• Minna11

    När ska man söka hjälp?

    Hej. Vi har försökt ca 8 månader med att skaffa barn utan resultat .


    Min fråga lyder - hur länge ska man vänta med att söka hjälp om allt verkar ?bra??

    Jag ( kvinna) är 32 år och min Pojkvän är 39 år. Vi har inga barn sedan tidigare. Jag har varit gravid en gång för 10 år sedan Med mitt ex, men valde att göra abort som slutade med skrapning. 

    Min cykel är extremt regelbunden 28 dagar prick.
    Har ägglossning när jag ska och testar med clearblue som även bekräftar detta.
    jag är normalviktig, hälsosam och tränar styrketräning några gånger i veckan. Jag äter bra och ?riktig? mat som husmanskost. 
    dricker en kopp kaffe per dag. 


    så klart börjar man fundera varför det inte Tar sig När allt annat verkar stämma. Ska man boka in redan nu och få göra någon slags koll eller hur funkar ett första besök om man nu söker hjälp. 


    någon som vill dela med sig om liknande story eller har tips ? 

  • Svar på tråden När ska man söka hjälp?
  • svansmamman

    Jag såg din andra tråd om huruvida vaccination mot covid skulle kunna vara en bidragande orsak till att ni inte blir gravida, men jag tänker att jag skriver här också då jag fick svar på mina frågor. 


    Generellt brukar det heta att det är normalt att det tar upp till ett år att bli gravid och det brukar även vara ett år av försök som krävs för att få hjälp (eller upprepade missfall). Jag förstår att åtta månader känns som oceaner av tid, men om det är till någon tröst är det på inget sätt onormalt lång tid. Jag tycker absolut du kan testa kontakta vården redan nu, men var medveten om att du kanske blir ombedd att återkomma först när ett år av försök passerat. 


    Du skriver att om dig och din livsstil, men hur ser det ut för din partner? Det kan ju faktiskt vara även vara hos han skon klämmer, även om det SÅKLART inte behöver vara något tokigt med någon av er. Ibland finns det helt enkelt ingen förklaring till att det tar tid för vissa att bli gravida. ❤️

  • Syskonförsök

    Håller med svansmamman ovan! De är normalt med ca ett år men däremot, hur ser det ut för mannen? Är han också hälsosam och normalviktig? :) Det finns diverse kosttillskott som alltid går att prova men de är väldigt svårt att säga vad som egentligen funkar för de finns ju ingen mirakelkur!

    Själv håller vi på att försöka med syskon och trots att första barnet gick på andra försöket så står vi nu på vårt elfte försök för ett syskon.🤷🏼?♀️ 

  • Msofie

    Tänker dels vet man inte om allt är bra (ägglossning kan endast bekräftas helt genom ultraljud, ens äggledare kan vara blockerade) men sedan finns det ju all manlig framför. Personligen sökte vi hjälp efter 12 månader, oförklarlig infertilitet, och blev gravid efter 2 år och 2 IVFr. Vi vet fortfarande inte om det finns någon anledning till varför vi aldrig lyckades på egen hand. Man kan söka hjälp efter 12 månader för utredning!

  • Anonym (Lurisen)

    Kontakta vården nu och uppge att ni försökt ett år. Då borde de hjälpa er redan nu.

  • Anonym (Lisa)

    Det brukar påbörjas undersökningar etc efter ett år av försök.

    Känner ett ungt par som påbörjade utredning efter ett år, men så gick det ett par månader till och så blev kvinnan gravid plötsligt, Sen försökte de direkt igen med syskon, som föddes efter 18 månader efter den förste. Utan några specialknep.

    Känner även två äldre par som försökte få barn i 10år. De sökte ingen hjälp. Plötsligt fick båda paren barn, pang pang, båda fick två barn var, tätt.  

    Ingen vet exakt hur det funkar men efter ett år brukar man börja få utredning, om man är i normal ålder. Jag var 42 år och det tog mig 15 månader att bli gravid, utan assistans. 
     

Svar på tråden När ska man söka hjälp?