• Rebeccccaa01

    Någon som har erfarenhet av ivf och amh värde?

    Gjorde äggplock förra veckan och fick ut 20 ägg. Fick inte göra någon färsk insättning pga överstimulering. Nu ringde läkarna och berättade att inget av äggen klarade sig till frysen då inget delat sig. Känner mig helt förstörd...

    Är detta normalt? Jag har ett amh-värde på 7,6 vilket jag uppfattat som bra men blir nu nervös att jag har dålig äggkvalité.. Min sambo har en viss nedsättning på spermierna men detta visste vi om sen innan..

    Någon som har erfarenhet vad det kan bero på? Eller varit med om liknande och har ändå lyckats bli gravida? Jag mår jätte dåligt just nu..

  • Svar på tråden Någon som har erfarenhet av ivf och amh värde?
  • LovisaFors

    Jag har varit i en liknande sits. Förvisso mycket lägre AMH, på ca 1.5, men ett mycket högre antal antralfolliklar än mitt AMH indikerade så jag fick ofta ut ett högt antal ägg, ofta över 20. Jag har dålig äggkvalitet till följd av ålder, och precis som i ert fall hade vi manlig faktor. 

    Vid två tillfällen blev jag överstimulerad. vid ena tillfället fick de 24 ägg, och inga till frys. Andra gången 28 ägg och 1 till frys. Det ägget blev vårt guldägg och jag är nu gravid i vecka 29. 


    Det kan också hjälpa att byta medicin att stimulera med. Jag fick fler endast till frys med menopur, och aldrig med gonal-f. 


    Jag hoppas min historia kan ge lite hopp. Det går att lyckas. Jag försökte fokusera på att om äggkvaliten är sämre så är det ju jättebra att få ut många ägg. Någonstans där gömmer sig ett guldägg. 


     

  • LovisaFors

    Jag såg att du också frågade vad det kan bero på. Det kan nog egentligen endast din läkare ge svar på, det kan nog vara väldigt olika.


    Exempelvis, om du fick ut 20 ägg, hur många var mogna och hur många befruktades? Om exempelvis endast 14 var mogna och 7 blev befruktade så är det nog inte så ovanligt att ingen klarar sig till frys. Men prata med din läkare vad de säger i ert fall. 

     Till mig sa de att den första omgången blir lite av en testomgång,  för att se hur jag svarar på medicinen etc.  Min första omgång fick jag många omogna ägg men nästa omgång stimulerade de någon dag extra och då var nästan alla mogna. Likaså, första gången körde de hälften vanlig IVF och andra hälften ICSI. Men befruktningsgraden för vanlig var för låg, så sen blev det ICSI resten av gångerna. Så det finns parametrar att skruva på. Det bästa är att prata med din läkare. 


    Sen är det ju lite lotteri och ett ?Numbers game?. Och då är det ju som jag skrev tidigare bra att få ut många ägg. 

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av ivf och amh värde?