• Anonym (jobbigt)

    Bekräftelsebehov

    Jag har svårt att ha långa förhållanden då jag har ett stort bekräftelsebehov. Jag har inte särskilt dåligt självförtroende men gillar spänningen och bekräftelsen av att flörta och dejta någon ny. one night stands gillar jag men tröttnar ganska snabbt på sex i en relation. Funderar alltid på otrohet när jag är i ett förhållande vilket gör att jag tröttnar eller gör slut av dåligt samvete. Har även väldigt lätt för att gilla flera samtidigt, kan känna mig nästan kär i någon men ha ett stort intresse för någon annan också. Funderat på om jag är polyamorös men känns inte som att någon kommer acceptera det ändå. Vet ju om detta beteende men vet inte hur jag ska bli av med behovet av nya relationer och engångsligg. Någon som lyckats?

  • Svar på tråden Bekräftelsebehov
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (Florist) skrev 2023-05-10 00:22:30 följande:

    Stalka! Stalka! 


    Vad menas?
  • Anonym (IC)

    Finns det någon bakomliggande orsak till detta.

    Själv skulle jag vara glad att slippa bli "utnyttjad" av likasinnade.

  • prospicientia

    Jag är poly och brukar gå på polyträffar och det är jättetrevligt. Det är varmt och välkomnande, man blir accepterad även om man känner sig lite udda och vi pratar om lite allt möjligt och det finns möjlighet att lära känna andra människor i lugn och ro.

    Om det du beskriver som ett bekräftelsebehov är ett problem eller inte får du nog avgöra själv.

    Vad gäller otrohet finns det massvis med sätt att se på det - så även inom polygemenskapen .- och det finns många sätt att se på vad man ska vara öppen med och hur, vad som kan bli ett problem osv. Det finns även de som jag som tenderar att inte skilja så mycket på vänskapsrelationer och kärleksrelationer. De flesta har nog dock den traditionella inställningen och bara utvidgar det hela till att kunna ha flera parallella förhållanden. 

    Det finns gott om polys. Däremot kan det vara svårare med att bli accepterad av folk i sin umgängeskrets rent allmänt, men varför bry sig om vad andra tycker? Vill du ha parallella relationer så prova det och skulle du fortfarande tycka att det var spännande att vara otrogen mot någon så fortsätt så om du känner dig okej med det själv! Med tanke på att du säger att du tenderar att få känslor för flera också så kanske du skulle trivas bättre i polyamorösa relationer.

    Frågan är ju också vad du tycker om din partner skulle vara otrogen. Personligen bryr jag mig inte om en flickvän skulle haft en affär eller en romans på semestern och vi har en traditionellt förhållande, men det kan givetvis finnas saker som i samband med detta blir problem. Jag skulle ju tio gånger hellre vara ovetande i en lycklig, fungerande relation än att bli dumpad för att min partner hade dåligt samvete! 

  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (IC) skrev 2023-05-10 15:55:46 följande:

    Finns det någon bakomliggande orsak till detta.

    Själv skulle jag vara glad att slippa bli "utnyttjad" av likasinnade.


    Jo, det är visserligen något positivt. :)
  • Anonym (jobbigt)
    prospicientia skrev 2023-05-10 16:29:38 följande:

    Jag är poly och brukar gå på polyträffar och det är jättetrevligt. Det är varmt och välkomnande, man blir accepterad även om man känner sig lite udda och vi pratar om lite allt möjligt och det finns möjlighet att lära känna andra människor i lugn och ro.

    Om det du beskriver som ett bekräftelsebehov är ett problem eller inte får du nog avgöra själv.

    Vad gäller otrohet finns det massvis med sätt att se på det - så även inom polygemenskapen .- och det finns många sätt att se på vad man ska vara öppen med och hur, vad som kan bli ett problem osv. Det finns även de som jag som tenderar att inte skilja så mycket på vänskapsrelationer och kärleksrelationer. De flesta har nog dock den traditionella inställningen och bara utvidgar det hela till att kunna ha flera parallella förhållanden. 

    Det finns gott om polys. Däremot kan det vara svårare med att bli accepterad av folk i sin umgängeskrets rent allmänt, men varför bry sig om vad andra tycker? Vill du ha parallella relationer så prova det och skulle du fortfarande tycka att det var spännande att vara otrogen mot någon så fortsätt så om du känner dig okej med det själv! Med tanke på att du säger att du tenderar att få känslor för flera också så kanske du skulle trivas bättre i polyamorösa relationer.

    Frågan är ju också vad du tycker om din partner skulle vara otrogen. Personligen bryr jag mig inte om en flickvän skulle haft en affär eller en romans på semestern och vi har en traditionellt förhållande, men det kan givetvis finnas saker som i samband med detta blir problem. Jag skulle ju tio gånger hellre vara ovetande i en lycklig, fungerande relation än att bli dumpad för att min partner hade dåligt samvete! 


    Spännande! jag skulle säga att det är ett problem då jag inte kan ha långvariga relationer. Tror inte att jag hade brytt mig särskilt mycket om min partner hade varit otrogen men känns svårt att hitta partners som känner likadant. Utbudet minskar rejält liksom. Hur har du hittat dina flickvänner?
  • prospicientia

    Ja, du, det ska du nog inte fråga mig som är autistisk och har stora problem med alla mina relationer. Men det finns ju även Facebookgrupper och polydejtingsajter.

    Okej, du kanske trivs med att ha korta romanser. Det finns ju de som mår bra av det.

  • Anonym (Du bestämmer)

    Lev ditt liv så som du vill,
    ta vara på livets chanser och lev ut det.

    Men lägg dig vinning om att bemöta andra människor på ett schysst sätt.

    Om du upplever ditt sätt eller din läggning som ett problem som du vill komma till rätta med.
    Sök professionell hjälp.
    En kompetent terapeut kan garanterat hjälpa dig att komma över problemet. Antingen hjälpa dig acceptera det och leva med det på att bra sätt, så att du inte längre upplever det som ett problem,
    eller hjälpa dig att utveckla verktygen som gör det möjligt för dig att tona ned den här egenskapen hos dig själv, så att du kommer över problemet.

    Ta kontroll över din situation, gör något åt det,
    det är du som bestämmer.
    Ingen annan kan göra det åt dig.

  • Anonym (IC)
    Anonym (jobbigt) skrev 2023-05-10 23:20:02 följande:
    Jo, det är visserligen något positivt. :)
    ?

    Vad var positivt med det?

    Inget svar på frågan!  
  • Anonym (jaha)
    Anonym (jobbigt) skrev 2023-05-10 00:21:39 följande:
    Bekräftelsebehov

    Jag har svårt att ha långa förhållanden då jag har ett stort bekräftelsebehov. Jag har inte särskilt dåligt självförtroende men gillar spänningen och bekräftelsen av att flörta och dejta någon ny. one night stands gillar jag men tröttnar ganska snabbt på sex i en relation. Funderar alltid på otrohet när jag är i ett förhållande vilket gör att jag tröttnar eller gör slut av dåligt samvete. Har även väldigt lätt för att gilla flera samtidigt, kan känna mig nästan kär i någon men ha ett stort intresse för någon annan också. Funderat på om jag är polyamorös men känns inte som att någon kommer acceptera det ändå. Vet ju om detta beteende men vet inte hur jag ska bli av med behovet av nya relationer och engångsligg. Någon som lyckats?


    Fast relationer och engångsligg är väl inte riktigt samma sak?

    Dina problem utgör väl inte ett problem för engångsligg, du ska ju inte fortsätta träffa personen eller ha en relation öht och då spelar det väl ingen roll om du vill ligga med andra?

    Kan mycket väl vara så att du är poly men då får du ju söka dig till andra som oxå vill leva så och ha en öppen relation inte till exklusiva relationer som du VET att du inte passar i.

    Kan oxå vara så att du har problem med anknytning, aldrig fått lära dig att man inte alltid kan få allt utan får ibland offra det enda för att få det andra, etc.. kan finnas många förklaringar. Som någon annan påpekat, ett besök till en psykolog för att reda ut vem du är och varför skulle inte skada. Då vet du vad du har att förhålla dig till, vad du ska undvika och hur du ska hantera relationer.

    Men du borde som sagt nog undvika fasta relationer tills du rett ut saker för både din egen och den andra personens skull.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (jobbigt) skrev 2023-05-10 23:22:28 följande:
    Spännande! jag skulle säga att det är ett problem då jag inte kan ha långvariga relationer. Tror inte att jag hade brytt mig särskilt mycket om min partner hade varit otrogen men känns svårt att hitta partners som känner likadant. Utbudet minskar rejält liksom. Hur har du hittat dina flickvänner?
    Men vad är alternativet? Gå in i en relation du vet att du inte passar i och lura din partner att tro att du är någon du inte är?
  • prospicientia

    Det finns gott om folk som trivs med korta romanser, men även om jag håller med om att det kan vara bra att gå till en samtalsterapeut så får du vara beredd på att det kan ta väldigt lång tid att hitta en bra terapeut/psykolog och de har också sina fel och brister och kan ibland vara fördomsfulla och förstår inte alltid. Privat är givetvis bäst om man har råd med det.

  • Anonym (QQ)

    TS bör nog inte ens försöka ha relationer (i dagsläget).

Svar på tråden Bekräftelsebehov