• Realist

    Utebliven mens men mensvärk

    Hej,
    Jag och min sambo försöker skaffa vårt första barn.
    Vi har prickat in ÄL ganska bra. Nu är min mens sen, 4 dagar. Men jag har mensvärk. Har tagit 2 st gravtest (ej direkt på morgonen då tiden har inte funnits) och båda var negativa. Min cykel har tidigare varit punktlig men kort (22 dagar).

    Är lite orolig om jag ska vara ärlig. Är det någon som varit med om något likande? Isf vad var det? 

    Tänkte testa mig igen nästa vecka om mensen inte har dykt upp. Har försökt googla mig till saker, men har inte hittat någon bra anledning. Är inte stressad, normal vikt, ingen känd sjukdom m.m. 

  • Svar på tråden Utebliven mens men mensvärk
  • Anonym (S)

    Det som styr när mensen kommer är just ägglossningen, om du vet när den varit med test och bekräftande med temperatur borde utebliven mens tyda på graviditet! Kan det vara så att du haft senare ÄL än du tror? Även vid ÄL-tester så betyder ju ett positivt test bara att hormonet LH ökat inför ägglossning. Ibland lossnar inget ägg och då kan kroppen ?försöka? igen. Mensvärk men ingen mens var just mitt första tecken på graviditet så kanske är det bara dåliga test? Lycka till! 

  • Anonym (Cilla)

    Med en så kort cykel är det mycket möjligt att du har en lite kortare lutealfas också! Det skulle kunna innebära att du testar positivt lite senare. Men det är också extremt vanligt att mensen börjar krångla för första gången bara för att man "försöker". 

  • Realist
    Anonym (S) skrev 2023-03-09 14:48:15 följande:

    Det som styr när mensen kommer är just ägglossningen, om du vet när den varit med test och bekräftande med temperatur borde utebliven mens tyda på graviditet! Kan det vara så att du haft senare ÄL än du tror? Även vid ÄL-tester så betyder ju ett positivt test bara att hormonet LH ökat inför ägglossning. Ibland lossnar inget ägg och då kan kroppen ?försöka? igen. Mensvärk men ingen mens var just mitt första tecken på graviditet så kanske är det bara dåliga test? Lycka till! 


     


    Ingen omöjlighet att ÄL varit sen. Dock har mina cyklar varit väldigt punktliga tidigare, så blir lite förvånad när den inte dykt upp. Nu är den 5 dagar sen, normalt brukar detta vara mensen sista dag 🙈

  • Realist
    Anonym (Cilla) skrev 2023-03-09 17:41:15 följande:

    Med en så kort cykel är det mycket möjligt att du har en lite kortare lutealfas också! Det skulle kunna innebära att du testar positivt lite senare. Men det är också extremt vanligt att mensen börjar krångla för första gången bara för att man "försöker". 


     


    Tänkte försöka mig på att testa mig igen nästa vecka. Vi har försökt bli gravida ett tag, men inte lyckats. Därför man blir lite orolig när mensen inte kommer. Är väl mest rädd att något är fel 🙈

  • Anonym (S)

    Om ÄL var senare kan det ju fortfarande vara för tidigt för ett plus! Kanske prova andra, lite känsligare, test? T ex Clearblue med veckoindikator! 

Svar på tråden Utebliven mens men mensvärk