• Grodanboll27

    Kollegor ifrågasätter min sjukskrivning

    Hej! Jag är nu gravid i vecka 22 och har haft problem med foglossning sedan vecka 12. Var till läkaren om det och hon konstaterade foglossning men inte tillräckligt för en eventuell sjukskrivning. Jag fortsatte jobba på men det blev bara mer och mer och har nu varit sjukskriven 50% några veckor. Jag upplever att en kollega inte riktigt har förståelse för min sjukskrivning utan tror att jag orkar göra lika mycket som förut. Hon är lite äldre och kan ha lite hård jargong. Varenda gång jag jobbar med henne , så har hon planerat min själv på en dubbelbemanning ( jobbar inom vården ) och idag ifrågasätta jag det men hon skyllde ifrån sig att hon inte hade hunnit skrivit dit något namn. Fick höra sedan att hon hade snackat skit om mig bakom ryggen , man behöver bara få hjälp att få upp honom sedan klarar man honom själv . Det ska i vilket fall stå ett till namn där ! Hon verkar tro att jag som gravid ska lyfta upp honom själv och detta är inte första gången det händer. Hur anmäler man en kollega för kränkande särbehandling? 

  • Svar på tråden Kollegor ifrågasätter min sjukskrivning
  • Grodanboll27
    Medborgare skrev 2023-03-22 11:46:48 följande:

    Prata med din chef.


    Chefen verkar inte vilja förstå , har lyft detta med henne och hon säger inte så mycket om det. Hon verkar mer tro att det är jag som är problemet 
  • Guldnovan

    Det kan inte vara möjligt. Inte ens om du inte var gravid skulle du acceptera att gå dit själv. 
    Sen, lyfta själv. Förekommer det? Vilken personal lyfter vt numera? 

  • Grodanboll27
    Guldnovan skrev 2023-03-22 11:51:19 följande:

    Det kan inte vara möjligt. Inte ens om du inte var gravid skulle du acceptera att gå dit själv. 
    Sen, lyfta själv. Förekommer det? Vilken personal lyfter vt numera? 


    Jag har aldrig gått med på det utan har alltid frågat någon om hjälp men detta verkar vara ett mönster med den här kollegan. Jag vet inte om hon inte gillar mig eller vad problemet är ?! Om hon klarar av honom själv det är en sak men dom flesta av oss gör inte det då han inte hjälper till ett dugg . 
  • Guldnovan
    Grodanboll27 skrev 2023-03-22 11:56:05 följande:
    Jag har aldrig gått med på det utan har alltid frågat någon om hjälp men detta verkar vara ett mönster med den här kollegan. Jag vet inte om hon inte gillar mig eller vad problemet är ?! Om hon klarar av honom själv det är en sak men dom flesta av oss gör inte det då han inte hjälper till ett dugg . 
    Problemet är inte din graviditet. Det är att det förekommer att man är själv på dubbelbemanning. Jag tror inte heller på en chef som "inte säger så mycket" angående det. Inte heller att en chef skulle tycka du var problemet om det tas upp. Jag tror inte på det här alls faktiskt. Det är för osannolikt. 
  • Grodanboll27
    Guldnovan skrev 2023-03-22 12:04:08 följande:
    Problemet är inte din graviditet. Det är att det förekommer att man är själv på dubbelbemanning. Jag tror inte heller på en chef som "inte säger så mycket" angående det. Inte heller att en chef skulle tycka du var problemet om det tas upp. Jag tror inte på det här alls faktiskt. Det är för osannolikt. 
    Du får tro vad du vill men detta är sanningen , chefen lyssnar inte på mig när jag förklarar utan hon pratar bara bort det. Som sagt , hon är inte en så förstående chef utan hon vill nog mest bara sopa saker under mattan. 
  • Guldnovan
    Grodanboll27 skrev 2023-03-22 12:13:11 följande:
    Du får tro vad du vill men detta är sanningen , chefen lyssnar inte på mig när jag förklarar utan hon pratar bara bort det. Som sagt , hon är inte en så förstående chef utan hon vill nog mest bara sopa saker under mattan. 
    En chef skulle inte våga låta det fortsätta med vetskapen att dubbelbemanning inte sköts. 
    Ditt sätt att skriva, en massa  antaganden om olika saker. Nä, akta dig för starkt solsken säger jag. 
  • Grodanboll27
    Guldnovan skrev 2023-03-22 12:18:53 följande:
    En chef skulle inte våga låta det fortsätta med vetskapen att dubbelbemanning inte sköts. 
    Ditt sätt att skriva, en massa  antaganden om olika saker. Nä, akta dig för starkt solsken säger jag. 
    Så du anklagar mig för att ljuga? Varför skulle jag hitta på en sådan grej?! Du har nog aldrig haft en dålig chef  och tur för dig för tyvärr är chefer inom vården inte alltid dom bästa ( talar av erfarenhet) . Dom gör inte så mycket åt saker och ting utan tycker vi ska lösa saker sinsemellan. 
  • Grodanboll27
    Tow2Mater skrev 2023-03-22 12:50:55 följande:

    Men om hon inte hade hunnit skrivit dit något namn, bara vänta tills hon gjort det då?


    Om du har läst hela inlägget så är detta ett mönster med henne , jag står alltid på honom själv . Detta är inte en engångsföreteelse 
Svar på tråden Kollegor ifrågasätter min sjukskrivning