• Anonym (Anonym)

    Stanna eller lämna efter lögner?

    Jag har ett dilemma.

    i juni 2021 kom det fram (genom en vän) att min sambo snusat i över ett års tid. Detta hade en vän (som även är min sambos kollega) till min vän berättat. Jag är själv emot det men hade accepterat det om han hade berättat att han börjat snusa och att jag visste. Problemet är att han gått bakom min rygg i över ett års tid och lagt massa pengar på det men inte alls sparat mycket till kontantinsats (vi funderar på att köpa lägenhet nästa år).

    Han gick en kurs på 30 poäng som han sa att han fick bra betyg på sen visade det sig att han hade fått f på hela kursen och därmed indraget csn. Han pratade till och med om att läsa fortsättningskursen på den inför vänner och bekanta fast han visste att han hade fått F på allt. Han lät mig också stå i olika sammanhang och säga hur stolt jag var över honom, medan han visste att han ljög.

    Detta fick jag reda på samtidigt som snusningen (han berättade inte om något av det själv). Trots detta hjälpte jag honom i slutet av sommaren att hitta en utbildning på yrkeshögskola, han sökte in (krävdes inga betyg eller något för behörighet) och går nu den, trivs och har massa vänner.  Jag känner dock fortfarande, såhär två år senare, en frustration över alla lögner och att jag är den som hjälpt honom med hans utbildning. Jag har alltid varit driven och ambitiös själv och han har aldrig tillfört lika mycket till mitt liv som jag har till hans. kan även tillägga att han är slarvig i hemmet, förra året fick diagnosen ADD, varit överviktig i över fem år och inte har någon karaktär med sin träning eller kost samt har ljugit om ett läkarbesök han gått på och hittat på namn på läkaren och allt. Vi har dessutom i princip aldrig sex. Jag har ingen liknande problematik på något plan. Vet inte om jag någonsin kommer över dessa lögner? 


    Nu har jag fått ett fast heltidsjobb och efter examen. Han tar också examen men har bara fått en timanställning på halvtid. Det kommer alltså vara svårt för honom att få lånelöfte plus att han inte har sparat något till lägenhet, eller rättare sagt 10% av det jag sparat under dessa år. Funderar ärligt på att köpa en lägenhet själv. Kanske testa vara särbos/göra slut och så får han ordna upp sitt liv för jag orkar ärligt inte göra det. Hans föräldrar tycker det är jättekonstigt att jag vill köpa en lägenhet själv men jag måste ju prioritera mig själv? Detta var vår gemensamma plan men när han inte fått jobb/sparat pengar och dessutom ljugit och allt annat som är problem i förhållandet så känns det som jag borde köpa något själv. Han vet inte vad ränta eller amortering är och det känns inte ultimat att äga ett boende med en sån person.

  • Svar på tråden Stanna eller lämna efter lögner?
  • FnizzigaSara

    Hahaha, förlåt att jag garvar men om det där är sant så är det både tragiskt, komiskt och skrämmande på samma gång. Du ska sluta investera dina känslor, tid och pengar på en sådan nolla och tillika narcissist. Han är en sån där som skulle kunna mörda sitt eget barn för att mamman riktar sin uppmärksamhet på barnet istället för på honom.

    DRA, fort som fan!

  • Anonym (M)

    Han verkar vara mytoman. Vill du leva med någon som du inte kan lita på?

  • Anonym (herregud)

    Men bara gör dig själv en stor tjänst och lämna.

    Den där är ju inte värd 5 minuter av din tid ens och han kommer att fortsätta ljuga minst tills han får en fet smäll av verkligheten. Kanske kan han då ta tag i sitt riktiga problem, eller så är det obotligt.

  • Spy

    Att han har fått en diagnos kanske förklarar hans betee, och det kan han ju få hjälp med då.
    sen kan jag tycka att det kanske är bättre att köpa något själv och visa att du kan stå på egna ben. Om du skall lämna denna relation eller inte det kan vara DU svara på det skall ingen mer än du känna hur du skall göra ❤️.

    önska dig lycka till, du kan skicka PM om du vill ha mer råd
    du är en klok tjej som vet vad du vill det märks 

  • Ylva34

    Köp ditt eget boende utan att ha med honom i det. Vad hans föräldrar tycker är helt oväsentligt. De hade jag struntat i. Det är deras son till misslyckande. Då kan ju de gå och köpa en lägenhet till honom i så fall. Jag tycker han låter som en stor bäbis. Det är inte bara ett område han har ljugit om för dig om utan flera, gång på gång. 

    Jag hade lämnat.

  • Anonym (Eko)

    Aj aj....är det mitt ex du beskriver? Skämt åsido, jag har varit gift med en som utan problem ljuger även om småsaker. Till exempel snuset! Snusade i smyg i över ett år men glömde tillslut bort prillan under läppen efter jobbet. Var inte smart nog att slänga dosorna så jag hittade massor i garaget. Även 15-20 kravbrev han plockat ut brevlådan. Ljög om lön, lånade av andra och låtsades att det var lönen. Ljög om ersättningar han fått efter en olycka, det var lånade pengar och här talar vi om 150 000. Det kom fram 6  år efter skilsmässan av den som lånat ut pengarna. 
    25 år av mitt liv är ett frågetecken nu, vet inte vad som var sant eller inte. 
    Du måste på riktigt överväga att lämna. Det där blinkar rött lång väg! 

  • Mimosa86

    Men.. är du hans flickvän eller hans vårdare?
    För det du beskriver känns inte som en kärleksfulll relation med givande och tagande.

    självklart ska du inte flytta ihop med honom utan köpa något själv tills han ordnat upp sitt liv. Det är inte ditt ansvar att styra upp honom med. Det kan gott hans föräldrar göra.

    Lämna. Du behöver ingen anledning. Du behöver inte ge någon förklaring men om det blir tjafs så säger du att dina känslor slocknat. (Hur argumenterar man emot det?- går inte).

Svar på tråden Stanna eller lämna efter lögner?