• Anonym (Hostan)

    Hosta & andfådd i mer än 2,5 månad

    Hej! Blev rejält förkyld för ungefär 2,5 månad sedan, hade feber, snuva och flåsade för minsta lilla, allt förutom andfåddheten och lite hosta har gått över, träffade en läkare igår och gjorde en lungröntgen, fick sedan svar att det kan vara en infektion alltså ett virus eller en bakterie eller att kroppen håller på att återhämta sig. Lungrönvisade alltså förändringar i båda mina lungor. Han skickade remiss till en lungmottagning för att göra spirometri och aridoltest, vad kan detta vara? Börjar känna mig orolig, har någon av er här på FL upplevt samma? Vad fick ni för diagnos i så fall? 

  • Svar på tråden Hosta & andfådd i mer än 2,5 månad
  • Anonym (Hmmm)

    Men sa han virus / bakterier efter att ha fått röntgensvaren?

    Jag har en liknande historia. Helt frisk, tränar mycket. (40 år). Fick en extremt jobbig förkylning med feber nästan 40 grader i 11 dagar. Fick 2 kurer antibiotika men inget hjälpte. Läkaren lyssnade på lungorna men hörde inget, sa att nog var lunginflammation pga febern och förhöjd sänka. Kanske mycoplasma sa han. 


    Sen försvann febern och jag blev bättre, men hostade som en galning i flera veckor efter. Tog 6 månader innan jag kunde springa igen utan att känna i luftvägarna. Idag, 2 år senare, har jag fått inhalationer att ta när jag är förkyld då jag alltid känner i lungorna och hostar länge.

    Har gjort lungröntgen och spirometri, inget av dom visade något. Läkaren tror att jag fått förkylningsastma efter den kraftiga  lunginflammationen. Kan tydligen bli så även i vuxen ålder. Spirometri visar ju astma och KOL, men har man bara symtom när man är förkyld kan visst spirometrin vara bra ändå. 


    Hade kanske Covid, tog inget test. Tänkte att det ändå inte spelade någon roll. Jag var hemma, isolerad o sjuk oavsett, träffade ingen annan under tiden. 

  • Anonym (Hostan)

    Ja efter röntgensvaret sa läkaren att det kan bero på virus/bakterier eller att det läkt ut men att röntgen kan visa rester av det.

    Ser nu när jag kollar journalen att det står diagnos/fråga fibros i lungorna, blev alldeles iskall och rädd nu efter en snabb googling 😱

    Alla labsvar var normala sa läkaren.

Svar på tråden Hosta & andfådd i mer än 2,5 månad