• Anonym3rrjrjsfs

    Mönstring Lumpen

    Hej, jag ska mönstra om några månader men är väldigt rädd för att tidigare allergier o ansträngnings astma ska ställa till det, har god kondition och styrka.
    Men i min journal står det att jag haft/har kvalster allergi och ansträngnings astma. Har inte använt någon medicin för detta på kanske 10 år men är rädd att dem på mönstringen kommer se det i min journal. Har kollat upp mina senaste provsvar hos läkaren där det står att jag har normal andning. 

    Kommer dem på mönstringen kolla min journal även fast jag inte har några problem med astma o allergi? 

    Ska jag säga att jag inte nämna detta för dem?
  • Svar på tråden Mönstring Lumpen
  • Hobgoblin

    Är klart fler som kallas till mönstring än som klarar. Finns tjänster som inte ställer så höga fysiska krav men skulle tro att man i dagens omvärldsläge söker rekryter utan medicinsk historik,
    När jag mönstrade på 80-talet var man ju tvungen att vara halt, lytt eller galen för att få slippa. Men då blev man malaj eller värnpliktig brandman eller liknande ändå.
    På den tiden verkade man vilja placera alla på något sätt, nu verkar man söka en annan nivå vilket är lite konstigt. Blir det o-fred så behövs ju alla - och alla kan bidra, eller hur?

  • Tecum

    Det viktiga är att du är motiverad, smärre fysiska defekter som du inte lider av bortser de gärna från. Du behöver inte nämna din allergi, skulle de ta upp det så säg bara att du glömt det då du inte har några besvär.
    Men om du fortfarande har astma måste du nämna det annars kan du hamna fel.

  • Hobgoblin
    Tecum skrev 2023-05-04 21:31:46 följande:

    Det viktiga är att du är motiverad, smärre fysiska defekter som du inte lider av bortser de gärna från. Du behöver inte nämna din allergi, skulle de ta upp det så säg bara att du glömt det då du inte har några besvär.
    Men om du fortfarande har astma måste du nämna det annars kan du hamna fel.


    Inte nämna allergi???
    Kan ju gå jävligt illa om man inte nämner sådant.
  • Anonym3rrjrjsfs
    Hobgoblin skrev 2023-05-04 21:38:20 följande:
    Inte nämna allergi???
    Kan ju gå jävligt illa om man inte nämner sådant.
    Vad är det som kan gå illa?

    Alltså har gått på en behnadling i tre år när jag var mindre för att allergin skulle försvinna o har inga besvär idag. Så borde inte nämna det 
  • Tecum
    Hobgoblin skrev 2023-05-04 21:38:20 följande:
    Inte nämna allergi???
    Kan ju gå jävligt illa om man inte nämner sådant.
    Frågan är ju om TS fortfarande har allergi eller inte. Det verkar lite oklart. Min allergi försvann så visst kan det hända.
    Att hävda allergi man inte längre har kan ses som ett sätt att försöka mygla sig undan.
  • Themis

    Jag tror tyvärr inte du kommer att få göra lumpen TS.

    En kille på mitt jobb som verkligen ville fick tack och hej pga att han haft astma som barn, fast han inte hade haft några astmaanfall i vuxen ålder.

    Men det finns ju andra sätt att tjäna landet också. 


    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • enmamma

    Som mitt nick antyder är jag mamma.
    Jag har dessutom jobbat inom* armen, alla tjänster kräver inte en perfekt hälsa så var ärlig när du pratar med läkaren men framhål att du förutsätter att inga problem finns kvar.
    Fram tills jag läste din trådstart hade jag inte tänk att en behandlad allergi skulle hindra värnplikten.
    Min son, socialt muskelpaket hade astma som liten. Han är inställd på en tuff utmaning.
    Håller tummarna för dig.

  • Anonym3rrjrjsfs
    enmamma skrev 2023-05-05 21:11:20 följande:

    Som mitt nick antyder är jag mamma.
    Jag har dessutom jobbat inom* armen, alla tjänster kräver inte en perfekt hälsa så var ärlig när du pratar med läkaren men framhål att du förutsätter att inga problem finns kvar.
    Fram tills jag läste din trådstart hade jag inte tänk att en behandlad allergi skulle hindra värnplikten.
    Min son, socialt muskelpaket hade astma som liten. Han är inställd på en tuff utmaning.
    Håller tummarna för dig.


    Tack får göra mitt bästa! 

    Har bestämt att kontakta sjukvården och be om en ny undersökning där jag på papper isåfall kan få ut att jag inte har några besvär. 

    Fick sin son alltså göra lumpen även fast han hade astma som liten??
  • Emala

    Det handlar inte om att "mygla sig undan"  nuförtiden,  utan man får redan i det första formuläret svara på frågan om man vill göra lumpen, de som inte vill kommer inte att gå vidare.
    Min son mönstrade förra året, han har allergier, men det som gjorde att han inte gick vidare var att han var under utredning för en sjukdom. 

Svar på tråden Mönstring Lumpen