• Jali

    Hur kommer det sig???

    Hur kommer det sig att vi med låg äggreserv har ?svårare? att bli gravida? De sägs ju att det inte har något med kvaliten att göra? Menar mina chanser bör ju vara lika stora som någon annan med bra reserv om jag nu ägglossar VARJE månad? Jag förstår inte?? 


    mitt första IVF försök misslyckades, det kan jag iof förstå att utgångsläget för en IVF inte är god om man har lägre reserv. Men inte fan kan det va svårare för mig naturligt än någon annan? 

  • Svar på tråden Hur kommer det sig???
  • Anonym (Ägget)

    För att inte alla ägg är befruktningsbara helt enkelt. Det är det inte för nån. Som allra mest har en ung kvinna utan fertilitetsproblem 40% chans att bli spontant gravid på ett försök. Sen sjunker chansen. Har man få ägg kvar finns färre bra ägg kvar helt enkelt. Det är därför IVF-kliniker brukar vilja att man har minst 6 äggblåsor för att göra äggplock. Undantag mot det kan göras om kvinnan är ung, har bra värden eller gjort IVF förut med bra utfall vad gäller befruktade ägg.
    Ändrad metod, annan medicin och högre dos kan ge bättre resultat nästa IVF.

  • Anonym (Orsaker)

    Allt Anonym (Ägget) skriver plus så kan det också ha att göra med orsaken till att man har låg äggreserv. I mitt fall är det enl. läkare med största sannolikhet pga bekräftad endometrios (som ofta inte är diagnosticerad hos kvinnor med fertilitetsproblem). Om man har endometrios har man ofta dålig äggreserv men också andra problem som skadad, blockerad eller helt enkelt slö äggledare eller adenomyos som kan göra att det är svårare för embryot att fästa i livmodern.

Svar på tråden Hur kommer det sig???