• Anonym (Olust)

    Tappat attraktion till min partner, vad göra?

    Ja som titeln lyder, min attraktion är som bortblåst och jag förstår inte varför eller hur det har hänt. Vi har varit tillsammans i lite mer över 1 år, sammanlagt 3 år då vårt första försök tog slut efter 2 år då han gjorde slut med mig och vi var ifrån varandra cirka 12 månader Innan vi hitta tillbaka till varandra igen. Jag kan inte minnas att jag inte hade någon attraktion första perioden vi har tillsammans, vi hade sex och jag var väldigt väldigt kär i honom då, hade aldrig kunnat tänkt mig ett liv utan honom tills den dagen han kom till mig och sa att han inte ville vara med mig något mer. Då blev jag totalt förkrossad och förstörd. Det hade egentligen inte hänt något specifikt till varför vi gjorde slut då. Utan det var händelser som låg utanför vår kontroll och jag var mitt i ett sorgearbete och det tog väldigt hårt på mig då och vår relation, och det var väl det som ledde till att han inte orkade mer den första gången. 


    Vårt andra försök har sett lite annorlunda ut. Till en början var det ganska bra, självklart hade vi lite och prata om, och vi diskuterade det som gick fel första gången och vi förstod båda vad vi måste göra denna gång för att det inte skulle bli likadant igen. Men, det är ju dethär med attraktionen som inte funkar alls nu, och jag vet inte varför problemet uppstått. Det började för cirka 1 år sedan, hade jättesvårt att känna attraktion till honom, och tiden mellan sexen blev allt större och färre. Idag har jag svårt att ens hångla utan att känna, ja vad ska man säga, avsky? Eller avsky kanske är fel ord men det känns inte rätt, det känns bara jobbigt och konstigt. Och sexdelen ska vi inte ens tala om? Där får jag sådan ångest att hela kroppen stänger ner sig, och jag undviker det i ALL mån jag kan. Jag blir bara inte sugen alls längre, i alla fall inte på honom. För attraktion kan jag fortfarande känna, även så sexlust men inte med min egna partner? Skulle aldrig få för mig att vara otrogen så den tanken Kan ni släppa, men däremot har ideer på lösningar minskat? Han vet om hur jag känner och vi har talat om det många gånger och vi har försökt jobba på det på MÅNGA olika sätt. Köpt sexleksaker och böcker för att spicea upp det, köpt sexspel, gått på dejter, hittat på roliga saker som hotellnätter eller utgångar men det är tamef*N inget som får igång mig. 


    Jag älskar honom, och det finns inte ett gnutta ont i honom, men ibland känner jag att jag kanske älskar honom mer som familj än partner? Vi är ganska olika och jag känner att jag saknar vissa egenskaper som han inte har, i vår relation. Likaså som mina behov inte blir uppfyllda är samma för honom, eftersom jag känner som jag känner. Så vad gör man? Är det dags och gå skilda vägar eller ska man jobba på det på annat sätt?? Det börjar bli tufft att känna såhär och man känner sig elak helt enkelt, eftersom jag på ett sätt stöter bort honom gällande det som jag egentligen borde komma helt naturligt, alltså attraktion. 

  • Svar på tråden Tappat attraktion till min partner, vad göra?
  • Tecum

    Det är dags att gå skilda vägar. Som du beskriver det, med avsky och ångest inför sex med honom, ser jag ingen lösning. Även om det skulle bli bättre tillfälligt lär dina negativa känslor komma tillbaka. Sluta plåga varann, riv av plåstret och säg att du är ledsen men det bästa för bägge är separation.

  • Bagar Bengtsson

    Time to say goodbye

    Texten beskriver tyvärr det som ofta händer efter ett tag i en relation. Kanske började ni att försöka rädda det lite försent. Som det låter på din beskrivning är ni som bror och syster inte pojkvän/flickvän.


    Ni har ju försökt med det mesta och jag ser nog ingen chans med parterapi om du inte ens kan bli lite kåt på honom. Ni har inga barn än vilket gör det lite lättare.

Svar på tråden Tappat attraktion till min partner, vad göra?