• Anonym (Mat)

    Har alla det såhär tufft med maten? (Ekonomi)

    Jag har haft det tufft med att köpa mat. Jag jobbar tim och oftast får jag 12 tusen kronor efterskatt. Men just förra månaden, fick jag så pass lite jobbpass att jag har snålat mer än vad jag brukar.

    Det slog mig om att jag har alltid haft det tufft med att köpa mat. Jag gillar att laga mat och skulle hemskt gärna göra mina favoriträtter, som jag älskade att göra när jag var liten. Bland annat saknar jag hembakade bröd och det har jag inte gjort sedan jag var barn i princip. Just p.g.a att jag det blir för mycket i kostnaderna. Jag kan väl köpa, visst. Men det ger konsekvenser. Så då köper jag bara det som kan mätta min mage, samtidigt som jag tänker på nyttigheterna. Jag försöker leva ett hälsosamt liv, men samtidigt kan jag inte köpa alla frukter och grönsaker. Så då skippar jag dem som kostar dyrast, förstås.

    Har alla det såhär tufft? Att man inte köper allt som finns i butiken. Man köper bara det som känns nödvändigt? Annars får man skylla sig själv efteråt, helt enkelt. Eller har vissa det så pass bra, att man kan köpa vad som helst, utan att det påverkar någonting alls?

    Jag brukar ibland drömma mig bort till den sitsen och livet där jag har råd med alla ingredienser, som jag kan köpa för att laga den maträtten jag vill :)

  • Svar på tråden Har alla det såhär tufft med maten? (Ekonomi)
  • brb92

    Det är inte mycket du har att leva på men du kanske kan öka din inkomst. Se även över dina fasta utgifter.
    Titta igenom veckoreklamen för att se vad som är billigare. Kanske måste du ändra dina matvanor lite i alla fall 4 dagar i veckan och till helgen så kan du äta som tidigare. Köpa storpack istället för små dyrare förpackningar. Göra "storkok" och frys in i middagsportioner.

    När det är billigt med tex vitlök kan du köpa och fermentera så har du fin vitlök hela vintern eller när du köper grönsaker/bär så kan du ta fröna och så och ha en egen odling i köksfönstret. (tänker chili, blåbär, färska kryddor osv)

    Såg att någon redan rekommenderat boken "Portionen under tian", den rekommenderar jag också.
    Man kan göra mycket gott med små medel, det gäller dock veta hur att tänka.

  • Anonym (nja)

    Jag köper absolut inte allt jag vill i affären. Dels pga min vikt, dels av ekonomiska skäl. Har en hungrig tonårskille hemma, så det går åt mycket mat. 

    Köper i princip enbart grönsaker som är på extrapris och sådana som är billiga. Mycket morötter och vitkål och rödbetor nu. Skulle aldrig köpa en paprika för 26 kr som de kostade sist jag var i affären. Kommer inte ihåg när jag köpte tomaer senast. tänker även på klimatet, att man ska försöka äta grönsaker i säsong.

    Köper det som finns i "svinn-lådan" om det är nåt vi kan tänka oss att äta. 

    Köper enbart bröd på extrapris. bakar även själv. 

    Köper smör och bregott enbart på extrapris. 

    Köper torra bönor, lägger i blöt och kokar istället för att köpa kokta bönor. 

    Och så vidare...trots detta har jag köpt mat för 5-6000 (vi är två personer + min särbo som äter med oss ibland) de senaste månaderna. 

    Precis som någon annan i tråden lagar jag en gryta på söndagen som jag äter till lunch kommande vecka. Det är jättebra faktiskt. 

  • Anonym (sjukpensionär)
    brb92 skrev 2023-03-11 16:57:01 följande:

    Det är inte mycket du har att leva på men du kanske kan öka din inkomst. Se även över dina fasta utgifter.
    Titta igenom veckoreklamen för att se vad som är billigare. Kanske måste du ändra dina matvanor lite i alla fall 4 dagar i veckan och till helgen så kan du äta som tidigare. Köpa storpack istället för små dyrare förpackningar. Göra "storkok" och frys in i middagsportioner.

    När det är billigt med tex vitlök kan du köpa och fermentera så har du fin vitlök hela vintern eller när du köper grönsaker/bär så kan du ta fröna och så och ha en egen odling i köksfönstret. (tänker chili, blåbär, färska kryddor osv)

    Såg att någon redan rekommenderat boken "Portionen under tian", den rekommenderar jag också.
    Man kan göra mycket gott med små medel, det gäller dock veta hur att tänka.


    Kan man odla blåbär i köksfönstret? Är det något jag saknar utöver smör så är det blåbär. 
  • Tow2Mater
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2023-03-11 18:26:48 följande:
    Kan man odla blåbär i köksfönstret? Är det något jag saknar utöver smör så är det blåbär. 
    Hoppas vi får mer information, då det låter intressant. Jag kan hitta att man kan plantera frön, men det tar tydligen upp till fyra år på sig att bära frukt på det viset. Om man borjar med en ung planta går det snabbare. Läser det blir en buske, som behöver mycket sol. Som ju går stick istäv med blåbärsriset som växer i skogen, så.... kan man plantera blåbärsris i köksfönstret? Hmm....
  • Anonym (nja)
    Tow2Mater skrev 2023-03-11 18:37:34 följande:
    Hoppas vi får mer information, då det låter intressant. Jag kan hitta att man kan plantera frön, men det tar tydligen upp till fyra år på sig att bära frukt på det viset. Om man borjar med en ung planta går det snabbare. Läser det blir en buske, som behöver mycket sol. Som ju går stick istäv med blåbärsriset som växer i skogen, så.... kan man plantera blåbärsris i köksfönstret? Hmm....
    Kanske skillnad mellan vilda blåbär och odlade?
  • Anonym (Pasta)

    Jag är en låginkomsttagare. Och jag är mångmiljonär.

    Anledningen till att jag är mångmiljonär trots min låga inkomst är att jag inte har tankesättet att jag ska kunna köpa vad jag vill.

    Jag kan köpa vad jag vill, men jag väljer att inte göra det.


    Det är så man blir rik.

    Nu ska jag gå och bada i min pool som jag kvällen till ära har fyllt med champagne.

  • Anonym (Ostbollar OLW och en Coca Cola XXXk. kronor. WTF)

    Ja jag var i Fredags och bara helg- handlade lite.. mest för att jag var sugen på Ostbollar OLW och en Coca Cola... Ooof, fy satan vad dyrt det blev, och bara halva påsen ostbollar får man med ju 'aa där är luft i påsen som måste vara där", jaha, men en får ju bara halvt- innehåll, scam!"
    -"För sen blir ju påsarna mindre också sa jag"
    Då var dom i affären redan på väg att hämta vakten mot mig"

    Men nä, jag skojar inte.. Nä, nu är det snart dags att beväpna sig med med högafflarna igen' :P

    -Jag får ta ett nytt jobb på Måndag kväll sen.. efter mitt main jobb då jag slutat jobba. Hinner jag och har lite tur, så får jag hem och ta mig en 'Grön dricka och lite kylskåpskall Kycklingsallad först, sen måste jag ut igen, jag måste ju börja sälja mig som ett "biYrke- att ha
    ..Och begära kvitto ska en också skriva ut' det till deklarationen sen.

    ..Det här går inte längre'
    Va f*n har vi röstat oss till för någon j*vla grönsak en gång i tiden som har skapat detta helvete. inte allt för, för längesen menar jag.. då var det ju inte så här.

    !What Have We Done.. folkt. VA?!"

  • Anonym (Men vad är det jag vill ha??)

    Blir lite trött på allt gnäll om vad man anser vara en rättighet att köpa. 
    Rätta mun efter matsäck. Köp det du har råd med. 
    ALLA har råd att köpa mat, men man måste tänka lite själv och jobba lite för det. 
    Att inte ha råd att baka bröd är ju bara patetiskt, går att baka en brödlimpa för 5kr. 

    Sen undrar jag var olika gränser går för att man inte har råd med det man vill.
    Jag vill helst ha wagyukött men får nöja mig med fläskkotlett ibland. 
    Sallad, gurka o tomat skulle jag aldrig på för mig att köpa vintertid det är ju absolut ingen smak.
    Lär er handla på rätt sätt och lär er laga mat utan 1000 olika ingredienser så kommer ni att spara massor. 

  • Anonym (cynisk arbetsmarknad)
    Anonym (Men vad är det jag vill ha??) skrev 2023-03-13 14:27:15 följande:

    Blir lite trött på allt gnäll om vad man anser vara en rättighet att köpa. 
    Rätta mun efter matsäck. Köp det du har råd med. 
    ALLA har råd att köpa mat, men man måste tänka lite själv och jobba lite för det. 
    Att inte ha råd att baka bröd är ju bara patetiskt, går att baka en brödlimpa för 5kr. 

    Sen undrar jag var olika gränser går för att man inte har råd med det man vill.
    Jag vill helst ha wagyukött men får nöja mig med fläskkotlett ibland. 
    Sallad, gurka o tomat skulle jag aldrig på för mig att köpa vintertid det är ju absolut ingen smak.
    Lär er handla på rätt sätt och lär er laga mat utan 1000 olika ingredienser så kommer ni att spara massor. 


    Utan elen inräknad kostade det ca 12 kr att baka ett bröd hemma år 2009. Idag
    14 år senare med dagens elkostnader, jäst Willys 3.50 kr, billigaste vetemjölet 2 kg 17,50.

    Man behöver ca 7 dl för en normalstor limpa och sen ev en dl mjölk och kanske någon olja i brödet, nu dyrare än nånsin. Så en hemlagad limpa med billigaste och enklaste möjliga recept skulle alltså minst kosta 11-12 kr utan mjölk, olja och el inräknat. Så säkert minst en 20 kr med dagens priser.

    5 kr var nog  1950.


  • Anonym (Men vad är det jag vill ha??)
    Anonym (cynisk arbetsmarknad) skrev 2023-03-13 16:50:39 följande:
    Utan elen inräknad kostade det ca 12 kr att baka ett bröd hemma år 2009. Idag
    14 år senare med dagens elkostnader, jäst Willys 3.50 kr, billigaste vetemjölet 2 kg 17,50.

    Man behöver ca 7 dl för en normalstor limpa och sen ev en dl mjölk och kanske någon olja i brödet, nu dyrare än nånsin. Så en hemlagad limpa med billigaste och enklaste möjliga recept skulle alltså minst kosta 11-12 kr utan mjölk, olja och el inräknat. Så säkert minst en 20 kr med dagens priser.

    5 kr var nog  1950.
    Du är mitt exempel i texten. Ingen framförhållning. Som jag skrev man måste anstränga sig lite och kolla priser, bunkra när det är billigt. 
    2kg 13,90 på Lidl nästa helg
    Sparar allt fett från ex bacon, fläsk, kyckling 
    Vatten
    1msk socker 1kr
    ½ pktJäst på KD 2kr
    Detta blir 4 limpor bröd för 16kr sen el på det.
Svar på tråden Har alla det såhär tufft med maten? (Ekonomi)