• Orkide

    Behålla eller ej?

    Hej,

    Jag har redan 3 barn. Alla har jag fått kämpa för, alla med hjälp av medicin. 


    Barnen är 5,10 och 12 år. Jag är själv mycket för att pappan har ett sånt arbete och för att vi ska kunna spara ihop till ett hus behövs det att han gör det.

    Jag lämnar, hämtar och lagar mat på vardagar. 


    Nu har jag blivit gravid helt oplanerat och vi vet inte vad vi ska göra.
    Vi är så nöjda med hur livet är nu. Barnen är nöjda. Vi sparar till hus och det är inte
    omöjligt inom ett år.

    Ska vi nu behålla så får kanske hus vänta, bil måste bytas till större. Alla bebissaker måste införskaffas igen. 

    Tar vi bort den så känns det som att jag inte uppskattar detta mirakel och inte är tacksam för att vi lyckades bli gravida själva (vi försökte inte bli gravida!!)

    snälla hjälp hur ska jag tänka. Jag är 37 år detta är sista chansen. Om jag ens vill ha chansen

  • Svar på tråden Behålla eller ej?
  • Anonym (M)

    Känns fel att behålla bara för att det gick av sig själv denna gång. 


    Tycker ni ska tänka på de barn ni redan har. Finns en tråd om en fyrabarnsfamilj som går på knäna av alla måsten. 

  • Anonym (Samma)

    Lustigt, sitter i exakt samma sits men har "bara" två barn sedan innan. 8 och 5 år. 
    Jag har tid för abort på måndag men har sån ågren. Vill inte ha ett till just nu men vill inte heller abort. Ett till barn hade varit att börja från scratch. 

    Får sån ångest över detta val och tiden bara tickar ner. 

  • Orkide
    Anonym (Samma) skrev 2023-05-16 12:11:07 följande:

    Lustigt, sitter i exakt samma sits men har "bara" två barn sedan innan. 8 och 5 år. 
    Jag har tid för abort på måndag men har sån ågren. Vill inte ha ett till just nu men vill inte heller abort. Ett till barn hade varit att börja från scratch. 

    Får sån ångest över detta val och tiden bara tickar ner. 


    Hur tänker pappan? Vilka för och nackdelar? Känner verkligen att abort tar emot men det kanske är det enda rätta
  • Anonym (Elin79)

    Vi fick en sladdis när jag var 37. Äldsta gick då i mellanstadiet. 
    Jag kan ibland känna att vi var lite naiva även om det var planerat. Vi visste ju ungefär hur det skulle bli att börja om, vi hade räknat med det. Och det var inget som kom som en nyhet för oss utan det blev väl ungefär så som vi trott. Och det är JÄTTETUFFT mellan varven. Särskilt nu när de är lite äldre, yngsta går i förskola fortfarande och äldsta i gymnasiet. Det är inte raketforskning att förstå att det är en utmaning att räcka till på alla håll, gällande sömn, uppfostring, stöd, aktiviteter, vad man kan och inte kan göra i form av familj sett till allas olika åldrar och intressen.

    I vårt fall funkade det. Men det var nog också för att det var planerat och för att vi inte hade några såna konkreta planer som ni verkar ha och som vi hade behövt senarelägga eller helt avstå ifrån. Jag hade nog inte gått vidare med den graviditeten..

  • Anonym (Samma)
    Orkide skrev 2023-05-16 12:16:06 följande:
    Hur tänker pappan? Vilka för och nackdelar? Känner verkligen att abort tar emot men det kanske är det enda rätta
    Han tycker inte bi ska behålla eftersom vår 8-åring kräver extra support just nu. Han har ingen diagnos eller så men allt är lite extra kämpigt med honom. Läxor, påklädning, osv. Han tar rätt mycket energi så att säga. 

    Vi bor i ett hus där vi skulle ha plats för ett till barn. Bilen skulle funka ett tag iaf. Men känner ändå att det skulle ställa saker på ända en hel del. 
Svar på tråden Behålla eller ej?