Inlägg från: Anonym (E) |Visa alla inlägg
  • Anonym (E)

    Oplanerat gravid

    För det första, det kan vara så att du inte är gravid så vänta några dagar och ta ett test. För det andra, om du är gravid så låter abort rätt hur svårt det än är. För det tredje, om du inte är gravid eller efter abort: ffs skydda dig!!

  • Anonym (E)
    Anonym (??) skrev 2023-04-24 10:44:03 följande:
    Jag är ganska rejält säker på att jag är gravid. Har plussat 6 dagar innan BIM med de andra två barnen och känner jag min kropp rätt så är det ingen tvekan. Vi har kört avbrutet i massa år så trodde ändå det var relativt safe.
    Hur vet man att abort är rätt då? Hur tar man sig mod att göra det? Gjorde det en gång som väldigt ung men nu med två barn, hus och stabil tillvaro känns det inte lika enkelt. 
    Tja, med avbrutet samlag så är var femte kvinna ändå gravida inom ett år, en väldigt osäker metod men det visste ni kanske.

    Hur man vet? Ja men titta på hur livet ser ut på alla plan. Du skriver själv att det inte alls passar, dessutom vill din sambo inte ha fler barn heller. Då verkar det rätt självklart att man inte ska ha barn, varken nu eller sedan. Man kan inte skaffa barn bara för att man råkar ha blivit gravid, ska man behålla ska det vara ett genomtänkt beslut på god grund, och den grunden verkar inte finnas, trots att ni har både hus och stabil tillvaro. (Han kanske borde sterilisera sig förresten om han absolut inte vill ha fler barn, men han trodde väl att det skulle fixa sig ändå?)

    Man kan också fundera på hur det skulle bli att behålla, vilka problem som skulle kunna uppstå. Den där stabila tillvaron kan gå helt åt skogen, sambon kan bli väldigt avig väldigt länge, eller till och med lämna dig. Det kan så klart gå bra också men som sagt, du skriver själv att det inte alls passar så låt bli då.

    Hur man hittar mod? Svårt att säga när jag inte vet vilket slags mod du behöver. Är du rädd att det ska göra ont? Det finns värktabletter, hellre smärta något dygn än att behålla för att.....? För att man är rädd att det ska göra ont ett kort tag? Eller är du rädd för att må dåligt mentalt efteråt? Ja, kanske, men om du vet att du tagit ett klokt beslut så blir det inte så illa som det kunde ha blivit.
  • Anonym (E)
    Anonym (??) skrev 2023-04-24 11:11:33 följande:
    Det känslomässiga är det svåra, inte rädd för smärtan. Tänk om man ångrar sig senare i livet? 
    Vill du ha fler barn då? Är det en plan du har? Eller räcker det med de du har? Det kan vara trevligt att ha ett barn till men det är inte alltid det bästa beslutet för det. Visst, du kanske ångrar dig, men vad vore "priset" för att behålla? Är det värt att riskera relationen och stå som ensam förälder i slutänden? Hur skulle det påverka de barn du redan har om det kommer ett till, hur ska du få tiden att räcka åt, och energin? En del orkar och vill massor och det går bra ändå, så det är väldigt individuellt vad man har för förutsättningar men ni har redan två och det kanske är fullt tillräckligt.

    Man ångrar nästan aldrig ett barn, men livet kan ändå bli ett rent helvete. Man kan ångra en abort, men det kan ändå vara det rätta beslutet.
  • Anonym (E)
    Anonym (??) skrev 2023-04-24 11:35:35 följande:
    Känslomässigt vill jag ha ett barn till, men rationellt vet jag att det inte är rätt tajming. förutom att min man inte vill så passar det inte av följande skäl:
    Ekonomi och världsläge: Räntor, elen osv osv. Vi bor dyrt, klarar kostnaderna men vad skulle en föräldraledighet göra med ekonomin. Därtill extra kostnader för ett nytt barn. 
    Relationen: Skulle vi palla? Ännu mindre tid för varann 
    De stora barnen: är ju svårt att hinna med aktiviteter osv som det är. Lär inte bli mycket ro för läxläsning med en bebis hemma.
    Så rätt enkel matematik: ni har faktiskt inte råd med ett barn till just nu, och säkert inte på länge än. Tyvärr så kommer ni nog aldrig ha rätt läge för ett barn till för som du skriver kan det påverka både relationen men ffa kring de barn ni redan har. Säg åt killen att sterilisera sig om han inte vill ha fler barn, eller så får ni köra med kondom så du slipper aborter i framtiden, men just nu behöver du landa i det beslutet och boka en tid. Du vet att det är rätt ändå och det kan vara långa köer hos vården så lika bra du hör av dig direkt.
  • Anonym (E)
    Anonym (??) skrev 2023-04-24 11:59:50 följande:

    vi har råd, men det skulle bli tight  och vi skulle behöva ta av barnens sparpengar. Vi har dock båda familjer som har goda ekonomier så skulle det skita sig så skulle de backa upp har de sagt.  men vi skulle känna av det och förmodligen skulle det påverka relationen. Bor dock stort nu så skulle inte behöva flytta  men kanske ny bil. 


    banren säger ofta att de vill ha ett syskon men vet ju inte vad det innebär. Den äldsta har lite svårigheter i skolan och behöver ibland extra stöd. Inget uppseendeväckande men tydligt är att lugn och ro är viktigt. 


    Det känns verkligen som att du försöker tvinga fram positiva omständigheter här ts.... Kul att leva på marginalerna, och att ens tänka på att ta av barnens sparpengar...? Det är inte ok.

    Ja, de vill säkert ha en ponny också om du frågar, eller en valp, eller något annat. Som vuxen måste man tänka med huvudet och inte bara gå på infall.
  • Anonym (E)
    Anonym (??) skrev 2023-04-24 12:14:04 följande:

    vet du, jag känner nästan  nästan tvärt om. jag är realistisk, annars hade jag velat behålla 100% utan att tänka efter. min kompis skaffade precis en trea men långt sämre ekonomi. Men vi är vana att inte behöva snåla. 

    är ju egentligen inget konstigt att skaffa tre barn och under en tid leva snålar. Men det är väl summan av alla tankar snarare än enbart ekonomi. Relationen är nog största orsaken när jag tänker efter. Vet inte om den skulle hålla i längden med ett till barn. 


    Ja på det stora hela så är det inte ett bra läge, och kanske blir det aldrig heller, särskilt som killen inte vill ha fler barn. Men boka en tid direkt, läste nyligen i en tråd om en tjej som fick vänta en månad eller så på att få göra abort. Sedan pratar du med killen om hur ni ska skydda er framöver.
  • Anonym (E)
    Anonym (??) skrev 2023-04-26 18:37:34 följande:
    jag vill men känner ändå ångest över ett till barn. Räknade igår och en föräldraledighet skulle minska vår inkomst med 15 000 kr i månaden. Marginaler jag inte känner att vi har. Vi har sparpengar men inte för att täcka upp ett års fl. vi kan säkert få amorteringsfritt under tiden men det blir ändå tight. Ingen guldkant. Sen undrar jag om vi orkar i relationen. 
    Tänk då hur kul ekonomin blir när han lämnar dig.... Dessutom lär du som så många andra kvinnor riskera att åka på att ta hand om barnen till stor del. Orkar du det också?
  • Anonym (E)
    Anonym (??) skrev 2023-04-26 19:26:06 följande:
    Konstigt att tänka så. Tror risken är större att jag lämnar honom dock. Vi har ett övervärde på huset på 4 miljoner och det skulle vi ju sälja Om vi separerade. 
    Minus huslån då och det är inte säkert ni får ut värdet beroende på hur bråttom ni har att sälja. Nej, det är inte alls konstigt att tänka på riskerna ts. Orkar och vill du vara ensamstående förälder så kan du fundera på saken. Jag tror du riskerar relationen om du behåller, du vet redan själv att ekonomin skulle bli rejält ansträngd oavsett och du har också själv lyft hur det kan påverka de barn ni redan har. Värt att sätta den pressen på livet och alla andra bara för att du har råkat bli gravid...?
  • Anonym (E)
    Anonym (Ö) skrev 2023-04-26 19:36:18 följande:
    Men ändå väljer han att göra dig gravid? Är han svagbegåvad?
    Klart han inte är. Han räknar så klart med att ts gör abort om det blir något.
  • Anonym (E)
    Anonym (??) skrev 2023-04-27 13:22:32 följande:

    Testade nu. Visade mycket riktigt positivt

     :O


    Ok, men nu har du iaf bekräftelse!
  • Anonym (E)
    Anonym (??) skrev 2023-04-28 15:29:02 följande:

    Detta forum är verkligen fyllt av folk som vill kasta skit anonymt. Jag fattar att det var oansvarigt en vi har kört avbrutet sex i 15 år och aldrig har jag blivit oplanerat gravid innan. Vi trodde faktiskt det var relativt säkert. Folk planerar ju och försöker pricka in ägglossning UTAN att bli gravida på flera år.. 
    Detta var absolut sista inlägg jag gör i detta formet. Tack för noll stöd.
    Eller tack för bekräftelse att familjeliv blivit ett riktigt skitforum. 


    Hur kunde ni tro det...? Läs statistiken istället så vet du att det är hög risk att bli gravid på det sättet. Du kan inte jämföra dig med halvt infertila personer, eller för den delen luta dig tillbaka på att "jaaa men det har ju gått bra i 15 år". Naivt till tusen.
Svar på tråden Oplanerat gravid