• Emmahag

    Min man vill inte ha barn ännu..

    Jag och min man har varit gifta i ca. 2 år. Jag har haft barnlängtan nu i över 1 år. Min man vill inte ha barn ännu och säger att ha inte riktigt vet exakt när han vill ha barn men att han nog vill ha det någon gång i framtiden. Vi har bra ekonomi, hus och båda fast anställning så inga problem med det. Jag tycker det är så jobbigt att bara vänta och vänta och inte veta när han blir redo.. jobbigare blir det också när alla vänner får barn. 

    Har ni något tips på hur man ska försöka få honom att bli redo? Och några tips på hur jag ska klara mig för det känns som att det blir tyngre och tyngre psykiskt att bara vänta. Min enda dröm och mål i mitt liv är att bli mamma.  

  • Svar på tråden Min man vill inte ha barn ännu..
  • Anonym (Ägget)

    Förklara hur du känner och att du som kvinna har ett bäst föredatum som inte är lika markan för mannen.
    Är han likgiltig inför det hade jag nog valt att byta man eller så får du acceptera att det kanske aldrig blir barn för din del.

  • Anonym (K)

    Han vill "nog" ha barn....? Kollade du inte det innan ni gifte er?

    Du får lägga fram åt honom att du vill veta inom de närmaste veckorna ifall han vill ha barn eller inte, innan månaden är slut. Om han då vet att han vill ha barn så behöver du en tidsram för när ni sätter igång, senast inom 6-12 månader (beroende på din ålder). Om han inte vet om han vill ha barn, inte kan sätta någon tidsram eller inte håller den tidsramen så får du skilja dig. Att skaffa barn är ett stort beslut men man måste kunna ge någon form av svar och kan man inte det så är man inte redo alls. Han kanske aldrig blir redo, eller så blir det för sent. Ingen kan garantera din fertilitet oavsett ålder.

  • Anonym (eh)

    Det där är en mans sätt att säga att han inte vill ha barn utan att faktiskt säga det... Du får tyvärr ställa ultimatum, antingen skaffar ni barn eller skilsmässa. Det bästa är faktiskt att du går vidare med någon annan som verkligen vill ha barn, för han kommer förmodligen bli en väldigt oengagerad pappa om han går med på att skaffa för din skull...

  • Anonym (Ovilja)

    Män som svarar så där vill egentligen inte ha barn. Han kommer svara samma sak om 2 år och 5 år och 10 år. Och till slut är det för sent.

  • Anonym (frågande)

    Detta är nu en fråga som jag skulle ställa mig, och partnerns, innan jag accepterar att gifta mig. Men nu har ni tydligen inte diskuterat det innan.


    Då skulle jag fråga partnern vad det handlar om. Fråga om de specifika anledningarna till att denne inte vill ha barn trots att vi gift oss. För en annan känns det som att själva giftemålet i sig är ganska självförklarande när det gäller avkommor. Om man gifter sig utan att ha barn i åtanke, och utan att ha förmedlat ens åsikt om det långt innan förlovningen, så är det lite mystiskt och jag skulle fundera på vad hela grejen handlar om egentligen.


    Visst förstår jag alla dem som inte vill ha barn, men man bör vara karl nog att erkänna det långt innan man går till giftemål, eller föreställningar om ett livslångt eller längre förhållande öht. Eller åtminstone logiskt förklara varför man inte vill ha det "än".


    Min slutsats som internetrådgivare är att ifrågasätta varför han ingått äktenskapet överhuvudtaget utan att klargöra sin ställning i en sån enkel fråga när det handlar om giftemål. Särskilt om du gett signaler om att du skulle vilja ha barn.

  • Emmahag

    Han säger att ha vill ha barn, men kan inte svara på när. Vi är ganska unga (23 och 25) men blir ändå jobbigt när man inte vet när han är redo. 

  • Ocdmänniska
    Emmahag skrev 2023-04-06 20:23:37 följande:

    Han säger att ha vill ha barn, men kan inte svara på när. Vi är ganska unga (23 och 25) men blir ändå jobbigt när man inte vet när han är redo. 


    Jaha är ni så unga, varför ha så bråttom? Han vill ju i framtiden, upplev världen lite innan. Passa på när ni är ung.
  • Anonym (K)
    Emmahag skrev 2023-04-06 20:23:37 följande:

    Han säger att ha vill ha barn, men kan inte svara på när. Vi är ganska unga (23 och 25) men blir ändå jobbigt när man inte vet när han är redo. 


    Om du bara är 23 så kan ni vänta några år till men jag skulle ändå starta inom 3-5 år.
  • Tow2Mater

    Vid 23 borde man ha andra drömmar och mål i livet än att bara bli mamma. Fundera på andra saker du vill göra.

  • Anonym (S)

    Jag var gift. Han sa innan vi gifte oss att han ville h barn. Sen ändrade han sig när jag kände min biologiska klocka ticka? 
    så vi skilde oss faktiskt..
    men jag var 32? lite skillnad.. 
    håller med dom andra. Ge det lite tid. Du är så ung än. Men vill han verkligen inte ge dig en tidshorisont så skulle jag fundera på mina val? 
    för mig var det tufft. Men såhär i efterhand, när jag hr en dotter på 3 år å en bebis i magen så var det helt rätt beslut för mig. 

  • Anonym (Nn)
    Emmahag skrev 2023-04-06 20:23:37 följande:

    Han säger att ha vill ha barn, men kan inte svara på när. Vi är ganska unga (23 och 25) men blir ändå jobbigt när man inte vet när han är redo. 


    Ni är ju väldigt unga! Gissar att ni bor på landet/ småstad om alla vänner börjar få barn redan. Hur har ni hunnit varit gifta i två år? Tillhör ni nått religiöst samfund? Vet att tråden inte handlar om det men det låter rätt extremt så skulle vara intressant att veta mer. 

    Angående barnfrågan tycker jag du har rätt att veta om det är så att han faktiskt inte vet om han överhuvudtaget vill ha barn eller om det bara är en tidsfråga. Det skulle jag haft en mycket seriös diskussion kring, ja eller nej. 


    Sen tidsmässigt så är han bara 25 och du 23, varför är det så bråttom? Finns det något han vill göra innan barn? Nått du vill göra? Kan ni ha en vettig diskussion om det där ni bestämmer att han ska fundera över dessa frågor och faktiskt komma med något form av svar om några månader ex. Tycker även du borde fundera över vad du vill och vid vilken tid du skulle vilja börja försöka som senast. 

  • Anonym (Fia)

    Trodde ni var mycket äldre. i 20-års åldern ska man passa på att leva livet, sen barn.

  • Anonym (Y)
    Tow2Mater skrev 2023-04-06 23:45:43 följande:

    Vid 23 borde man ha andra drömmar och mål i livet än att bara bli mamma. Fundera på andra saker du vill göra.


    Kanske om man bor i storstan och tycker att det bästa i livet är café latte. Suck. Hon har sin bästa ålder att skaffa barn just nu. Varför vänta?
  • Tow2Mater
    Anonym (Y) skrev 2023-04-09 21:45:11 följande:
    Kanske om man bor i storstan och tycker att det bästa i livet är café latte. Suck. Hon har sin bästa ålder att skaffa barn just nu. Varför vänta?
    En stor anledning - mannen hennes vill inte ha barn ännu. Han är ingen avelshingst hon bestämmer över.

    Under tiden hans barnlängtan växer fram, borde hon hitta och realisera andra drömmar i sitt liv. Att bara sitta och sukta efter en bebis är så.... lantigt....
  • fansan96

    @emmahag, jag förstår dig till 100% att det är en jobbig situation.. Jag har själv velat bli mamma sen jag va typ 13år gammal . (idag 26) och har fortfarande inga barn för att min sambo inte känner sig redo ännu. 
    Tycker att det känns sjukt dåligt när äldre personer säger att man ska leva livet och ha mål.. Att skaffa barn kanske är ditt kall i livet och va stolt över det. Låt inte andra nedvärdera dina önskningar i livet. 

    Nu sitter jag här och kanske är gravid för fjärde gången (3 tidigare aborter), och är det så kommer jag behålla, sen får han avgöra om han vill stanna eller inte. 

    Tycker i alla fall att du ska följa din magkänsla och vad du vill. Är han värd att vänta på ? eller vill du gå vidare med någon annan som kanske är i samma stadie som du? 

  • Msofie

    TS, ta inte åt dig för mycket av vad folk skriver. Jag kan inte för mitt liv förstå varför människor har en bild av vad man ska vilja i sitt liv, och när man ska vilja det, och inte vara öppensinnad nog att inse att det är olika för alla. Det finns inget "när du är så gammal borde du vilja detta" och det finns definitivt inte ett rätt sätt att leva sitt liv på. Dessutom, du kan ha flera drömmar och mål, att bli mamma plus x och z. Det ena behöver inte utesluta det andra. För vissa är det rätt beslut att få barn i 20 års åldern, för andra inte. TS kanske redan har rest och gjort det hen velat, eller så har TS inget intresse i att tex resa. Vissa har stark barnlängtan tidigt i livet, och det handlar inte om att ha bråttom.

    Till frågan. Jag hade varit tydlig mot min man att om han tvivlar på att han kommer vilja ha barn, ska han reflektera över det och reda ut det i sig själv nu och inte senare. Om det är något av det viktigaste för dig, lämna det inte är chansen. Be honom att förklara sina känslor mer ingående, vad han önskar att göra innan, vad håller honom tillbaka osv. Be honom presentera något av en tidsplan. 

Svar på tråden Min man vill inte ha barn ännu..