Du kan inte gömma dig bakom floskler som "det är han som är gift, inte jag".
    Man har ansvar för sina medmänniskor. 
    Varför inte ta en man där du inte riskerar att förstöra livet för andra? Det är ju inte direkt brist på dom.

Svar på tråden Ligga med gift man?