• Anonym (Mamman)

    Kan barnet som är 9 pendla i bil två dagar/veckan?

    Jag undrar vad ni tycker om detta?

    har träffat en ny man som bor 55 minuter från mig med bil. Nu börjar vi spåna lite om det skulle funka att bo ihop trots avståndet.

    vi tänker oss att min son som är 9 kan åka bil 55 minuter dörr till dörr två dagar i veckan. Om vi har varannan vecka och byter onsdagar så blir det ena veckan pendling mån och tisdag och veckan efter Tors och fre. tror ni detta skulle vara möjligt och görbart? jag jobbar där han går i skolan Tre dagar/veckan och hemifrån två dagar. 

  • Svar på tråden Kan barnet som är 9 pendla i bil två dagar/veckan?
  • Anonym (E)

    Vem tar barnet till skolan när du är sjuk? Hur gammalt är barnet? 


    Vad är plan B om ni inte trivs där? 

  • Anonym (Om)

    Om det bara hade gällt själva resvägen så hade jag sagt att det är ok. Vi har 1:10 till och från skolan varje dag i veckan. Men här är det andra saker också att beakta, som E skriver. 

  • Anonym (Mamman)
    Anonym (E) skrev 2023-05-18 23:14:59 följande:

    Vem tar barnet till skolan när du är sjuk? Hur gammalt är barnet? 


    Vad är plan B om ni inte trivs där? 


    Bra fråga, men under mina 15 år som arbetande har jag aldrig varit så sjuk så jag inte skulle kunna köra min son till skolan. Mina föräldrar bor kvar här så då kan jag stanna hos dom och sen hämta sonen när skolan är slut. 


    Skulle vi inte trivas är ju det jättesynd såklart, landar man ändå där så är det bara att flytta tillbaka, men det blir väldigt olyckligt för sonen isf. 

  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Om) skrev 2023-05-18 23:20:04 följande:

    Om det bara hade gällt själva resvägen så hade jag sagt att det är ok. Vi har 1:10 till och från skolan varje dag i veckan. Men här är det andra saker också att beakta, som E skriver. 


    Oj har ni det varje dag en väg? Hur gamla är barnen?
  • Anonym (Mamman)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-05-18 23:22:39 följande:

    Hur funkar det med kompisar? Aktiviteter? 


    Som det är nu leker han aldrig med kompisar efter skolan , han gillar mest att ta det lugnt hemma då, men det kan ju såklart ändras, isf får man kanske skaffa ett boende igen här. Han spelar fotboll och har träningar tis och Tors, då får vi stanna hos mina föräldrar och äta innan träning Är min tanke. 
  • Anonym (No)

    Alltså jag har en 15 åring och träffat en kille som bor 1 h ifrån mig. Skulle inte komma på tanken att flytta hem till honom förrän hon slutar skolan. 

    I detta fallet hade jag inte flyttat utan ansett att killen Isf får flytta till mig eller hittat någon bostad ihop inte så långt bort.!

  • Anonym (Om)
    Anonym (Mamman) skrev 2023-05-18 23:24:07 följande:
    Oj har ni det varje dag en väg? Hur gamla är barnen?
    Varje skoldag 1:10 dit och 1:10 hem. Barnen som reser är 9 fyller 10 och 11 fyller 12. Den yngre hoppade över trean. Här i byn finns bara en F-3a så alla som går i 4an eller högre har resväg. 
  • Tow2Mater

    Det är väl bara att prova ett par månader, helst i vinter, innan du säger upp bostaden och flyttar på riktigt. 55 min på sommarvägar kan vara helt annorlunda mot 55 min på vintervägar.

  • Anonym (är med dig)
    Anonym (No) skrev 2023-05-18 23:40:46 följande:

    Alltså jag har en 15 åring och träffat en kille som bor 1 h ifrån mig. Skulle inte komma på tanken att flytta hem till honom förrän hon slutar skolan. 

    I detta fallet hade jag inte flyttat utan ansett att killen Isf får flytta till mig eller hittat någon bostad ihop inte så långt bort.!


    Håller med. Barnet är min familj som jg ska ta hand om på bästa sätt tills vuxen (och sen förhoppningsvis fortsätta ha en fin relation med). Partner vuxen och kan själv ta och förflytta sig lättare om det så skulle vara. Jätteviktigt ju att barnet kan röra sig fritt mellan sina två hem (varsin förälder). Det kan till och med bli så illa att den andre föräldern kan få ensam vårdnad för barnet kommer inte palla med att åka sådär långt och vill ha nära till kompisar och annat. Jag hade aldrig i livet gjort detta. Ska ni flytta ihop så får han flytta på sig till ert område. Det är bara du och din son som blir förlorarna i detta om du flyttar. Att du är så (överdrivet) snäll att du går med på att hålla på så i veckorna för kärlekens skull är en sak, men du ska inte dra in ditt barn i det som då får betala priset. Jag hade nog bara sagt, jag är ledsen, men mitt barn kommer först. Det är så här de här åren. Jag älskar dig men jag älskar mitt barn mest. 
Svar på tråden Kan barnet som är 9 pendla i bil två dagar/veckan?