• Anonym (bad math)

    Har jag räknat rätt? Avbetalning av skulder/KFM

    Jag sitter och räknar och räknar och räknar, men jag är inte jättebra på att räkna måste jag erkänna. Så säg om jag räknat rätt.

    Jag har 5 skulder hos KFM. 

    Skuld 1 är just nu 1098 kr. Ingen ränta. 11 kr betalas från utmätningssumman. Om jag betalar 400 kr/månad extra på den från maj så är den avbetalad i juli i år med 135 kr marginal.

    Skuld 2 är just nu 2336 kr. Ingen ränta. I maj läggs ytterligare 600 kr på skulden som är KFMs årliga avgift.I Juli i år betalar jag de överskjutande pengarna från Skuld 1, och sedan 400 kr/månad, så den är betald i Mars 2024 med 99 kr marginal. 

    Skuld 3 är just nu 2914 kr. Räntan (som jag räknat ut mha veckovisa saldoökningar) är 4,93%. KFM-avgiften läggs på i augusti, vilket gör att när Skuld 2 är betald är denna skuld på 3663 kr. Om jag sen lägger de överskjutande pengarna och sen 400 kr/månad är denna färdigbetald februari 2025.

    Skuld 4, 3434 kr nu. Räntan 4,97%. Avgift i mars. KFM betalar just nu 38 kr på denna. I februari 2025 är skulden 4385 kr. Jag börjar betala med det överskjutande beloppet, sen 400 i månaden, och är klar maj 2026.

    Skuld 5 är den största, och med högst ränta. 15089 kr idag med en ränta på 15.09% Avgiften läggs till i mars varje år. KFM betalar 211 kr på denna varje månad. Om jag börjar betala i maj 2026 kommer skulden vara 15689 kr. Överskjutande, 400 kr/månad, klar maj 2029.

    Låter det rätt? Borde jag ändra något? Förutom beloppet för det kan jag inte.

    Jag har inte räknat med utmätningen från skatteåterbäringen för den är ju osäker både vad det blir för beloppp och när den går in. Jag brukar få någonstans mellan 150 och 300 kr där.

  • Svar på tråden Har jag räknat rätt? Avbetalning av skulder/KFM
  • Jemp

    Löneutmätningen betalar alltså inget på skuld 2 och 3 idag?

    Finns det någon anledning till att du inte börjar med att betala på skuld 5? Iom att den har högst ränta vore det mer fördelaktigt. 

  • Anonym (bad math)
    Jemp skrev 2023-05-04 19:05:48 följande:

    Löneutmätningen betalar alltså inget på skuld 2 och 3 idag?

    Finns det någon anledning till att du inte börjar med att betala på skuld 5? Iom att den har högst ränta vore det mer fördelaktigt. 


    Det stämmer.

    Jag gjorde den uträkningen först, och sen gjorde jag denna och kom fram till att det går fortare om jag gör så här men jag är inte jättehaj på matte så jag kan ha räknat fel.
  • Anonym (Högsta räntan)

    Har ej räknat ut om det stämmer det du skriver, men man betalar av det med högst ränta först.
    Kan tänka mig att det känns bättre att bli av med så många som möjligt så fort som möjligt. Men i slutändan kommer du att behöva betala mer än när du börjar med att betala skulden med högsta räntan först.

  • Anonym (bad math)
    Anonym (Högsta räntan) skrev 2023-05-04 19:16:22 följande:

    Har ej räknat ut om det stämmer det du skriver, men man betalar av det med högst ränta först.
    Kan tänka mig att det känns bättre att bli av med så många som möjligt så fort som möjligt. Men i slutändan kommer du att behöva betala mer än när du börjar med att betala skulden med högsta räntan först.


    Se mitt svar ovan.
  • Jemp
    Anonym (bad math) skrev 2023-05-04 19:12:20 följande:
    Det stämmer.

    Jag gjorde den uträkningen först, och sen gjorde jag denna och kom fram till att det går fortare om jag gör så här men jag är inte jättehaj på matte så jag kan ha räknat fel.
    Hmm du kan ha rätt faktiskt iom att kfm-avgiften kommer på. Jag kan räkna igenom mer senare. 
  • Anonym (Kärringen mot strömmen)

    Jag är kärringen mot strömmen här och säger att det är smart som du tänkt att börja med de små skulderna först. Det är väldigt motiverande att bli av med skulder och blir de färre så är det lättare att hålla reda på de kvarvarande. Möjligen att du kastar om de två sista och betar av det med högst ränta först. 

    Hur du än väljer att göra så tycker jag att du ska ta det allra minsta först. Det kommer gå fort att bli av med och du kommer känna dig så nöjd när det är gjort.

  • Anonym (bad math)
    Jemp skrev 2023-05-04 19:25:38 följande:
    Hmm du kan ha rätt faktiskt iom att kfm-avgiften kommer på. Jag kan räkna igenom mer senare. 
    Oh, vad snällt det vore!
  • Anonym (bad math)
    Anonym (Kärringen mot strömmen) skrev 2023-05-04 19:33:20 följande:

    Jag är kärringen mot strömmen här och säger att det är smart som du tänkt att börja med de små skulderna först. Det är väldigt motiverande att bli av med skulder och blir de färre så är det lättare att hålla reda på de kvarvarande. Möjligen att du kastar om de två sista och betar av det med högst ränta först. 

    Hur du än väljer att göra så tycker jag att du ska ta det allra minsta först. Det kommer gå fort att bli av med och du kommer känna dig så nöjd när det är gjort.


    Det är också en aspekt!
  • Jemp

    Räknar man ut årskostnaden är skuld 3 den som kostar dig mest per år. Sen i fallande ordning:
    2
    1
    5
    4

    Om/när kfm lägger om betalningarna kan det ju förändras såklart. 

    När läggs årskostnaden på skuld 1?

  • Anonym (bad math)
    Jemp skrev 2023-05-04 19:54:03 följande:

    Räknar man ut årskostnaden är skuld 3 den som kostar dig mest per år. Sen i fallande ordning:
    2
    1
    5
    4

    Om/när kfm lägger om betalningarna kan det ju förändras såklart. 

    När läggs årskostnaden på skuld 1?


    Ok.

    September, det var därför jag inte tog med den när jag skrev tråden.
Svar på tråden Har jag räknat rätt? Avbetalning av skulder/KFM