• aliciabonn

    Barnlängtan - är jag redo?

    Hej! Tänker att jag vill skriva av mig lite. 


     


    I ungefär två års tid har jag haft en himla barnlängtan. Den är så stark att jag tänker på det den största delen av dygnet. Känner att jag verkligen inte orkar vänta mer och min sambo känner detsamma. 


     


    Enda som stoppar mig är att jag fortfarande inte pluggat klart på högskolan. Om jag blir gravid snart så kommer jag behöva ta studieuppbehåll och sedan fortsätta plugga ett år innan jag tar examen. Egentligen känns det inte så illa, då jag nästan skulle föredra att plugga framför att jobba under tiden barnet är så litet.


     


    Däremot känns det som att man alltid haft en lista som vill uppfyllas innan man skaffar barn. Att ha en utbildning, ett fast jobb, att ha hus och kanske t.o.m. vara gift.


     


    Men känner ändå att det känns bättre att inte bo i hus under tiden man är mammaledig eftersom det är då man har som minst pengar. Eller tycker ni att ett husägaände ens är ett rimligt eller viktigt krav från min sida? Förutom det är ju min utbildning på gång och kan dessutom kännas ganska skönt att ha ett barn innan man börjar sin karriär för att inte sätta den på paus när man precis har börjat jobba på den..


     


    Kommer dock ?bara? vara 24 när jag föder i sådana fall. Tycker ni det är dumt av mig att vara i nystarten av vuxenlivet och redan planera detta? Borde man vänta tills allt på min lista är av-checkat? Även fast jag vill detta mer än nånting annat är jag rädd för vad andra ska tycka. Att man är för ung och inte har allt klart innan. Men samtidigt kan det ju ta hur lång tid som helst eftersom man aldrig vet hur framtiden ser ut. 


  • Svar på tråden Barnlängtan - är jag redo?
  • Mortiscia80

    Du skulle kunna studera medan du har ett spädbarn. Med andra ord skulle ni kunna börja försöka redan nu, det kan ju ta sin tid ändå att bli gravid, och fortsätta med studierna som planerat. Om du tror att du inte orkar/hinner heltid senare så kanske du kan gå ner på halvfart.

  • Msofie

    Hej ts, detta är kanske inte det vanligaste svaret du kommer få. Skulle tro att dem flesta råder till att vänta. Men för mig, som hade en stark barnlängtan sen jag var 20, väntade till jag hade min examen, min ring på fingret, mitt fasta jobb i ett år, köpte hus och flyttade in i huset. 24 år vad jag SPRÄNG redo för bebis nu nu. Äntligen var allt redo! Sen kom ofrivillig barnlöshet och det tog mig två år och två IVFr för min son att komma till oss. Så, jag önskar att jag hade lyssnat mer på mitt hjärta. För man kan inte planera allt i livet. Så länge man har vissa grundläggande förhållanden och trygghet för barnet, så kommer det mesta lösa sig runt omkring. Kärlek räcker långt, det behöver inte vara perfekt. Kram!

  • Msofie

    Det kanske inte var tydligt, men jag tycker inte man behöver ha allt det där. Jag önskar så innerligt att jag hade börjat försöka tidigare.

  • Syskonförsök

    Jag håller med ovan, kör hårt och lycka till ❤️
    En behöver absolut inte ha allt innan barn om ni har sådan längtan redan nu!

Svar på tråden Barnlängtan - är jag redo?