• Apelsinfrukt

    Dålig självförtroende över betyg på juristprogrammet

    Jag tar examen från juristprogrammet inom en snar framtid och har fruktansvärd ångest över mina betyg, framförallt eftersom jag vill sitta ting. I nuläget verkar det som att jag kanske kommer kunna sitta ting i en förvaltningsrätt i norrland typ. Min fråga är om det ens är värt det? Jag tror inte jag vill jobba med förvaltningsrätt i framtiden.

    Blir naturligtvis också stressad över möjligheterna att få jobb efter examen utan att ha suttit ting först. Är det någon som varit i en liknande sits? Hur svårt är det egentligen att få jobb som jurist med halvdåliga betyg? Någon som suttit ting i förvaltningsrätt och sedan fått jobb ni är nöjda med? Jag har funderat på domarbanan men återigen så skulle jag hellre vilja sitta ting i tingsrätt för att sedan kunna söka mig till hovrätten istället för kammarrätten.

  • Svar på tråden Dålig självförtroende över betyg på juristprogrammet
  • Daisy28

    Har några vänner som är jurister. Du kan öka dina tingsponämg med sidomeriter, vad det sen räcker till kan du kolla själv.

    Att få jobb som nyexad jurist är sällan problem, däremot kanske inte drömjobbet.

    Vissa jobb kräver tingsmeritering och hos vissa abetsgivare är det ett starkt plus.

  • EmelieE1996

    Så blir det när gymnasieskolorna är generösa med att ge glädjebetyg, då kommer man in på en bra utbildning men man blir aldrig en av de bästa

  • Apelsinfrukt
    EmelieE1996 skrev 2023-05-24 13:50:39 följande:

    Så blir det när gymnasieskolorna är generösa med att ge glädjebetyg, då kommer man in på en bra utbildning men man blir aldrig en av de bästa


    Okej förutom att det där var väldigt elakt skrivet så är jag ju en av de få som ens har en chans att sitta ting överhuvudtaget.. hade du något att tillföra eller? Har du suttit ting i förvaltningsrätt? Hur var det? Jobbmöjligheter?
  • Themis

    Scrolla till botten av högerspalten, läs denna från början och fnissa lite, det behöver inte vara det sämsta att hamna i Obygden.
    Du kanske kan skriva en bok om det?

    tingsnotarien.blogg.se/

    Funkar ännu bättre efter några glas vin. Cool


    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • EpicF

    Om du är en av de få har chans att sitta ting så borde du ha så bra betyg att du kan välja någon annat än förvaltningsrätt. 

    Oavsett så är det alltid meriterande att sitta ting. 

  • Apelsinfrukt
    EpicF skrev 2023-05-25 12:27:51 följande:

    Om du är en av de få har chans att sitta ting så borde du ha så bra betyg att du kan välja någon annat än förvaltningsrätt. 

    Oavsett så är det alltid meriterande att sitta ting. 


    Jag har betyg så att jag förmodligen kan sitta i en förvaltningsrätt i typ Norrland, däremot har jag inte tillräckligt med poäng för att sitta ting i tingsrätt. Vad är det du inte förstår? Läs inlägget om du måste uttala dig. 
  • Magical
    Apelsinfrukt skrev 2023-06-08 21:04:28 följande:
    Jag har betyg så att jag förmodligen kan sitta i en förvaltningsrätt i typ Norrland, däremot har jag inte tillräckligt med poäng för att sitta ting i tingsrätt. Vad är det du inte förstår? Läs inlägget om du måste uttala dig. 
    Du får väl göra som i många andra branscher, ta ett förstajobb och sen får man klättra vidare därifrån på karriärstegen. 

    Oavsett vad du gör, så hjälper det dig inte ett dugg att sitta med dåligt självförtroende över betyg.
  • EpicF

    Ts: Har man så bra betyg att man kan sitta ting så kan man välja. 

    Annars är även förvaltningsrätt bra merit. 

Svar på tråden Dålig självförtroende över betyg på juristprogrammet