• Anonym (Vad gör man?)

    Ångest över abort

    Jag har blivit oplanerat gravid och har nu tid för en abort nästa vecka. 
    Men det ta emot så. Jag känner att jag har bestämt mig, det är inte läge med ett till barn. Men samtidigt säger hjärtat ifrån. Jag har så svårt att se mig göra en abort. 

    Min sits:
    Bor i hus, är 36 år och har två barn sedan innan. Vi har pratat om en trea innan jag blir 40 men nu när jag är gravid känns allt fel. Mannen vill inte behålla vilket givetvis påverkar mig. 

    Största orsaken för mig att inte behålla: vi bråkar en del i relationen. Vi har en fin familjerelation men det finns ändå en hel del bråk mellan mig och min man som jag inte tror skulle bli bättre av ett barn till. 

    Största orsaken för min man att inte behålla: det är rätt stökigt med mitt äldsta barn. Han är en jättefin pojke men kräver lite extra tid med allt. Läxor, påklädning osv. allt blir en fight. Skulle orken räcka till Utan att förbise vår sons behov?

    Vad gör man?

  • Svar på tråden Ångest över abort
  • Anonym (Lillan)

    Åh.. Jag känner med dig! Jag är i en liknande sits. Men har bara ett barn, dock en bebis och har precis plussat. V 4 förmodligen, och sambon har tidigare sagt att han inte vill. 

    Jag vill verkligen behålla, men timing känns fel av samma skäl som du har. 

    Har tidigare gjort en abort fastän jag inte ville, men det var mitt under pandemin och vi blev båda arbetslösa och det var verkligen inte läge. Men jag sörjer det än idag, det var bra att livet fick lösa sig först och vi hade aldrig fått det barn vi har idag om vi behöll då, men det betyder inte att det är lättare att hantera. 

    Blev väl inga tips, men ville säga att du inte är ensam ❤️

  • Anonym (Vad gör man?)
    Anonym (Lillan) skrev 2023-05-16 12:54:28 följande:

    Åh.. Jag känner med dig! Jag är i en liknande sits. Men har bara ett barn, dock en bebis och har precis plussat. V 4 förmodligen, och sambon har tidigare sagt att han inte vill. 

    Jag vill verkligen behålla, men timing känns fel av samma skäl som du har. 

    Har tidigare gjort en abort fastän jag inte ville, men det var mitt under pandemin och vi blev båda arbetslösa och det var verkligen inte läge. Men jag sörjer det än idag, det var bra att livet fick lösa sig först och vi hade aldrig fått det barn vi har idag om vi behöll då, men det betyder inte att det är lättare att hantera. 

    Blev väl inga tips, men ville säga att du inte är ensam ❤️


    Tack för dit svar! Varför vill inte din sambo behålla? 

    Jag var hos barnmorskan igår för att boka tid för abort (trodde jag). Men hon erbjöd mig då att ta första abortpillret redan i vårt möte. Man får tydligen inte ta hemma. Men fick panik. Kände att det blev på tok för hastigt att ta tabletten direkt utan att vara beredd eller att ha förvarnat min man. 

    Så därför en ny tid på måndag. Är nu i vecka 6+2. 
  • Anonym (Vad gör man?)

    ingen mer med kloka råd?

  • Anonym (Lillan)

    Nämen åh vad dålig jag är på att hålla koll på uppdateringar här 🙈

    Hur har det gått TS?
    Jag fick missfall som just har slutat, så var nog inte meningen att det skulle bli bebis nu ändå 😔

    Min sambo tycker det blir jobbigt och svårt ekonomiskt (klart f-ledighet påverkar men vi kan leva relativt gott ändå). Han längtar efter att få unna sig lite roliga saker som dyra bilar och en båt. 

    Jag förstår din panik, jag hade reagerat likadant. 

Svar på tråden Ångest över abort