• Aren1

    Ecitalopram

    Jag har fått Ecitalopran utskrivet för min lättare depression men jag velar fram och tillbaka ska jag börja äta det. Är dels rädd för biverkningar, och hur det är att sätta ut de framöver samt hur det kommer påverka mig fysiologiskt. Både jag och min läkare är inne på att samtalsterapi är vad som kommer hjälp mig men att läkemedlet ska kunna hjälpa mig att skapa goda vanor. Vad är era erfarenheter? 

  • Svar på tråden Ecitalopram
  • Skeppshund

    Kör hårt på medicinen. Den kan göra dom små tillfälliga underverk du behöver för att kunna ta tag och få ordning på just dom bekymmer du behöver terapi för. 
    Glöm inte att den är för att hjälpa dig och tanken är inte att du skall äta den förevigt, utan under en begränsad tid.
    Så prova, skulle biverkningarna vara för stora enligt dig så kan du alltid sluta. Men ge det i alla fall åtta veckor.

  • Anonym (L)

    Har blivit erbjuden både Sertralin och Escitalopram och tackat nej. Har vänner som ätit det som fått fruktansvärda in- och utsättningssymptom och gått upp massor i vikt. Jag har gått i terapi i flera år och mår idag bra. Utan medicin. Skulle aldrig stoppa i  mig sådant.

  • Anonym (Tess)

    Testa tycker jag. Jag har testat några olika och aldrig fått några jobbiga biverkningar, varken vid in- eller utsättning. 


    Nu har jag ätit Escitalopram i några månader och det tar i allafall bort det värsta, sedan är det såklart jätteviktigt med terapi också.

  • rödnilla

    Jag fick det 2004 och hade stora problem med det så jag skulle säga står du inte på randen av ett stup och vill hoppa så ta det inte. Men det är utifrån mina egna erfarenheter.

    Nu har jag Fluoxetin. Har testat Citalopram, Sertralin, Zoloft mm men Fluoxetin är bäst för mig. Nu har jag 4 olika mediciner varje dag plus en annan medicin vid behov


    Min dotter fick Fluoxetin när hon var 14 år. Hon tog det i 3 år tror jag och satte ut det sen. Det var 4 år sen. Det är det enda som ges till barn tror jag. 

  • Anonym (Ngnf)
    rödnilla skrev 2023-07-13 15:55:38 följande:

    Jag fick det 2004 och hade stora problem med det så jag skulle säga står du inte på randen av ett stup och vill hoppa så ta det inte. Men det är utifrån mina egna erfarenheter.

    Nu har jag Fluoxetin. Har testat Citalopram, Sertralin, Zoloft mm men Fluoxetin är bäst för mig. Nu har jag 4 olika mediciner varje dag plus en annan medicin vid behov


    Min dotter fick Fluoxetin när hon var 14 år. Hon tog det i 3 år tror jag och satte ut det sen. Det var 4 år sen. Det är det enda som ges till barn tror jag. 


    Jag fick sertralin när jag var 15. Sen Fluoxetin. Sen massa andra. Inga har hjälpt. Mitt problem och så kallad ångest var kroppsligt. Man kan ju ha kroppslig stress också.
  • Anonym (Ngnf)

    Eller kroppslig ångest liksom. Kortisol är ju tex ett hormon som har betydelse på sådana känslor. Men detta kom man på först 16 år senare. 

Svar på tråden Ecitalopram