• Tinadenfina92

    Någon mer som mår riktigt dåligt av sin graviditet?

    Hej alla ny gravida eller som varit gravida! 
    Jag börjar bli helt tokig tror jag. Jag går in i v.9 och sedan början har jag mått dåligt under min graviditet, började fört enbart med trötthet som nu verkligen har tagit fart de senaste veckorna, jag är otroligt trött, jag har ont i HELA min kropp, alltså huvudvärk, all leder och muskler gör ont, jag har även väldigt problem med (växtvärk)? Med livmodern för den gör också ont och de drar o hej och hå, inte nog med det så har jag extremt ont i mina ben?!  När jag rör mig eller går längre promenader så är de som att jag har blivit överkörd, jag har ont och mitt bäcken eller ben låser sig. Och jag är bars i gravid v9?!  Snälla är de någon som har haft samma problem? Jag börjar bli riktigt orolig om de är något allvarligt fel på mig. 
    Har enbart haft en brun flytning till och från, men fick till mig att de kunde va normalt från barnmorskan, dock kunde dom inte trösta mig med mer. 
    Men alltså smärtan i kroppen? Snälla är de någon som har eller haft likadant?!?! 

  • Svar på tråden Någon mer som mår riktigt dåligt av sin graviditet?
  • Anonym (F)

    Hej, ja det är vanligt att känna illamående, trötthet och växtvärk i den vecka du är i. Däremot muskesmärta, ledvärk och huvudvärk låter mer som influensa 
    Grattis till graviditeten!

  • Tinadenfina92

    Hej! 
    Ingen ibfluensa här utan det har liksom bara blivit värre liksom, alltså ont i kroppen osv. :/ konstigt.... känner igen helt ensam i detta 

  • Memmisen

    Hej! Jag förstår din oro.. det här är sånt man "inte pratar om". Har precis fött mitt första barn o ja, det är en del saker man behöver ta reda på. Allas graviditeter o förlossningar är olika så du kan inte jämföra dig med andra heller. Men, första trimestern var den värsta för mig. Alla symtom som du beskriver. Investera i ett par(eller två för att kunna skifta när det är tvättdags)bra kompressionsstrumpor för benen.. de kommer du ha under hela graviditeten. Åksjukeband för illamåendet och se till o rör på dig.. men lyssna på kroppen, för nu håller den på att tillverka en helt ny människa så du behöver vila mer än tidigare. Jag sov hela eftermiddagen i vissa perioder. Ät ordentligt! Drick ordentligt! Du behöver all energi du kan få. Dra ner på alla måsten och fokusera på dig själv och den lille som håller på att växa i din mage. Ladda ner gravidappar. Jag använde "preglife" och "graviditet+", där kan du följa din graviditet steg för steg samt läsa om vanliga symptom osv. Väldigt bra info.

    Lycka till <3
    ps. Prata med din partner och beskriv vilka symtom du går igenom för bättre förståelse. Min sambo fick springa o hämta morötter/ägg/kex till mig mitt i nätterna under flera veckors tid för jag mådde så dåligt att jag inte kunde röra mig. Bara för att det inte syns, betyder inte att det inte känns!

  • Tinadenfina92

    Hej åh! Vilken lättnad att höra att jag inte är ensam  jag är sjukskriven faktiskt så de jag gör är att jag tar promenader men kan unt2 gå långa sträckor... Så bli korta för jag får så ont i kroppen o h benen till slut. :( men könsn,så sjukt i ju ned att jag bara är i v.9 ? Tänker hur fan ska de då gå när jag är höggravid  
    Men rätack så nkt för svar! Ja min kille får springa en hel del han med. Hahah

  • RaYzLeR
    Memmisen skrev 2023-04-05 23:09:29 följande:

    Hej! Jag förstår din oro.. det här är sånt man "inte pratar om". Har precis fött mitt första barn o ja, det är en del saker man behöver ta reda på. Allas graviditeter o förlossningar är olika så du kan inte jämföra dig med andra heller. Men, första trimestern var den värsta för mig. Alla symtom som du beskriver. Investera i ett par(eller två för att kunna skifta när det är tvättdags)bra kompressionsstrumpor för benen.. de kommer du ha under hela graviditeten. Åksjukeband för illamåendet och se till o rör på dig.. men lyssna på kroppen, för nu håller den på att tillverka en helt ny människa så du behöver vila mer än tidigare. Jag sov hela eftermiddagen i vissa perioder. Ät ordentligt! Drick ordentligt! Du behöver all energi du kan få. Dra ner på alla måsten och fokusera på dig själv och den lille som håller på att växa i din mage. Ladda ner gravidappar. Jag använde "preglife" och "graviditet+", där kan du följa din graviditet steg för steg samt läsa om vanliga symptom osv. Väldigt bra info.

    Lycka till <3
    ps. Prata med din partner och beskriv vilka symtom du går igenom för bättre förståelse. Min sambo fick springa o hämta morötter/ägg/kex till mig mitt i nätterna under flera veckors tid för jag mådde så dåligt att jag inte kunde röra mig. Bara för att det inte syns, betyder inte att det inte känns!


    Åksjukeband är bara placeboeffekten.
  • Anonym (Lis)
    RaYzLeR skrev 2023-04-05 23:48:55 följande:
    Åksjukeband är bara placeboeffekten.

    Nej. De trycker på en akupressurpunkt som motverkar illamående enligt traditionell kinesisk medicin. Används även vid illamående vid cancerbehandlingar och efter operationer. 


    funkar väldigt bra mot graviditetsillamående.

  • Anonym (Pest)

    Jag mådde pest på alla sätt som gravid. Illamående, graviditetsmigrän, ont i magomhöljet- alltså det som håller ihop magen, inte i magen- ont i benen, svårt att gå + en hel del fler besvär. Njöt aldrig en sekund av att vara gravid.
    Lergigan Comp fick jag mot illamåendet. 

  • Liand

    Också öm i kroppen och i länden och höfterna ffa. Hade sjuk växtvärk I livmodern I början. Blivit lite lugnare.
    Jag har faktiskt gått till kiropraktor som vet vad hon gör. Jag vet att alla inte känner sig trygga med det så allt är upp till var och en. 
    Men hjälpte min ländrygg iaf. 
    Sen yoga på det. Är i v 10.
    Hoppas det lugnar sig för dig!! Och grattis!

Svar på tråden Någon mer som mår riktigt dåligt av sin graviditet?