• Anonym (:))

    Byte från hormonspiral till p-piller, Dizmine

    Någon som bytt från hormonspiral (jag hade kyleena) till p-piller? (har fått dizmine, tror det är samma som yasmin?)

    Har egentligen två frågor; någon som gjort sånt byte och hur var det?
    Alternativt någon här som äter dizmine eller samma hormoner och hur mår ni på det? 

  • Svar på tråden Byte från hormonspiral till p-piller, Dizmine
  • Anonym (:))

    Ingen?

    Har ätit dem.i en vecka nu ca, och känner av en lite diffus illamående-känsla som sitter liksom i halsen eller vad man ska säga.. någon som haft så? 

  • Cereal Killer

    Jag har använt både och, men inte gått direkt från hormonspiral till p-piller utan det har gått några år mellan dem. Progesteronerna i spiralen och Dizmine har på sätt och vis motsatta effekter (spiralen har androgena effekter, drosperinon har antiandrogena), så det kanske kan leda till att det lättare uppstår biverkningar i övergångsfasen (spekulerar bara). Jag skulle försöka vänta lite och se om det går över. 


    Går det inte över så finns det en variant med samma hormon men lägre dos av östradiolet, så det kan kanske vara ett alternativ. Dock tror jag det är bättre om man är under 25-30 eller så, att ha den variant som du har. Den ger ett bättre skydd mot benskörhet, har jag för mig. 

Svar på tråden Byte från hormonspiral till p-piller, Dizmine