• Hjelm

    Är det verkligen någonsin värt att köpa bostadsrätt?

    Detta är givetvis under förutsättning att man har en belånad bostadsrätt, men det har väl i princip alla...

    Nu har ju räntorna hos bankerna ökat, som vi alla vet. Men historiskt sett är de fortfarande låga.

    Jag köpte en bostadsrätt för fem år sedan, och så här med facit i hand var det ett enormt misstag. Jag hade aldrig köpt den om jag hade vetat då vad jag vet i dag.

    Jag fick den relativt billigt, strax under miljonen vilket är ganska lågt pris för storlek och läge där jag bor. Dock var avgiften till föreningen hög och höjdes ännu mer efter bara ett halvår, men det brukar ju också vara så att ju lägre pris desto högre avgift och tvärtom. På den positiva sidan ingår ALLT i avgiften, så jag har klarat mig utan minsta bekymmer under elkrisen.

    Men med amorteringen och räntan - som ju som sagt kan stiga mycket mer - landar månadskostnaden ändå på 8000 - 9000 numera. Och jag amorterar redan minsta möjliga. Det finns INGEN hyresrätt av motsvarande storlek och läge som kostar så mycket i staden där jag bor. Alla mina vänner med jämförbara hyresrätter betalar mellan 4800 och 7000 i månaden.

    De slipper också den ständiga oron över räntan, att betala när något går sönder (jag fick köpa nya vitvaror för 10 000 under första halvåret, yay...), stressen av att inte kunna bli av med den i tid om man behöver flytta eller göra en enorm förlust om de säljer i fel tid.

    Just det, skulle man ändå ha turen att gå med vinst vid försäljning ska 22 procent av den betalas i skatt....

    Det snackas ju hela tiden om att en bostadsrätt alltid är en så bra investering, men hur är det möjligt, ärligt talat? Så här långt har den bara kostat mig mer för varje år. Jag har snart inte råd att bo kvar, men säljer jag nu blir det garanterat mitt livs förlustaffär...

    Vad tycker ni, är det ren lögn att en bostadsrätt är värt att eftersträva? Hur ofta tjänar man faktiskt på detta, om man inte har väldigt lite i lån från början eller har så god ekonomi att räntehöjningar inte gör någon skillnad för en?

    Jag fattar att det kan vara värt det om det är extrem brist på hyresrätter och man inte kan flytta någon annanstans.

  • Svar på tråden Är det verkligen någonsin värt att köpa bostadsrätt?
  • Anonym (Anna)

    I mitt område kostade bostadsrätterna ca 20 000 kr i början av 2000-talet. 2006 hade de gått upp till 300 000. Idag kostar de 3 miljoner. 2006 kostade en genomsnittlig villa här 2 miljoner och idag kostar de 4 miljoner.

    Dvs detta gäller i mitt område:
    Medan villapriserna dubblats har BR-priserna tiodubblats.

    Medan en BR tidigare var värd 15% av en villa, betalar man nu 75% av priset.

    Och detta trots att bostadsrätterna kommer med ett extra lån, utöver det man lånar till insatsen, som den enskilde bostadsrättinnehavaren dessutom inte har någon kontroll över då alla beslut kring ekonomin fattas gemensamt.

    För egen del kan jag inte förstå hur man kan välja BR framför en villa, i detta område. Det skulle kännas som en oerhört stor risk. Däremot ser utvecklingen säkert annorlunda ut i vissa andra delar av landet och då kan det vara mer förståeligt. 

  • Tom Araya
    Hjelm skrev 2023-04-23 22:59:46 följande:
    Är det verkligen någonsin värt att köpa bostadsrätt?

    Detta är givetvis under förutsättning att man har en belånad bostadsrätt, men det har väl i princip alla...

    ... EN MASA TEXT...

    Jag fattar att det kan vara värt det om det är extrem brist på hyresrätter och man inte kan flytta någon annanstans.


    Jag köpte en bostadsrätt 2004. En liten etta på 34 kvm i en Stockholmsförort, kostade då 130 000. Renoverade för 40, med mycket eget arbete.
    Som högst kom jag upp i ca 4000 i månadskostnad, inkl allt, även bredband och IP-telefoni.
    Tyvärr blev jag tvungen att sälja den 2014.
    Nyproducerade hyresettor i samma kommun börjar vid ca 10 k.

    Nu hade jag inga lån, men även om jag hade haft det så betraktar jag amorteringarna som att betala till sig själv istället för att betala till hyresvärd som gör vinst på det.

    Men att köpa in sig i en förening med dålig ekonomi är ju i regel en dålig affär.
  • Anonym (Booli)

    Man brukar kunna få den billigare om avgiften är hög, vilket ofta betyder sämre ekonomi i föreningen. Allt är avvägningar. Om du mest vill bo utan att lägga pengar och kraft på renoveringar så är hyresrätt ett väldigt bra alternativ. Jag trodde innan jag flyttade till BR att grannarna skulle vara mer skötsamma. Hittills har det varit tvärtom, fler fester och mer höga ljud, då ingen som i hyresrätt är rädd för att bli vräkt. 

  • Anonym (Dåligt område?)

    Menar du att den sjunkit i pris sen du köpte den för fem år sen? Det är i så fall ovanligt. Är det ett oattraktivt område? 

  • Limajo

    Jag köpte min första bostadsrätt för snart 20 år sedan. Har flyttar några gånger och har inte gjort särskilt lysande affärer men jag skulle ändå kunna få ut över 2 miljoner efter skatt om jag sålde idag och inte behövde köpa nytt. I runda slängar är det något mer än vad jag behövt betala i avgifter och räntor dessa år så genom att köpa brf har jag bott gratis.

  • Anonym (Tommy)

    Om det är en stabil förening så tror jag det, då brukar underhåll hållas efter och avgifterna inte höjas chockartat.

    Vi har en br utan lån. Vår avgift är 25-30% av vad hyresrätterna kostar,, så bara där lönar det sig.
    Vår förening har satsat på alla stora saker, stambyte, nya fönster, solpaneler på tak, nya balkonger, och vi kommer få ut en skaplig slant när vi flyttar, även om marknaden såg bättre ut för ett par år sedan.

  • Anonym (A)

    De flesta gör en bra affär om de säljer och har bott ett antal år. Andra som t ex köpt precis före en nedgång gör det inte alltid.

    Sedan är det ju låsta pengar, och riskfyllt eftersom investeringen ligger i ett enda objekt. 


    Men vill man bo i hus är det bra att börja med bostadsrätt. 

  • Aliona

    För det mesta är det en bra affär, men så klart inte alltid. En del har blivit djupt skuldsatta då de köpt en dyr bostad med maximal belåning strax innan ekonomisk kris, inte klarat av rånteuppgång eller tid av arvetslöshet, tvingats sälja när priserna är låga, och fått leva länge med bostadslån för bostäder de inte längre har. Det här måste man ta med i beräkningen, så att man klarar sig även genom tuffa tider. 


    Jag är inne på min tredje bostadsrätt nu. En gick jag på +/-0 men hade bra kostnad så länge jag bodde där, den andra hade ökat med 100% så jag gick med bra vinst och den tredje har jag inte sålt än. Den jag har nu har ökat i värde från 3 till 5 miljoner på 8 år. Jag har betalat strax över miljonen i avgifter och räntor de här åren, inga renoveringskostnader då den var nästan ny. Efter skatt och mäklararvode skulle jag få ut ca 1,5 miljon i vinst. Man skulle kunna säga att jag bott gratis i åtta år, och dessutom fått en slant - och det kallar jag värt det! 


     

  • Hjelm
    Tom Araya skrev 2023-04-24 00:23:29 följande:
    Jag köpte en bostadsrätt 2004. En liten etta på 34 kvm i en Stockholmsförort, kostade då 130 000. Renoverade för 40, med mycket eget arbete.
    Som högst kom jag upp i ca 4000 i månadskostnad, inkl allt, även bredband och IP-telefoni.
    Tyvärr blev jag tvungen att sälja den 2014.
    Nyproducerade hyresettor i samma kommun börjar vid ca 10 k.

    Nu hade jag inga lån, men även om jag hade haft det så betraktar jag amorteringarna som att betala till sig själv istället för att betala till hyresvärd som gör vinst på det.

    Men att köpa in sig i en förening med dålig ekonomi är ju i regel en dålig affär.
    Ja, har man inga lån är det naturligtvis en väldigt låg månadskostnad. Och en säker investering, åtminstone i storstadsområden.

    Jag har aldrig riktigt förstått det där om att amorteringen är att betala till sig själv. Det är ju en skuld till banken som man betalar av. Banken gör vinst på dig som kund på samma sätt som en hyresvärd gör vinst på dig som hyresgäst, väl?
    Anonym (Dåligt område?) skrev 2023-04-24 07:58:31 följande:

    Menar du att den sjunkit i pris sen du köpte den för fem år sen? Det är i så fall ovanligt. Är det ett oattraktivt område? 


    Inte alls, det är ett "medelattraktivt" område skulle jag säga. Inte vad som anses vara allra bäst, men bra.

    Jag hade en mäklare här nyligen som värderade den. Han trodde att den skulle gå för samma pris som jag köpte den för, eller kanske 50 000 mer. Om man då räknar in att kronans värde har minskat påtagligt sedan 2018, kan man ju tala om att det faktiskt är en värdeminskning. När jag dessutom lagt 10 000 på vitvaror samt att mäklaren ska ha arvode vid försäljning - och att 22 procent av eventuell vinst ska betalas av mig i skatt - är det en stor förlust. 


  • Anonym (A)
    Hjelm skrev 2023-04-24 09:48:03 följande:
    Ja, har man inga lån är det naturligtvis en väldigt låg månadskostnad. Och en säker investering, åtminstone i storstadsområden.

    Jag har aldrig riktigt förstått det där om att amorteringen är att betala till sig själv. Det är ju en skuld till banken som man betalar av. Banken gör vinst på dig som kund på samma sätt som en hyresvärd gör vinst på dig som hyresgäst, väl?
    Anonym (Dåligt område?) skrev 2023-04-24 07:58:31 följande:

    Menar du att den sjunkit i pris sen du köpte den för fem år sen? Det är i så fall ovanligt. Är det ett oattraktivt område? 


    Inte alls, det är ett "medelattraktivt" område skulle jag säga. Inte vad som anses vara allra bäst, men bra.

    Jag hade en mäklare här nyligen som värderade den. Han trodde att den skulle gå för samma pris som jag köpte den för, eller kanske 50 000 mer. Om man då räknar in att kronans värde har minskat påtagligt sedan 2018, kan man ju tala om att det faktiskt är en värdeminskning. När jag dessutom lagt 10 000 på vitvaror samt att mäklaren ska ha arvode vid försäljning - och att 22 procent av eventuell vinst ska betalas av mig i skatt - är det en stor förlust. 


    Om du amorterar så minskar din skuld, så naturligtvis är det avbetalning. Men samtidigt så får du ju mer pengar i handen, om du sänker ditt lån, den dagen du säljer. Dessutom idag när räntan är 4-5% så blir det en bättre avkastning än innan när räntan var mkt lägre.
    Så amortering kan även ses som sparande, men det är ett låst sparande.
Svar på tråden Är det verkligen någonsin värt att köpa bostadsrätt?