• Steffe78

    Vän som alltid glömmer sitt kort

    Det hä har inte varit något stort problem men nu börjar jag bli lite förbannad. Jag har en vän som jag hänger med typ varje dag. Han är expert på att glömma sitt kort. Väldigt ofta när vi gör någonting så får jag höra ? fan jag har glömt mitt kort, men swishar dig sen?. Ofta är det inga större summor typ en femtiolapp här och en hundralapp där. Jag tycker det känns lite sniket att påminna om de här småsummorna eftersom jag vet att han har ganska dålig ekonomi. Men nu känns det som att han har gjort det till en vana och häromdagen typ skröt han om hur mycket han hade lyckats spara. Jag swishar alltid tillbaka om jag ?lånar? av någon. Det hör till normalt hyfs tycker jag. Jag känner mig utnyttjad men vill inte verka snål. Nu har jag börjat undvika den här personen eftersom jag vet att jag kommer bli utnyttjad. Vi brukar Inte prata om känsliga saker utan har mest kul tillsammans och den här personen är ganska känslig för kritik. Hur tar man då upp problemet på ett smidigt sätt?

  • Svar på tråden Vän som alltid glömmer sitt kort
  • Anonym (qqq)

    skicka en lista på allt han är skyldig dig sen tex sista månaden. Säg att du inte känner dig bekväm med att påminna, men att du behöver pengarna och han måste betala nu. 

    Reagerar han med att bli sur eller nåt så vet du att ni inte är så goda vänner som du trodde. 

  • Toxiclady

    Men att han glömmer sitt kort gör väl inget så länge han har telefonen med sig? För den glömmer han väl inte? Han kan swischa på en gång när situationen uppstår...Eller missar jag nåt?

  • Anonym (B)

    Jag tycker att du ska fråga honom om varför han glömmer sitt kort varje dag.. Sen tycker jag att du ska be honom att swishar DIREKT. Jag tycker även att du ska säga upp vänskapen då han utnjyttjar dig och försöker lura dig.

  • Anonym (Öh)

    Om han glömmer sitt kort så kan han väl regga det i telefonen och betala med den eller swisha direkt.


    Känns mer som han satt det i system, kanske du inte ska erbjuda dig och betala nästa gång (dvs glöm din plånbok hemma).

  • Ocdmänniska

    Be personen att swisha direkt, säg att du inte har så mycket pengar typ. Sen glömmer kortet? Man har väl alltid plånboken med sig? Så ja du blir utnyttjad med, och det kommer fortsätta tills du står på dig 

  • Anonym (Förvirrad)

    Förstår inte riktigt problemet.... Dröjer det länge innan du får pengar tillbaka? Eller får du dem inte alls, eller får tjata? Det kan vara så att hen är glömsk bara.

  • Anonym (Förvirrad)
    Ocdmänniska skrev 2023-04-10 11:46:00 följande:

    Be personen att swisha direkt, säg att du inte har så mycket pengar typ. Sen glömmer kortet? Man har väl alltid plånboken med sig? Så ja du blir utnyttjad med, och det kommer fortsätta tills du står på dig 


    Jag har inte använt plånbok på ca 15 år. Det händer att jag glömmer kortet i andra jackan om jag byter mellan två under en period, som nu när det är vår/vinter varannan dag.
  • Anonym (F)

    Säg att du inte vill låna ut mer pengar och att han ska swisha din INNAN du betalar.

  • Anonym (Steff)

    Tipsa honom om att han kan ladda ner kortet i telefonen. Säg att du har lite pengar på sitt kort så han måste swisha direkt 

  • Anonym (Kiks)

    Men säg att han får swisha innan du betalar bara?

    Om du har jättesvårt att stå upp för dig själv kan du skylla på att du bara har så det räcker åt dig själv på ditt kort så om han vill att du köper något åt honom måste han swisha först.

  • Anonym (Ida)

    Säg åt honom att du tycker att både du och han är dåliga på att komma ihåg dessa utlägg, så du kommer att skriva ner dem på SMS (eller vad ni brukar använda) till honom.
    Förra veckan 56kr för Xx, 73kr för xxx, 27kr för xxx osv. Veckan innan 123kr för xxx. Om han betalar tillbaka något, skriv det också på SMS så det blir bokfört där. 
    Sen behöver du inte säga eller skriva mer om detta, du håller bara koll på utläggen och då kan han själv se där om han inte kommer ihåg, och upptäcka hur mycket det faktiskt blir sammanlagt.
    Du kan även sammanfatta ibland om han inte skickar pengar, februari totalt 323kr, mars 218kr. 

  • Anonym (CL)

    Numera har en del butiker och annat har Swish så han behöver inte gå omvägen via dig. 
    Säg nej oavsett. 

  • Yllop

    Det där är ingen riktig kompis. Det är någon som kommit på ett bra sätt att spara pengar.

  • Mrs Moneybags

    Dels kan han betala med sin telefon numera.

    Dels kan du skicka en swishförfrågan direkt på den summa det handlar om.

    Men om det vore jag, skulle jag ha slutat umgås med honom, jag skulle inte orka med den här typen av snikenhet. Om jag hade gott om pengar och visste att han var arbetslös eller så, så kan man ju självklart bjuda lite oftare. 

  • Anonym (A)

    Det är inte pinsamt att påminna mån som sätter i system att "glömma" plånboken. Det är han som är pinsam! Säg rakt ut vad han är skyldig dig och att han framöver får swisha INNAN han beställer nåt alls.

    Jag har som regel att om jag erbjuder mig att betala för nån har jag inga förväntningar på att få tillbaks pengar, men om nån ber att få låns påminner jag om pengarna uteblir. Funkar för mig!

Svar på tråden Vän som alltid glömmer sitt kort