• Amandansar

    Ensamstående gravid, vet inte hur jag ska klara mig ekonomiskt

    Jag är tidigt i graviditeten och har nyligen flyttat till en lägenhet i Stockholms innerstad, och mina boendeavgifter är uppe på 25.000 från att ha varit knappt hälften när jag flyttade hit.

    FK betalar max ut 23.000/skatt i föräldrapenning/sjukpenning, så det täcker inte ens mitt boende. Min arbetsplats vill inte hjälpa till med föräldrarpennin och jag har försökt få amorteringslättnad men banken säger nej.

    Flyttar jag förlorar jag minst 500.000 pga lägenheten gått ner i värde. Jag har ingen familj eller vänner som kan stötta mig finansiellt.

    Barnets far kan inte heller hjälpa mig, och det är en person jag träffade när jag försökte komma över mitt livs kärlek.

    Eftersom jag är över 40 och vill ha barn så vill jag behålla barnet, men att vänta barn med någon när kan är kär i någon annan är så smärtsamt.

    Jag är rädd att stressen av det hela kommer göra att jag får missfall. Jag vaknar på nätterna och kan inte sova. Känns som jag är ensam i hela världen.
  • Svar på tråden Ensamstående gravid, vet inte hur jag ska klara mig ekonomiskt
  • Meddelande borttaget
  • Amandansar
    Tow2Mater skrev 2023-04-28 14:10:20 följande:

    Ta in en inneboende?


    bor i en liten tvåa på knappt 40 kvm, så det är inte ett alternati.
  • vissli

    En förlust är ju tråkig, men samtidigt låter ju nuvarande sits inte hållbar heller.

    Alternativen kan ju vara att ta förlusten och hoppas på att det du köper istället också har tappat i värde så du kan hitta någonting bra. Eller att du hyr ut boendet en tid (till du får lön igen) och bor någon annanstans under föräldraledigheten. Bo hemma hos föräldrarna kanske inte är ett alternativ, eller?

  • Mimosa86

    .. och du måste bo i innerstan för att..?

    du är ensamstående och flexibel. Är väl bara att hitta ett billigare Boende?

  • Daisy28
    Amandansar skrev 2023-04-28 14:15:36 följande:
    bor i en liten tvåa på knappt 40 kvm, så det är inte ett alternati.
    Hur tänkte du när du köpte en dyr 2a i innestaden med hund och planerade barn i närtid? Hur såg din kalkyl ut för eventuella räntehöjningar och kommande föräldrapenning?

    Helt klart kan du inte bo kvar om du får barn. Du får börja leta billigare boende.
  • Mkh1066

    Rent krasst behöver du ungefär 120 000 extra under föräldraledigheten. 


    Har du gjort ränteavdrag ? Annars får du ju massor tillbaka på skatten nästa år.
    Om du tjänar över brytpunkten för statlig inkomstskatt så kommer du ju få lite tillbaka på skatten om du föder innan oktober. 
    Kan du jobba hemifrån? Jag jobbade halvtid hemifrån redan 10 dagar efter förlossningen 
    Du kommer ju få barnbidrag och underhållsbidrag 

  • Amandansar
    Mimosa86 skrev 2023-04-28 14:59:54 följande:

    .. och du måste bo i innerstan för att..?

    du är ensamstående och flexibel. Är väl bara att hitta ett billigare Boende?


    Fadern bor i närheten och vill inte att jag flyttar långt bort. Vi måste kunna hämta o lämna på dagis och sånt praktiskt.

    Och nej, jag måste annars inte bo i innerstan. när jag köpte denna lgh hade jag lånelöfte på 4.6, nu är det nere på 3.4. Så finansiellt är det kris även om jag flyttar.
  • Amandansar
    Mkh1066 skrev 2023-04-28 15:13:34 följande:

    Rent krasst behöver du ungefär 120 000 extra under föräldraledigheten. 


    Har du gjort ränteavdrag ? Annars får du ju massor tillbaka på skatten nästa år.
    Om du tjänar över brytpunkten för statlig inkomstskatt så kommer du ju få lite tillbaka på skatten om du föder innan oktober. 
    Kan du jobba hemifrån? Jag jobbade halvtid hemifrån redan 10 dagar efter förlossningen 
    Du kommer ju få barnbidrag och underhållsbidrag 


    Jag har det i sparpengar, men det är också hela min säkerhet i livet. Alla pengar jag har?

    Du har rätt i att jag skulle kunna jobba halvtid tidigt, men att stressa igång med jobb när man precis blivit mor är inte lockande. Kanske inte har något val dock 😞
Svar på tråden Ensamstående gravid, vet inte hur jag ska klara mig ekonomiskt