• StrangerDanger123

    Sonen vaknar i panik och vägrar sova i sin säng

    Min son (14månader) har sedan några dagar tillbaka börjat vakna olika länge in på natten i fullkomlig panik. Skriker, sprattlar, spänner sig, you name it. Vägrar somna om. Inte i sin säng, inte i vår säng, det enda som duger är vagnen, och hur hållbart är det i längden att han ska sova i vagnen?
    Han sover i sin säng under dagen utan problem och somnar för natten som en liten ängel, det är just att han vaknar efter en stund (30min-3tim) och kalaset är igång så att säga.

    Vi har mer eller mindre uteslutit nattskräck då det kan hända flera gånger om natten (vi har testat att bära tillbaka honom till sin säng efter han somnat om ordentligt i vagnen och då är det som att vi startar om cykeln bara). 
    Han började förskolan för någon vecka sedan, har varit förkyld hela denna veckan och har allmänt varit mer mammig än vanligt. Kan det vara så enkelt att det är typ separationsångest? Bihang av att han varit sjuk? Hur löser vi detta? I skrivande stund ligger jag på soffan och lyssnar på honom sovande i vagnen bredvid. Överlag inte hållbart i längden.

    Någon som har några tips eller åtminstone uppmuntrande ord om att det blir bättre? För en vecka sedan sov han alltså hela nätter i sin säng i sitt rum.

  • Svar på tråden Sonen vaknar i panik och vägrar sova i sin säng
  • Anonym (Anna)

    Vad tänker du själv om tanken att man somnar om i en ombonad säng som är varm och skön när man somnar och sedan hamnar i en kall säng? 

    Prova att lägg en värmepåse i sängen så att det är varmt när ni lägger ner honom. 

    Sedan är det ju många nya intryck, det påverkar plus förkylning. 

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Anna) skrev 2023-05-15 00:03:09 följande:

    Vad tänker du själv om tanken att man somnar om i en ombonad säng som är varm och skön när man somnar och sedan hamnar i en kall säng? 

    Prova att lägg en värmepåse i sängen så att det är varmt när ni lägger ner honom. 

    Sedan är det ju många nya intryck, det påverkar plus förkylning. 


    Varm vagn skulle det stå och sedan till en kall säng. 
  • StrangerDanger123
    Anonym (Anna) skrev 2023-05-15 00:03:40 följande:
    Varm vagn skulle det stå och sedan till en kall säng. 
    Han somnar ju i sin säng när han ska sova både på dagen och inför natten. Det är när han vaknar och inte kan somna om och är sådär otröstlig som vi tillslut lägger honom i vagnen och då somnar han om typ på en gång. Det är alltså inte så att vi nattar honom i vagnen.
  • Anonym (Hm)

    Aldrig hänt mig att mina vill till vagnen på natten. Vaggar ni vagnen eller är den lite upplyft rygg eller nåt annat som.är annorlunda?

    Enda gången nåt av mina barn skrikit spänt sig osv visade det sig att hon hade öronibflammation. Utan feber. Om vagnens huvudände är lite högre kan de ju va så enkelt att förkylningen inte låter honom vila bra i plant läge kanske? 

  • Polyrytm

    Det är sådär, fram och tillbaka. Det är olika faser i olika åldrar. 

    Även det där kommer bli bra. Att barnet nyss börjat förskola med alla nya känslor och intryck spelar absolut in.

    Vi hade också en period när vi var tvungna att gunga/natta vår son i vagnen inomhus. 

    Det går över till slut.🙂

Svar på tråden Sonen vaknar i panik och vägrar sova i sin säng