• laktosfrikaka

    Läkare anar pco

    Hej! 

    Jag var idag och gjorde ett vul då jag inte fått min mens denna månad och fick ett svagt positivt test med clearblue men negativt rfsu. 


    Läkaren såg cystor på äggstockarna som är vanligt att ha vid pco, och han frågade mig om jag har regelbunden mens. Då jag i februari tog ut min spiral sa jag att under tiden jag hade spiralen så var den lite glesare men innan jag började med preventivmedel var den regelbunden och det var ett normalt blodflöde eller vad man ska säga. 


    Han sa, ja men eftersom mensen var glesare när du hade spiralen så har du nog pco och du har svårare att bli med barn.

    Jag blev så ledsen och nu känns det verkligen kört för mig. För övrigt har jag och min man bara försökt nu i en månad eftersom jag fick min första mens efter uttaget av spiralen i mars. Men som sagt känns allt hopplöst nu efter besöket hos läkaren. 


    Någon som har några erfarenheter eller allmänt att säga om detta? 


     

  • Svar på tråden Läkare anar pco
  • Pimpinellan

    PCO är lätt att diagnosticera. Förutom VUL tar man progesteronprov en vecka efter förmodad äl just för att se om man haft äl. Det behöver absolut inte bli svårt att bli gravid även med PCO för de har oftast bättre äggkvalitet än övriga. Så även om äl skulle utebli ibland kan man bli gravid de ggr man ändå har äl. Skulle det ändå bli svårt finns det mediciner att ta för att få äl. Gå till en privat gynekolog och kolla upp dig så får du veta.

Svar på tråden Läkare anar pco