• Vattendropp

    Konisering

    Hej!

    Jag tänkte undrar om någon härinne har gjort konisering. Om ja, hur lång tid tog det för er att få tid? Är lite nojig över att de har glömt bort mig..

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Konisering
  • Anonym (Jag)

    Jag har gjort en sådan men jag minns inte hur lång tid det tog mellan besked och att det genomfördes, några veckor kanske? De borde väl ha bokat in en tid i samband med beskedet tycker jag men om du känner att det dröjer så kontakta dem och fråga, det är enklast.

  • Vattendropp

    Tack för informationen.


    Ett par veckor låter rimligt. De genomförde koloskopi i oktober, redan där och då förberedde de mig med information gällande operation. November fick jag hem ett brev (svar från koloskopin) där det bekräftades att jag kommer behöva opereras. Sedan har det inte hänt något mer än att de har anmält mig till RCC i december. Kan tillägga att jag har CIN 2. Vill inte vara en jobbig patient heller men eftersom jag har aldrig genomgått konisering så vet jag inte vad som är rimlig väntetid. 

  • Anonym (Jag)
    Vattendropp skrev 2023-03-13 15:39:31 följande:

    Tack för informationen.


    Ett par veckor låter rimligt. De genomförde koloskopi i oktober, redan där och då förberedde de mig med information gällande operation. November fick jag hem ett brev (svar från koloskopin) där det bekräftades att jag kommer behöva opereras. Sedan har det inte hänt något mer än att de har anmält mig till RCC i december. Kan tillägga att jag har CIN 2. Vill inte vara en jobbig patient heller men eftersom jag har aldrig genomgått konisering så vet jag inte vad som är rimlig väntetid. 


    Ja jag skulle inte kalla konisering för operation eftersom det inte är någon skalpell inblandad. Jag får inte ihop kopplingen mellan koloskopi (tarmkanalen) och konisering (livmoder)? Misstänker de cancer på båda ställena eller har jag förstått något fel?
  • Vattendropp

    De ville undersöka närmare efter mitt ?vanliga? cellprov då de hade sett att jag hade cellförändringar och därmed fick jag genomgå koloskopi. Inte tarmen utan livmoderetappen. Har för mig att de använde nån lösning (ättikslösning) när de tog prover. De tog även bilder. Tre veckor senare fick jag till svar att jag har mellanhög grad av cellförändringar, vilket de kunde se utifrån mitt cellprov samt koloskopi. 

    Hur var det i ditt fall? 

  • Vattendropp

    Såg nyss att jag hade skrivit fel 😁 ska stå kolposkopi. De undersökte livmodertappen och tog vävnadsprover. 

  • Anonym (Jag)
    Vattendropp skrev 2023-03-13 17:30:27 följande:

    Såg nyss att jag hade skrivit fel 😁 ska stå kolposkopi. De undersökte livmodertappen och tog vävnadsprover. 


    Ok, makes more sense x)
    Vattendropp skrev 2023-03-13 16:48:33 följande:

    De ville undersöka närmare efter mitt ?vanliga? cellprov då de hade sett att jag hade cellförändringar och därmed fick jag genomgå koloskopi. Inte tarmen utan livmoderetappen. Har för mig att de använde nån lösning (ättikslösning) när de tog prover. De tog även bilder. Tre veckor senare fick jag till svar att jag har mellanhög grad av cellförändringar, vilket de kunde se utifrån mitt cellprov samt koloskopi. 

    Hur var det i ditt fall? 


    Det var nu ca 20 år sedan men låter som det jag gick igenom. Jag fick inte veta någon exakt grad, mer bara att de hade sett cellförändringar. Jag hade faktiskt glömt det där steget med kolposkopin, de knipsade liksom loss bitar och det blödde en del då så klart. Det var rätt obehagligt när de knipsade. Koniseringen gick helt ok fast jag fick en elstöt eftersom jag inte var helt jordad. Det gjorde inte ont iaf men var så klart lite olustigt. Jag fick iaf svar sen att det var helt ofarliga cellförändringar :) Har inte fått några fler sedan dess.
Svar på tråden Konisering