• 003

    hypotyreos och pcos - inositol

    hej! jag är en tjej på 21 år och är tillsammans med min kille på 22, vi har i ett år nu försökt få barn men det händer ingenting, tagit en letrozol och ovitrelle kur också.

    jag har hypotyreos och pcos, är det någon som har testat att ta solgar inositol och lyckats bli gravid? hur länge tog ni de innan ni plussade? hur åt ni tabletterna?

    Jag har en relativt regelbunden cykel men den skiftar mellan 30-40 dagar och har ofta cycstor som blockerar en eventuell graviditet. 

    Jag har börjat äta inositol denna cykel, började på mens dag 2. 

    all hjälp och diskussion uppskattas, tack på förhand :)

  • Svar på tråden hypotyreos och pcos - inositol
  • Rödluvan93

    Hej! Jag började med solgar inositol 500mg i februari och äter en kapsel per dag hela cykeln. Dessvärre ingen graviditet än. Har också hypotyreos och lätt PCO enligt läkaren.

    Ätit levaxin 50mg sen hypotyreos upptäcktes i januari. Testat en enkel dos med Letrozol utan resultat och kör nu dubbel dos Letrozol. BIM närmar sig så hoppas på goda nyheter! Vi har försökt i 1,5 år nu.

    Hur många kurer med Letrozol har du kört? :)

  • 003

    Åh hej! Vad kul att någon svarade. Hur gammal är du? 


    vet du vad ditt TSH värde ligger på? Enligt nya studier borde de ligga kring 1 för att ha maximal chans till en graviditet, jag ligger på 0.27 nu då jag har fått för mycket levaxin, dock är detta första cykeln sen 2 år tillbaka som min cykel var 28 dagar. 


    jag tog bara en letrozol kur, åh man blir så ledsen o trött att man inte lyckas bli gravid, det gör så ont 

  • Rödluvan93
    003 skrev 2023-04-30 15:58:57 följande:

    Åh hej! Vad kul att någon svarade. Hur gammal är du? 


    vet du vad ditt TSH värde ligger på? Enligt nya studier borde de ligga kring 1 för att ha maximal chans till en graviditet, jag ligger på 0.27 nu då jag har fått för mycket levaxin, dock är detta första cykeln sen 2 år tillbaka som min cykel var 28 dagar. 


    jag tog bara en letrozol kur, åh man blir så ledsen o trött att man inte lyckas bli gravid, det gör så ont 


    Jag är 29 år men ska fylla 30 i år.

    Ja när jag lämnade blodprov första gången under vår utredning hade jag ett lätt förhöjt TSH värde på 4,1. Fått till mig att referensintervallet ligger mellan 0.3 till 4.0 så låg precis lite över. Efter ätit levaxin ca 1 månad 50 mg så hade mitt TSH värde stabiliserat sig enligt läkare. Hur mycket vet jag inte men kan själv märka skillnaden då jag fick extrema dippar av trötthet innan levaxin.

    Sen var även prolaktin lätt förhöjt på 584. Och progesteronvärdet låg på gränsvärde 27. 

    Ska du fortsätta med Letrozol eller vad är eran plan? Vilken cykeldag är du nu? :)

    Ja det är verkligen psykiskt påfrestande när kroppen inte samarbete och man längtar så efter att bilda familj.

  • 003

    Åh okej, du kan ifall du vill se dina värden på 1177 :) 

    nej vi har inte tänkt fortsätta med letrozol just Nu, vår plan är att försöka några cyklar nu med inositol samt se ifall mina ths värden kanske hjälper till i fertiliteten. 


    JAH är på cykeldag 8, mensens slutade igår 

  • Rödluvan93
    003 skrev 2023-04-30 18:02:46 följande:

    Åh okej, du kan ifall du vill se dina värden på 1177 :) 

    nej vi har inte tänkt fortsätta med letrozol just Nu, vår plan är att försöka några cyklar nu med inositol samt se ifall mina ths värden kanske hjälper till i fertiliteten. 


    JAH är på cykeldag 8, mensens slutade igår 


    Tycker dom är lite dåliga på att lägga in värden på 1177. I alla fall min gynmottagning :/ 

    Funderat på att kanske testa myo inositol pulver 200g lamberts istället om denna cykeln skiter sig. Men är på cykeldag 22 och har testdag nästa lördag så får se.

    Håller tummarna att inositol verkar bra för dig!
  • 003

    Jag har verkligen ingen koll på vad skillnaden mellan solgat och myo är? Vet du? 


    åh gud vad jag hoppas på ett plus för dig!!! Hade varit så kul😍 

  • Rödluvan93
    003 skrev 2023-04-30 23:08:53 följande:

    Jag har verkligen ingen koll på vad skillnaden mellan solgat och myo är? Vet du? 


    åh gud vad jag hoppas på ett plus för dig!!! Hade varit så kul😍 


    Är inte helt 100 faktiskt mer än att jag läst till mig att 500 mg är kanske lite för lite dagligen. På myo burken står de 4g dagligen. Men inte vågat ta för hög dos i samband med Letrozol. Nästan bäst att kolla med sin läkare först tänker jag.

    Tack hoppas det med! ❤️
  • 003
    Rödluvan93 skrev 2023-05-01 07:50:56 följande:
    Är inte helt 100 faktiskt mer än att jag läst till mig att 500 mg är kanske lite för lite dagligen. På myo burken står de 4g dagligen. Men inte vågat ta för hög dos i samband med Letrozol. Nästan bäst att kolla med sin läkare först tänker jag.

    Tack hoppas det med! ❤️
    Hej!! Hur går det?? Jag har nu haft min ÄL, tycker jag kände av den mycket mer denna månaden, hade mycket ÄL sekret och ont i magen! hade nog Äl I måndags (8/5). Så nu hoppas vi verkligen det tar sig🙏🏻🙏🏻 
  • Rödluvan93
    003 skrev 2023-05-11 21:10:39 följande:
    Hej!! Hur går det?? Jag har nu haft min ÄL, tycker jag kände av den mycket mer denna månaden, hade mycket ÄL sekret och ont i magen! hade nog Äl I måndags (8/5). Så nu hoppas vi verkligen det tar sig🙏🏻🙏🏻 
    Hej! Det tog sig aldrig för mig dessvärre. Hade negativt gravtest och sen kom mensen senare samma dag. Äter nu en ny omgång med dubbeldos Letrozol och hoppas på det bästa. Ännu ett nedslag men börjar smått få tillbaka hoppet igen och ska snart börja testa mig efter ÄL på söndag/måndag.

    Hoppas med att det tar sig nu för dig!! ❤️ när har du bim? :)
  • 003

    men ååhh vad tråkigt att höra :(, jag håller alla tummar och tår att de går vägen denna cykel. 


    jag har BIM den 24 maj, det känns verkligen som jag aldrig kommer lyckas bli gravid, när man försökt sååå länge och försökt med allt känns de som o ändå händer inget. 


    jag var gravid med samma partner när jag var 17 men de slutade tyvärr i missfall i vecka 15, så jag vet att vi två kan få till en grav, så konstigt att de inte går nu? 

  • Rödluvan93
    003 skrev 2023-05-12 16:37:14 följande:

    men ååhh vad tråkigt att höra :(, jag håller alla tummar och tår att de går vägen denna cykel. 


    jag har BIM den 24 maj, det känns verkligen som jag aldrig kommer lyckas bli gravid, när man försökt sååå länge och försökt med allt känns de som o ändå händer inget. 


    jag var gravid med samma partner när jag var 17 men de slutade tyvärr i missfall i vecka 15, så jag vet att vi två kan få till en grav, så konstigt att de inte går nu? 


    Förstår hur du känner ❤️ detta blir vårt 19e försök och man är så utmattad och frustrerad på att de inte går. Alla mina vänner och bekanta runt mig går vidare med sina liv, fått både första och andra barnet medans man själv inte ens kan få till ett :( tar oerhört mycket på psyket. Förlorar vänner pågrund av detta för man isolerar sig för de gör så ont i en att man inte har orken att sätta på sig pokerfacet längre.

    Beklagar missfallet, hoppas verkligen du får ett plus nu vid BIM ❤️ min BIM blir 3 juni så ligger ca 1,5 vecka efter dig nu :)
  • 003

    Ja det är otroligt tufft, men vi kämpar på! För någon vacker dag kommer vi få Det där fina starka plusset som stannar❤️

    tCk så mycket för dina fina ord!! 


    gud va roligt om vi båda plussade denna cykeln, tar du bara letrozol nu? Inte inpistol eller något annat kosttillskott☺️

  • Rödluvan93
    003 skrev 2023-05-13 19:52:37 följande:

    Ja det är otroligt tufft, men vi kämpar på! För någon vacker dag kommer vi få Det där fina starka plusset som stannar❤️

    tCk så mycket för dina fina ord!! 


    gud va roligt om vi båda plussade denna cykeln, tar du bara letrozol nu? Inte inpistol eller något annat kosttillskott☺️


    Tack för att du ger mig hopp ❤️

    Ja hade varit superkul om vi båda plussade 😊 skönt att ha någon i samma sits som en själv!

    Förutom Letrozol, tar jag även Levaxin (mot min sköldkörteln) och folsyra på morgonen. Sen tar jag även omega3, dvitamin och inositol. Testade ett tag bidrottninggelé men kände att de blev så himla mycket kosttillskott jag helt plötsligt skulle ta och blev dyrt så kör bara på de ovan för tillfället.

    Tar du något extra? :)
  • 003

    Hej! Förlåt att det tagit sån tid för att jag ska svara tillbaka.

    jag tar exakt samma tabletter som dig hahah! 

    jag har sedan i lördags (ÄL+5) haft molande värk i magen och kännt att de ?drar? lite liskom, och smärtan kommer o går under dagen, har också haft ömma bröst. Ååhh vad jag hoppas att detta betyder något positivt!! 

    hur Går det för dig? ☺️

  • Rödluvan93
    003 skrev 2023-05-18 00:18:00 följande:

    Hej! Förlåt att det tagit sån tid för att jag ska svara tillbaka.

    jag tar exakt samma tabletter som dig hahah! 

    jag har sedan i lördags (ÄL+5) haft molande värk i magen och kännt att de ?drar? lite liskom, och smärtan kommer o går under dagen, har också haft ömma bröst. Ååhh vad jag hoppas att detta betyder något positivt!! 

    hur Går det för dig? ☺️


    Hej, ingen fara! 😊 Haha vad kul att vi tar samma tillskott! Äter du också 50 mg levaxin?

    Åh hoppas också detta betyder något positivt för dig! Håller tummar och tår att du plussar när de är dags att testa ❤️

    Jodå jag var på ultraljud i måndags och läkaren kunde se en fin äggblåsa som hade börjat växa till sig och hon trodde den skulle mogna om en vecka! Åh hoppas detta är guldägget 😭❤️ gav mig lite hopp igen. Är på cykeldag 13 och hade ÄL cykeldag 14 sist så förhoppningsvis är det ÄL väldigt snart. Så just nu är testar jag varje dag för att hitta den 😊
  • 003

    Åhh men vad roligt att höra!! Hur går det för dig??

    jag testade negativt igår på BIM-2. Har haft en så konstig mensvärk ända sen ÄL och den var såsååå stark igår o tänkte nu kommer mensen, men idah har det avtagit igen. förstår inget, trodde verkligennjag var gravid 😢

  • Rödluvan93
    003 skrev 2023-05-23 17:02:07 följande:

    Åhh men vad roligt att höra!! Hur går det för dig??

    jag testade negativt igår på BIM-2. Har haft en så konstig mensvärk ända sen ÄL och den var såsååå stark igår o tänkte nu kommer mensen, men idah har det avtagit igen. förstår inget, trodde verkligennjag var gravid 😢


    Åh förstår frustrationen!! Tog du ultra tidigt CB test? Kan ju fortfarande få utslag tänker jag om mensen inte kommit än ❤️ nä alla dessa symptomer gör en knäpp!

    Jag fick positivt ÄL test förra fredagen cykeldag 14 som jag misstänkte så nu är de bara den här eviga väntan tills BIM. Nästa helg ska jag testa mig med ultra tidigt gravtest från CB. Har dock sånt molande värk på höger äggstock så att säga men är bara ÄL+3 så vet inte riktigt vad som händer här heller.
Svar på tråden hypotyreos och pcos - inositol