• Acam

    Hur får jag min man att förstå att det är skillnad på vad man säger och hur man säger något

    Hej!
    Helt random ikväll sa min man ?jag har gjort mer för mänskligheten än du någonsin kommer göra?. Han menar att han hjälpt många människor med saker som att skaffa jobb, starta företag eller annat och att skänker mycket pengar till välgörenhet. Jag sa till honom att det är en konstig sak att säga och han förstår inte varför, jag kan typ inte förklara varför så jag undrar har jag fel eller är det en konstig sak att säga och i så fall varför? Det kanske är sant det han säger alltså men tycker det är skevt att uttrycka sig så ändå. 

  • Svar på tråden Hur får jag min man att förstå att det är skillnad på vad man säger och hur man säger något
  • Tow2Mater

    Det är det en konstig sak att säga eftersom han inte har en aning om vad du kommer att gora i framtiden.

  • Anonym (...)

    Om han är stolt över saker han gjort kan han ju säga det utan att tracka ner på dig. DET kan du tala om för honom. 

  • Anonym (S)

    På tal om vad?? Vad föranledde detta? Om du kände dig som världens hjälte för att du varit och pantat burkar så kan jag väl förstå hans reaktion 😊
    Annars så känns det väl mest som Jaha? Kul för dig då, typ. "Tänk om du kanske kunde göra en insats med disken här hemma nån gång också?? (Vad vet jag...)".
    Känns ganska nedtryckande. Att han generellt känner att han är en bättre människa än vad du är.

  • Anonym (Bruks)
    Acam skrev 2023-05-16 20:26:55 följande:
    Hur får jag min man att förstå att det är skillnad på vad man säger och hur man säger något

    Hej!
    Helt random ikväll sa min man ?jag har gjort mer för mänskligheten än du någonsin kommer göra?. Han menar att han hjälpt många människor med saker som att skaffa jobb, starta företag eller annat och att skänker mycket pengar till välgörenhet. Jag sa till honom att det är en konstig sak att säga och han förstår inte varför, jag kan typ inte förklara varför så jag undrar har jag fel eller är det en konstig sak att säga och i så fall varför? Det kanske är sant det han säger alltså men tycker det är skevt att uttrycka sig så ändå. 


    Ja, det är ett konstigt sätt att uttrycka sig på. Han säger ju det med hänvisning till dig. Vilket innebär att han menar att "han är så mycket bättre än dig" eller "du är så dålig i jämförelse med mig" Jag förstår att du reagerar negativt. Han påstår att han "inte förstår varför" det är gaslighting. Självklart vet han varför du reagerar negativt. 


    Folk som sysslar med härskartekniker som detta (nedlåtande och gaslighting) brukar vara människor man ska hålla sig borta från.

  • Tecum

    Att han tycker sig gjort nytta i livet är inget konstigt. Däremot att racka ner på dig i sammanhanget är konstigt.

  • Anonym (nollor!)

    "Jaha? Och var är ditt Nobelpris?

    Inte en käft kommer ihåg de flesta av oss 50 efter vår död, vi är båda helt säkert alldeles oviktiga för den här planeten."

Svar på tråden Hur får jag min man att förstå att det är skillnad på vad man säger och hur man säger något