• Alba92

    uttal av namnet angelin

    Jag funderar på att döpa min dotter Angelin (uttalas samma som Angelina Jolie utan a i slutet). 

    1. Jag är inte svensk och är orolig om här i Sverige kommer att uttala Angelin på samma sätt som på engelska eller annorlunda ? 

    2. Vil
    ket namn gillar ni mest Angelin eller Alicia ? 

  • Svar på tråden uttal av namnet angelin
  • Anonym (Q)

    Det uttalas annorlunda på svenska än engelska. 


    Jag föredrar Alicia.

  • Embla twopointoh

    På svenska blir uttalet annorlunda än på engelska, så många svenskar kommer förmodligen att uttala NG mer mjukt som på svenska,  och inte det hårdare DJ-ljudet som det blir på engelska. Även LIN uttalas annorlunda, och likaså A.

    Svenska: An-je-liin

    Engelska: Än-djä-leen

    Typ.

    Alicia uttalas ju också annorlunda beroende på vilket språk. På svenska blir det

    All-ii-si-a.

    Så, oavsett vilket namn du väljer så får du vara beredd på att de kommer att uttalas på svenska, fram tills man rättar uttalet.

  • Mrs Moneybags

    Det låter som ett efternamn för mig, så jag skulle välja Alicia. 

    Angelin på engelska, hur menar du att det uttalas? Som ordet Angel plus in? 

    Det kan ju aldrig bli ett långt i, eftersom det endast är ett i och inte två ee. 

    Annars kan du ju välja Angelina, det är ju rätt vanligt ändå. 

  • trollhona
    Alba92 skrev 2023-04-27 16:11:51 följande:
    uttal av namnet angelin

    Jag funderar på att döpa min dotter Angelin (uttalas samma som Angelina Jolie utan a i slutet). 

    1. Jag är inte svensk och är orolig om här i Sverige kommer att uttala Angelin på samma sätt som på engelska eller annorlunda ? 

    2. Vilket namn gillar ni mest Angelin eller Alicia ? 


    Tror att det kommer bli olika uttal, 
    Anjeliin
    Annschelin
    Angjelinn mm

    Alicia har ju lite varierande uttal men enklare, så min röst faller på Alicia av de två.
    Annars Alice, som är samma uttal oasett språk
  • Anonym (Evilina)

    För mig låter det som ett påhittat läkemedelsnamn.

    Angelin- en intimgel för dig med svamp, typ.

    Angelina eller Angeline funkar för mig.

    Var på samma möte som en Konni förra veckan. Det är också en helt fruktansvärd stavning som bara associerar till tobaksrelaterad cancer och kriminalitet.

  • MrsJenka
    trollhona skrev 2023-04-27 20:19:04 följande:
    Tror att det kommer bli olika uttal, 
    Anjeliin
    Annschelin
    Angjelinn mm

    Alicia har ju lite varierande uttal men enklare, så min röst faller på Alicia av de två.
    Annars Alice, som är samma uttal oasett språk
    Min farmors mor hette Alice. Hon uttalade det Alliise. 
  • Anonym (Lis)

    Alicia är att föredra.
    Angelina är ju bättre än Angelin skulle jag säga. angelika finns ju också. (Vissa uttalar dock Anchelika)
    Elin eller Elina är ju annars fina och enklare men lika.

  • Tukt

    Går ju inte tvinga folk uttala barnens namn som man själv önskar. Vill man ha ett utländskt namn får man nog hacka i sig att det kommer uttalas försvenskat.
    Men det konstiga i det hela är att det känns som du å ena sidan vill ge barnet ett aningens unikt namn, men att alternativet är lite som vad en "Mats" var på 70-talet.
    Är man osäker på namnet är det ofta bättre gödsla på med andranamn, så kan barnet eller omgivningen själva välja utifrån hur personen känns som...

Svar på tråden uttal av namnet angelin