• RahRah

    Trött mamma

    Alltså LÅT mig gnälla av mig!!! 
    just nu är jag så Trött av mitt barns extrema utbrott dagligen. ingenting duger. Gnäll och gråt helatiden. 
    hen är bara 20månader. 


    jag vet inte vart jag ska ta vägen. 
    vart tog mitt liv vägen? 
    jag och min sambo hade ett relativt bra liv innan barn men just är det så mycket tjafs mellan oss pga att vi både är så trötta efter jobbet och måste hantera ett gnällig barn hemma. 
    Det ända man hör av andra att det kommer bli lättare jo äldre barnet, att det är vanligt att småbarnsföräldrar blir lätt irriterade på varandra. 
    snälla erfarna föräldrar SÄG att det är sant!!!! 
    blir barn bättre , roliga att vara med eller är livet alltid så trist efter man har skaffat barn :( 

  • Svar på tråden Trött mamma
  • Aliona

    Det är absolut sant! Man hittar en rutin som funkar, barnet behöver inte ens uppmärksamhet varenda sekund och när barnet kan kommunicera med ord så blir det mycket mindre gnäll och känsloutbrott. När de blir äldre så börjar de också kunna vara med andra barn, så föräldrar kan hjälpas åt. 


    Håll ut! Och fram tills dess, hjälp varandra att få lediga stunder.  

  • Räkan77

    Det blir säkert bättre.

    Mitt standardtips är att vara utomhus så mycket som möjligt, det brukar göra underverk för både barn och föräldrars humör.

    Köp gott godis och ät i smyg när det är som jobbigast, sjung när du egentligen vill skrika i desperation. 

    Tänk inte på att barnet om ett antal år kommer komma i tonåren med allt vad det innebär :) 

  • Maymom

    Det kommer olika lätta och tunga faser. Ni har en tuff fas framför er med det som kallas trotsåldern, men den är också fantastisk eftersom barnet pratar och uttrycker sina tankar och härmar. 


    Men se det som olika faser, just nu är ni kanske inne i en tuffare fas, men det kommer lätta. 


    Generellt sett blir det lättare med tid då barnet blir mer självständigt ju äldre det blir och inte behöver sitta ihop med er föräldrar på samma sätt.

    Jag kan bli så slut i huvudet bara av det konstanta: mamma, mamma, mamma. Han bara kollar så jag är i närheten. Jättegulligt men svårt att ha ett samtal med sin partner om nånting annat. 

Svar på tråden Trött mamma