• monstret

    Diskriminering att säga att jag är belastning för företaget?

    Hej.

    Jag jobbar som kock och är nu gravid i 7de månaden, jag kommer snart gå på gravidpenning och jobbar mina sista veckor.


    Men kroppen har nu börjar säga ifrån efter ha jobbat efter ett schema där jag står upp i minst 9-10 timmar om dagen med 30 minuters rast och har ibland bara 1 dags ledighet innan jag börjar jobba 3 dagar, ledig 1 dag jobbar 3 dagar, ledigt 2 dagar tex. Mitt schema är lite varierat. 

    mitt yrke är väldigt stressigt och jag jobbar i ett öppet kök där det blir väldigt hög volym ute i restaurangen när vi har fullt med gäster ( som vi har varje kväll) 
    bär mycket tunga lyft och har inte alltid chansen att gå på toaletten eller ta en liten paus när jag känner att värmen och trycket i köket blir för mycket. Springer upp och ner i trappor pgr av kyl och torrförråd ligger i olika byggnader, lagar mat och även serverar mat till gäster, 

    Sen jag fick reda på att jag blev gravid så har jag bett min arbetsgivare att titta över schemat och bett om mer dagspass där man inte jobbar service utan man preppar för maten som ska serveras för kvällen och man bara jobbar 8 timmar, och mer sammanhängande ledighet.

    nu till mitt problem.


    har Fram till nu inte fått ett bättre schema, min chef säger att det är ok att komma in en timme senare ibland, men nä jag väl gör det så vill hon att jag stannar en timme längre, jag jobbar med timlön och känner nu att jag har hellre mindre pengar och en bättre hälsa istället.


    hon blir sur när jag pratar om schemat att det är för mycket kvälls pass ( 11- 12 timmar pass ) så Det enda alternativet jag har enligt min chef Är att gå ner i timmar eller sjukskriva mig , hon kan alltså inte anpassa ett bättre schema till mig Som är väldigt konstigt För i restaurangbranschen är väldigt flexibel till detta.

    jag Vill inte sjukskriva mig mina sista veckor på jobbet, jag vill jobba men min chef tycker då att jag är en belastning för företaget och mina kollegor, att jag är en bekostnad för mina kollegor har jag också hört henne säga.


    jag är verkligen inte lat, jag har kört på fram Tills nu och efter vissa kvällspass och jag kommer hem och lägger mig i sängen så har jag svårt att komma upp ur sängen pgr av smärta och stelhet. 


    ska jag bara härda ut dom sista veckorna eller är det så enkelt att sjukskriva sig? 


     


     

  • Svar på tråden Diskriminering att säga att jag är belastning för företaget?
  • Polyrytm

    Jag tycker du ska träffa en läkare och berätta allt det du skrivit här. Antingen din husläkare/vårdcentral eller via Kry-appen eller liknande.
    Uppenbarligen är du ingen latmask och du jobbar hårt och fler timmar än genomsnittet.

    Du måste tänka på både din och ditt ofödda barns hälsa, ta ansvar för det.

    Din chef verkar vara ett riktigt svin.

    Ta hand om dig.

Svar på tråden Diskriminering att säga att jag är belastning för företaget?