Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

    Försvara sig själv och sitt

    Mirosen skrev 2023-04-16 07:40:40 följande:
    Försvara sig själv och sitt

    Hej, 
    Hur långt anser ni att man får gå för att försvara sig? Oavsett om du blir angripen utomhus eller om någon tar sig in i ditt hem?
    Hur ska man ha sinnesstämning och fundera på om personen som attackerar dig har uppsåt att döda och hur mycket våld du själv får använda för att det inte ska räknas som mord? 
    Jag har funderat på det sedan fallet i Borås togs upp för första gången.


    Din fråga verkar en aning förvirrad. Först uttrycker du dig som att det är en åsikt du är ute efter, men glider sedan över något som kan uppfattas som kopplat till lagstiftningen.
    Vad är det du vill ha svar på, personliga åsikter eller vad lagen säger?
  • Tom Araya
    Mirosen skrev 2023-04-16 08:50:02 följande:

    Exakt! Sverige är bra på en hel del, men när det kommer till viss lagstiftning som gäller bl.a. rätten att försvara sig själv eller andra är det väldigt skitnödigt. 


    Jag hade också grabbat tag i ett tungt eller vasst föremål och svingat.
    Lagen finns ju till för att skydda människor mot ren dumhet och okontrollerad aggression.

    Ingen ifrågasätter vad som är rätt och fel i ett fall där en yngling går in på tomten för att stjäla en cykel... såklart det är fel att stjäla, därför är ett ingripande rimligt.

    Men det vore oerhört olyckligt om tomtägaren satte en yxa i huvudet på grabben som visar sig vara 13 och inte är registrerad för något brott sedan tidigare, istället för att bara hejda honom och ringa polisen, vilket han kunde ha gjort.
  • Tom Araya
    Anonym (S) skrev 2023-04-18 23:47:40 följande:
    Och det ska man hinna ta reda på?? Fråga om åldern? 
    Ingen förväntar sig det och inte heller lagen har den meningen.
    Men om du redan från början har inställningen att våldsanvändningen vid ett ingripande ska begränsas till vad som är nödvändigt endast, så är risken för övervåld mindre än om man går in i en situation med en friare syn på våldsanvändning. Här måste man också beakta att situationsbedömning, reaktion, val, känslomässig påverkan mm inte bara är faktorer för människors beteende i nämnda situation, utan riskerar att påverka beteendet i mer allmän mening, vilket kortfattat innebär att personer ställer till det för sig själva och tar med sig omgivningen i konsekvenserna.
  • Tom Araya
    Polyrytm skrev 2023-04-20 22:00:36 följande:
    Har du varit i slagsmål nån gång eller nlivit attackerad och behövt försvara dig?
    Javisst.

    Har även militär skyddsvaktsutbildning där man tittar mycket på lagutrymmet för våldsanvändning.
  • Tom Araya
    Anonym (Fightern) skrev 2023-04-23 07:39:00 följande:
    Nä, du ska visa att personen tänkte skada dig för det våld du gjorde med ditt slagträ. 
    Skrämmande dålig kunskap hur rättsväsendet fungerar. 
    Tror jag nämnt det tidigare men personen jag skadade bar kniv, skrek att han skulle döda mig osv, vittnen fanns. Enligt bedömningen som gjordes i rätten använde jag övervåld vid avväpningen. 
    Du har inte berättat någonting här om händelsen som ger skäl för en annan bedömning från mig heller.

    Våldet du använder ska ju vara nödvändigt för att avvärja det brott som pågår.
  • Tom Araya
    Anonym (FFF) skrev 2023-04-23 16:33:13 följande:
    Ja givetvis, får bara inte riktigt ihop det med vad jag skrev?

    Du menar att man inte kan bevisa att någon hamnade i fightmode eller freeze eller flight? Att det kan hända att folk inte hamnar i detta utan tänker klart under hela förloppet?

    Givetvis finns det människor som istället för fight, flight eller freeze hamnar i klartänkthet istället och vet exakt vad de gör.
    Dock är man i fightmode och försvarar sig så tänker man nog inte på vilket är rätta antal knivhugg msn försvarar sig med, är det ett, två, fem eller sju eller är man så inne i sitt försvar att helt plötsligt var det fler än vad som anses försvarbart.

    Förmildrade omständigheter i detta fall är ju: inbrott mitt i natten, alla flyktvägar avskurna, fyra mot två, mörkt, vet inte om de hade vapen eller inte plus att efter det hänt direkt ringde polisen och berättade vad som hänt.
    Knivhugg är nog generellt svårt att motivera som självförsvar. Kniv överhuvudtaget är inget bra självförsvarsvapen.
    En knivbeväpnad gärningsman gör man bäst i att hålla på minst en armlängds avstånd. Ett tillhygge typ basebollsträ är bättre.
  • Tom Araya
    Anonym (FFF) skrev 2023-04-23 18:34:13 följande:
    Det säger jag inte emot.
    Dock i stunden och om det måste gå snabbt tänker jag att man tar det man har till hands och hittar lätt? Skulle någon bryta sig in genom min ytterdörr har jag ingen flyktväg och inget baseballträ, jag skulle nog satsa på kniv även om det är sämsta alternativet eftersom det är det jag har att försvara mig med. Det finns liksom inget annat vapen i mitt hem.
    Men det är kanske vanligt att folk har ett baseballträ under sängen?
    Kanske om man lever under hot?
    Jag gör det inte som tur är för jag hade nog iofs fått panik och gått in i freezemode.
    Inte ens i ditt beskrivna scenario är kniv lämpligt. Risken att själv skadas av den är hög. Kniv kan möjligen (för tränade) användas som attackvapen där du är den som är förberedd, planerande och initierande, medan motståndaren är oförberedd.

    Vilket annat tillhygge som helst är mer lämpligt. 

    En tjuv har sällan uppsåt att skada någon fysiskt, utan de vill bara ha lättsåld egendom och sedan kunna smita ifrån platsen på enklast smidiga sätt. Detta gör att behovet av våldsanvändning är minimalt i situationen.
  • Tom Araya
    Polyrytm skrev 2023-04-24 01:22:16 följande:
    Jag kanske missförstår dig, men menar du att genomsnitts-personen som aldrig tränat kamp eller självförsvar har kapacitet nog att avvärja en attack men även kapacitet och sinnesnärvaro att reglera motståndet så det inte blir övervåld?
    Jag vill nog påstå att de flesta, med eller utan träning, har en relativt begränsad, närapå obefintlig kapacitet att försvara sig mot en som planerat har syftet att skada/döda och för offret överraskande går till attack.
    Varje grad, nivå och form av avslöjande i syftet och möjlighet för offret till förberedelse inför attacken ökar chanserna markant för att försvara sig.

    Det finns två principer av effektivt självförsvar om man inte bär skjutvapen:
    1. Håll avstånd. Detta innefattar allt från att fly från platsen, till att med tillhygge och taktik hålla gm på avstånd och undvika att gå i närkamp med gärningsmannen.
    2. Raka motsatsen, att med kraft, fart och tyngd övermanna gärningsmannen och snabbt minska hans rörelseförmåga till ett minimum. Förenklat; hoppa på, fälla och hålla fast. I detta kan ingå viss greppteknik.
    Det är svårt att använda övervåld i båda dessa taktiker.
    Övervåld är ofta ett resultat av att man är oklar med önskad utgång och hur man når dit, för att istället agera känslomässigt med våld som i huvudsak är skadligt för den utsatte. Våld med slag och hugg kan i bästa fall leda till att gm skräms och avviker.
    Polyrytm skrev 2023-04-24 01:22:16 följande:
    Vad ingick i den militära skyddsvaktsutbildningen och hur lång var den?
    Den klaras av på en helg för en person med grundläggande soldatutbildning och skjutvapenvana.
    Den inkluderar teoretiska kunskaper främst inriktade på juridiken, samt praktiska övningar där man bemöter personer som inkräktar på området du är satt att bevaka, hantering av batong, handfängsel, hur man visiterar mm.
    Polyrytm skrev 2023-04-24 01:22:16 följande:
    Jag tycker alla, speciellt tjejer, bör lära sig självförsvar. 
    Jag håller med dig.

  • Tom Araya
    Polyrytm skrev 2023-04-26 21:46:05 följande:
    Home invasions ökar för att vi har importerat kriminella och våldsamma människor.

    Jag håller med om en medlem som tidigare skrev i tråden  att vi borde få lagar liknande de Castle doctrine men även Stand your ground som finns i USA. Sverige har förändrats och då måste även lagar och förutsättningar för att kunna försvara sig ändras.

    Vet du om att i Tjeckien har ca 250 tusen vanliga civila medborgare licens på concealed carry? Utöver jakt och sportskyttevapen. Schweiz och Österrike har också liknande lagar, samt många vapenägare.
    Det sker knappt några skjutningar i dessa länder. Varför tror du det är så?

    Vad menar du med USA?
    Vet du om att det sker mest mord och vapenrelaterat våld i demokratiskt styrda stater där man har väldigt hårda vapenlagar?
    Och tvärtom,  i stater där man litar på sina medborgare och låter skötsamma individer få äga vapen legalt sker det färre mord och vapenrelaterat våld.
    Visste du om att Sverige är ett av världens mest vapentäta länder? Det sker knappt något våld med legala vapen här.
    Vapen är INTE problemet, okontrollerad invandring med stort våldskapital är ett av problemen. 

    Men till saken, det jag mest har att invända mot är att folk verkar överskatta sin förmåga att kunna försvara sig själva och dessutom på den nivån att man kan göra det precis lagom.

    Det är lite som när tjejer inte vill börja träna tungt på gym för att de inte vill se ut som Schwarzenegger....
    Jag skulle nog vilja lägga till EU-medlemskapets och Schengen-avtalets underlättande för att smuggla vapen. För de flesta skjutvapen som kriminella använder kommer från Östeuropa.
  • Tom Araya

    Fyra män försöker att råna 22-årga Noah i hans hem. I tumultet får Noah tag på en kniv och hugger två av gärningsmännen till döds.
    22-åringen åtalades för dråp, men frias nu i tingsrätten.
    På en skala av hur allvarligt brottet är, så ligger dråp mellan vållande till annans död och mord. Ungefär grovt våld med oavsiktligt dödlig utgång.

    I domen skriver tingsrätten att Noah använt oförsvarligt mycket våld, men att han befunnit sig i en extrem situation. Han ska därför frias helt från dråpmisstankarna. Han döms däremot till sex månaders fängelse för narkotikabrott, ett straff som anses verkställt efter hans tid i häkte.

    Tingsrätten dömer samtidigt tre andra för inblandning i rånförsöket mot Noah. Två män döms till 2.5 års fängelse respektive ungdomsvård för försök till rån, och en kvinna döms till ett kortare fängelsestraff för medhjälp till försök till rån.

    Dödade två i sitt hem ? i dag föll domen (aftonbladet.se)

  • Tom Araya
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-05-05 15:32:32 följande:

    Fallet Noah handlar inte om två främlingar som bröt sig in hos ett slumpmässigt offer. Det fanns en narkotikakonflikt i botten. Varken förövare eller offer var några duvungar.

    Ändå frias Noah, vilket är rätt och riktigt med tanke på omständigheterna. Men detta visar också att den svenska nödvärnsrätten knappast är för sträng. Man HAR rätt att använda dödligt våld i vissa situationer, och även kriminella har rätt att försvara sig.


    Ja, även kriminella har rätt att försvara sig. Men i ett sådant här fall så försvarar offret både sig själv, sitt hem och sina ägodelar, vilket begränsar hans valmöjligheter. En kriminell som i sin brottsutövning råkar ut för våld har inga nackdelar av att avbryta sin verksamhet och lämna platsen och på så vis skydda sig.
  • Tom Araya
    Så allting gick skrev 2023-05-05 20:52:00 följande:
    Lite som jag tidigare berätta, kan man bara juridiken, berätta rätt händelseförlopp, kommer man undan med det mesta.

    Använda slagträ som jag tog som exempel kommer man lätt undan med med rätt händelseförlopp, nu kom denna kille undan med mord, får se om det håller i hovrätten.
    Använda slagträ, berätta rätt juridiska händelseförlopp, och du vinner, det handlar bara om ringa misshandel vs överfallen i sitt hem. 
    Nej, dråp var brottsrubriceringen, inte mord, vilket är rimligt.

    Leif G W Persson blev dock förvånad över den friande domen.
    PressReader.com - Digital Newspaper & Magazine Subscriptions
  • Tom Araya
    Så allting gick skrev 2023-05-06 11:51:26 följande:
    Nu har inte Sverige en straffskala som andra länder, vi har inte olika grader, som första graden osv.

    Mord = berövar en annan livet.
    Dråp = Hänsyn till omständigheter, anses som mindre grovt.

    Kanske du ser i skillnaden på Tove mordet. Men utgången är det samma, det ligger en person död efteråt.
    Jag håller inte med dig. Brottsrubriceringen i sig är graderande.

    -Mord - Avsiktligt och planerat att ta livet av offret, vilket också är utgången.
    -Dråp - Våld där avsikten inte har varit att döda
    -Vållande till annans död - Aktiv oaktsamhet som lett till att någon har avlidit.

    Jag ser inget behov av att ha en inbördes gradering. Mord kan inte vara lätt/lindrigt eller grovt. Överlever offret blir brottsrubriceringen en annan; försök till mord. Det finns även brottsrubriceringar som medhjälp till... och stämpling till...
  • Tom Araya
    Polyrytm skrev 2023-05-07 02:10:37 följande:
    Jag tror nog vi delar syn på det mesta angående detta förutom, om jag inte missförstått, att jag tror det är lätt att det kan bli övervåld i självförssituationer just pga det massiva påslaget av adrenalin i kombination med rädsla. 
    En som lyckats avvärja ett mordförsök har nog svårt att hålla tillbaka slagen eller knivhuggen.

    Det tar lång tid att träna och utsätta sig för jobbiga situationer så man blir lugn och agerar och reagerar med kyla i skarpa situationer. 

    Ber om ursäkt på förhand om jag blandat ihop eller missförstått något. Jag tycker du verkar vettig och tillför mycket bra här i forumet. Allt gott!
    Jag håller med dig, men detta behandlas även i lagstiftningen - nödvärnsexcess.

    Så här skriver juridiksajten Lawline om ämnet:

    Slutligen regleras bestämmelser om nödvärnsexcess i 24 kap. 6 brottsbalken. Av förevarande lagrum framgår det att nödvärnsexcess enbart bli tillämplig om en person i en situation som innefattar nödvärn, nöd eller laga befogenhet att använda våld gjort mer än vad som är tillåtet på grund av att omständigheterna var sådana att denne svårligen kunde besinna sig. Om det exempelvis inträffar att någon utövar större våld eller svårare skada än som är medgivet genom bestämmelserna om nödvärn, laga befogenhet och nöd så har man gjort mer än vad som är tillåtet och således finns det fog att åberopa nödvärnsexcess. Utöver detta ska ställning även tas till huruvida en person svårligen kunde besinna sig. Vid en sådan bedömning ska farans art och den tid som stått till förfogande för övervägande beaktas. Om en person exempelvis varit tvungen att snabbt fatta beslut om hur han skulle bete sig på grund av yttre omständigheter, kan man inte begära lika mycket av honom som om han hade tid till övervägande. Vid bedömningen av frågan huruvida gärningsmannen svårligen kunnat besinna sig är vidare hänsyn att taga till hans individuella egenskaper. Om det är på tal om en person med nervös eller ängslig läggning, kan man inte begära lika mycket av honom som av en mera stabil person. För ytterligare information om nödvärnsexcess råder jag dig att läsa följande rättsfall: NJA 2005 s. 237 och NJA 2004 s. 786.

    Nöd, nödvärn, och nödvärnsexcess (lawline.se)
  • Tom Araya
    Anonym (Redig) skrev 2023-05-06 11:53:14 följande:

    Kvinnor tycker inte att män ska försvara dom om de blir påhoppade. Kvinnor är kapabla att försvara sig själva.


    Vart har du hört det?
Svar på tråden Försvara sig själv och sitt