• mrsLina

    Ni som tagit Akut p-piller

    Ni som plussade ändå, Hade ni någon blödning veckan efter ni tagit den?


    När plussade ni? Runt när mensen skulle kommit eller någon vecka senare? 


    Tog akut p-piller vid äl. Fick ingen blödning. Har haft mensvärk, trötthet och flera andra graviditetssymtom (som jag har läst mig till kan ha att göra med pillret) kissar ofta dock. 
    Skulle haft mens igår,ingen mens och neg gravtest. 

    Ni som inte plussade, hade ni alla symtom innan mens också? Hur många dagar senare kom mensen?

  • Svar på tråden Ni som tagit Akut p-piller
  • xnfsm

    Akut-p-piller ska man väl ta direkt, senast 5 dagar efter sex. Inte vid äl. Det kan ju vara senare. fast iofs borde det vara lugnt om du hade sex långt ifrån äl-dagar. 

    jsg hade sällan någon blödning direkt men kunde få mens nån dag todigare än beräknat, dom gånger har tagit dagen-efter-piller. 


    har du regelbunden mens eller brukar den diffa på några dagar?

  • Emala

    Jag har tagit akut p-piller två gånger.
    Första gången blev jag gravid trots pillret,  hade ingen blödning eller något, det enda var att mensen var sen.
    Andra gången var många år senare, då fick jag flera graviditetssymptom som mensvärk, ont i brösten, trötthet och illamående.    Var inte gravid, negativt test och mensen kom. 

  • Emala

    Jag plussade ca 10 dagar efter beräknad mens.   Men hade inte testat tidigare, eftersom jag inte hade några graviditetssymptom förutom sen mens som jag trodde berodde på pillret...

  • mrsLina
    xnfsm skrev 2023-03-12 23:36:08 följande:

    Akut-p-piller ska man väl ta direkt, senast 5 dagar efter sex. Inte vid äl. Det kan ju vara senare. fast iofs borde det vara lugnt om du hade sex långt ifrån äl-dagar. 

    jsg hade sällan någon blödning direkt men kunde få mens nån dag todigare än beräknat, dom gånger har tagit dagen-efter-piller. 


    har du regelbunden mens eller brukar den diffa på några dagar?


    Den brukar vara relativt regelbunden. Hade samlag vid äl, därför jag tog pillret då :) 
    Fick en miniblödning idag som jag trodde var mens. Men typ inte större än en 5 kr och inget mer sedan. Beräknad mens i lördags...
  • mrsLina
    Emala skrev 2023-03-12 23:46:55 följande:

    Jag har tagit akut p-piller två gånger.
    Första gången blev jag gravid trots pillret,  hade ingen blödning eller något, det enda var att mensen var sen.
    Andra gången var många år senare, då fick jag flera graviditetssymptom som mensvärk, ont i brösten, trötthet och illamående.    Var inte gravid, negativt test och mensen kom. 


    Kom den andra mensen i tid? 

    Skulle haft mens i lördags. Neg gravtest. Fick en miniblödning idag. Stor som en 5 kr. Sedan slutade den. 
  • svansmamman

    Eftersom pillret förskjuter ägglossningen kan du väl inte veta när du har BIM? 🤔 Såvitt jag förstått kan man inte veta hur mycket ägglossningen skjuts upp när man tagit akut p-piller/dagen-efter-piller, vilket gör att du heller inte kan veta när ägglossningen faktiskt skett och därmed inte heller när BIM är. 


    Om de symptom du beskriver skulle bero på en graviditet kommer ett gravtest visa positivt, så lättast är väl att bara ta ett test för att veta säkert. 


    Jag håller tummarna för att du inte är gravid! ❤️

  • Emala
    mrsLina skrev 2023-03-13 17:26:48 följande:
    Kom den andra mensen i tid? 

    Skulle haft mens i lördags. Neg gravtest. Fick en miniblödning idag. Stor som en 5 kr. Sedan slutade den. 
    Den gången jag inte blev gravid kom mensen i tid. 
  • mrsLina
    xnfsm skrev 2023-03-15 23:34:34 följande:

    Hur har det gått TS?


    Mensen kom i tisdags. Blödde 2 dagar, skum blödning. Mörkt rött/gränsen till brunt och slemmigt. Andra dagen nästan rosa blödning. Men neg gravtest så är säkert bara att den var lite skum 😅

Svar på tråden Ni som tagit Akut p-piller