Inlägg från: Anonym (Ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen)

    Ändrad situation med föräldrar

    Hur gör man för att komma över situationen jag är i? 


    Är en 30-åring tjej som alltid varit nära mina föräldrar. Träffade dem flera gånger i veckan. Pratade lite varje dag. 


    Nu har min pappa blivit väldigt sjuk. Han är på ålderdomshem. Han kan inte göra någonting själv längre. Alltså heller ringa eller skriva ett sms. Han kommer inte ihåg vad han åt för en timme sedan ens. Eller vad han gjorde dagen innan. Han som alltid hörde av sig innan och undrade vad jag gjorde och hur jag hade det. Är så ledsen över det. Har alltid varit så nära honom 


    Mamma pratar inte med mig. Har frågat varför men får dom svar bara att hon vill men sedan hör hon inte av sig ändå. Det är nu över 1 år sedan sist, har inte fått ett enda sms. 


    När jag tänker efter så var det bara jag som pratade när jag träffade henne. Det enda hon frågade i sms var möjligtvis om jag hade ätit eller vad jag gjorde. Men inget mer än så. Har i princip inga bilder med henne från när jag var liten. Bara med pappa. Hon isolerar sig och har inga vänner. Dricker mycket alkohol och alltid gjort. Ljuger mycket. Har försökt hjälpa till, men då lägger jag mig bara i enligt henne. 


    Mammas bror kom till mig en kväll och undrade varför jag inte pratar med mamma, hur jag kan göra så mot henne. När jag sedan förklarade situationen blev han ganska tyst och verkade förstående. 


    Känner mig så ensam. 

    Mammas släkt bor här i närheten. Pappas släkt bor 30 mil ifrån. Mammas bror har hört av sig till mig och han och hans tjej vill gärna träffa mig iallafall. Jag har två systrar också. Den ena har funktionshinder och kan bara prata 3-ordsmeningar men självklart är det inget hon kan hjälpa. Min andra syster är 19 år äldre och bor 4 mil ifrån men vi har ändå rätt bra kontakt. 

    Gråter ofta över situationen. Kommer inte vidare. Hur ska jag tänka? Hur orkar man med sånt här? Visst jag är vuxen och borde kanske bara strunta i allt och sköta mig själv. Men det är en så stor omställning. Att pappa är sjuk kan man inte göra något åt tyvärr. Men att mamma gör såhär just i den här situationen, det är helt ofattbart. Hade behövt henne nu. Trodde inte det om henne. 


    Jag har pratat med samtalsterapeut och det enda han sa var att jag ska försöka acceptera det som det är och att jag inte kan göra mer än det jag gjort. Men jag kan inte. Jag är så ledsen. Kanske tar det tid att komma över sånt här? 

  • Svar på tråden Ändrad situation med föräldrar
  • Anonym (Ledsen)

    Tack för era svar. Nej det är inte mycket jag kan göra. Försöker vara hos pappa så mycket jag kan. Men jag är utmattad själv nu. Känner skuld för jag inte är där oftare, även om jag innerst inne vet att han vet att jag bryr mig. Nu var det någon vecka sedan jag var där. Men jag hör om andra som inte träffar sina föräldrar mer än kanske en gång i månaden, eller ännu mer sällan. 


    Idag har jag varit hos en ny samtalsterapeut än sist. Vi pratade mycket om mammas beteende men även allt annat. Hon blev chockad och fundersam på hur man kan göra så. Skönt att få höra andras åsikter. Men även få bekräftelse på att det inte bara är jag själv som är dum i huvudet helt enkelt, utan att hon faktiskt är taskig. Man tar ju gärna åt sig. 


    Svår situation det här. Men jag får göra det jag kan, kan ju tyvärr inte göra mer än så.

  • Anonym (Ledsen)

    Hade gärna ringt pappa men han kan tyvärr knappt ens svara längre. Det är så jobbigt. Men jag har nära till honom iallafall, någon km dit bara. 

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (H) skrev 2023-04-04 18:14:48 följande:
    Vill du inte besöka honom?
    Jo? Är hos honom ofta. Men man saknar ju såklart att prata telefon också.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (H) skrev 2023-04-04 18:14:48 följande:
    Vill du inte besöka honom?
    Vad var det för dumt påstående? 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (H) skrev 2023-04-04 18:50:31 följande:
    Ok, förstår dock inte. Du bor en km bort och det var en vecka sedan du var där, men du önskar att du kunde ringa. Det är väl bara att gå dit och hälsa på istället om han inte kan svara.

    Men jag skrev ju att det är tråkigt att inte kunna ringa honom, men jag har ju iallafall nära till honom och då menade jag ju såklart att jag har nära så jag kan besöka honom lätt.


    Men det var roligt när han ringde mig flera gånger om dagen förut och undrade vad jag gjorde och hur jag hade det. Prata 5 min, eller 30 min. Det kunde vara så olika. Men just att han ens ringde mig. Saknar det. Det var så jag menade.

  • Anonym (Ledsen)

    Alltså att det är bra jag då har nära till honom eftersom jag inte kan prata i telefon med honom. Tycker det var roligt när han ringde. sådan saker visar ju omtanke. 

  • Anonym (Ledsen)

    Han kunde ringa mig och fråga om jag ville komma. Helt annat än nu. Det är så ledsamt. 

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (S) skrev 2023-04-04 19:47:12 följande:
    Så är det tyvärr ibland. Min mamma har inte klarat av att ringa mig på några år. Nu har hon inte ens telefonen kvar.

    Passa på att hälsa på när du kan. Dagen kommer då du inte längre blir igenkänd.

    Inte för att vara sådan, men ditt inlägg gör ju mig inte direkt gladare. Blev väldigt ledsen. Du vet ju heller inte vad det är med pappa, för det har jag inte skrivit. Sedan är det väl inte alls säkert det blir så. Man kan ju iallafall hoppas att det inte blir så. 


    Hälsar på honom så ofta det går. Det är en självklarhet. 

  • Anonym (Ledsen)
    Pajama skrev 2023-04-04 20:11:11 följande:

    Så ledsamt med din pappa! Ta hand om honom som han har tagit hand om dig. 
    Din mamma... 
    Hm, hon verkar ha problem eller / och en helt annan personlighet. Hon kanske har svårt att prata om vardagliga saker eller visa närhet? Det faktum att din morbror kommer och pratar med dig om henne, visar ju på att hon kanske har pratat om er relation? Hon verkar sakna dig.
    Hon kan vara av en tystlåten introvert personlighet, men älskar dig ändå. Kanske det är hennes sätt att ta kontakt, att prata om vad du har ätit eller vad du gör?
    Klarar du av att lägga skulden på hyllan och öppna upp dig för en förbehållslös relation? '
    Så vill hon nog det.
    Försök att inte lägga dig i, hon har nog dåligt samvete för saker. Prata inte om det då. 
    Du är vuxen, ta initiativet till kontakt med mamma, utan skuldbeläggande eller förmaningar. Strunta i sånt. Jag tror att hon behöver dig. 
    Om det är möjligt och lämpligt, det vet ju bara du. 
    Det kanske är du som får vara stark och rätt och se genom fingrarna något om hon är fel ute. Om du vill. 

    När jag tänker efter så var det bara jag som pratade när jag träffade henne. Det enda hon frågade i sms var möjligtvis om jag hade ätit eller vad jag gjorde. Men inget mer än så. Har i princip inga bilder med henne från när jag var liten. Bara med pappa. Hon isolerar sig och har inga vänner. Dricker mycket alkohol och alltid gjort. Ljuger mycket. Har försökt hjälpa till, men då lägger jag mig bara i enligt henne.


    Har försökt prata med henne både lugnt och tvärtom. Inget hjälper. Får lögner i ansiktet hela tiden. Till min morbror har hon sagt att jag inte vill prata med henne, att hon inte går ihop med mig. Detta eftersom jag på ett lugnt och snällt sätt frågade henne varför hon ändrat på sig väldigt mycket , börjat dricka mycket alkohol och blivit ovän med sina vänner. Hon sitter bara och kollar på tv hela dagarna. 


    Hon har haft en trasslig uppväxt. Men så många gånger jag försökt prata med henne nu så tycker jag det är hon som ska höra av sig. Men hon har blockerat mig. Så gör hon med alla, sina vänner med.

    Innerst inne bryr hon sig säkert men det är märkligt att man inte kan visa det då. Menar, tycker man om sitt barn så hör man väl av sig någon gång på över 1 år. Är så otroligt ledsen och besviken. Orkar inte försöka mer. Det är en av anledningarna till att jag blivit utmattad. 

Svar på tråden Ändrad situation med föräldrar