• FrökenFager

    BAKISKÄNSLA HELA TIDEN!

    Jag är gravid i snart 7 veckan och mår verkligen er dåligt, känns som jag är bakis hela tiden (givetvis är jag inte det). 


    Pendlar mellan akuthungrig, akutmätt, illamående, trög och yr. Vet att dessa symtom är vanliga, men jag trodde inte graviditeten skulle kännas som en enda otäck baksmälla.

    Hade fått för mig att det skulle vara mysigt att vara gravid. 


    Tips på vad man kan göra åt bakis-känslan? 

  • Svar på tråden BAKISKÄNSLA HELA TIDEN!
  • Anonym (Har 2 barn)

    Hu. Jag minns det där. 


    Ät lite och ofta. Periodvis behövde jag ha ngt att knapra på nästan konstant. Var rädd om tänderna bara. Man får vara extra noga med dem. Jag åt en hel del läkerol iom att det är sockerfritt, just för tändernas skull. Mandel tycker en del lindrar illamåendet, och det är ju bra mat också.


    Vila. 


    Distrahera dig med bra TV, umgänge mm. 

  • Maymom

    Grattis till graviditeten.
    jo det är så det känns, förhoppningsvis bara fram till runt v11, sen blir det bättre, även om tröttheten kan hänga kvar.
    Yrseln vet jag inte vad man ska göra något åt, för mig snurrar det väldigt mycket denna graviditeten. Men att ha något att knapra på, dricka citronvatten eller nåt gott att lukta på kan hjälpa mot illamåendet. 


    Får du halsbränna sen så finns omeprazol receptfritt.
    Brukar du ha lågt hb-värde så börja med lite järn redan nu, det kan ju hjälpa mot tröttheten.

  • yny

    Precis så kände jag fram till v11 också - konstant bakis. Jag försökte vila mycket och äta sånt som jag var sugen på (var inte så mycket tbh) och undvika sånt som fick mig att må mer illa. Äta mindre portioner hjälpte för mig, och äta oftare istället. Sen är det nog bara att stå ut, det blir bättre! Jag är i v12 nu och nu är det mest tröttheten som hänger sig kvar.

  • Anonym (Har 2 barn)
    yny skrev 2023-05-30 07:42:58 följande:

    Precis så kände jag fram till v11 också - konstant bakis. Jag försökte vila mycket och äta sånt som jag var sugen på (var inte så mycket tbh) och undvika sånt som fick mig att må mer illa. Äta mindre portioner hjälpte för mig, och äta oftare istället. Sen är det nog bara att stå ut, det blir bättre! Jag är i v12 nu och nu är det mest tröttheten som hänger sig kvar.


    Nu är jag ingen glädjespridare, men tyvärr, TS, så är det inte säkert att det blir bättre, inte förrän efter förlossningen i alla fall. För många går det, precis som yny skriver, över efter första trimestern. Men det kan vara bra att ställa in sig på att det kan bli långvarigt, så att du inte säckar ihop helt av besvikelse om det visar sig att du är en av oss som mår illa i typ 40 veckor. Men jag håller så klart tummarna för att det snart släpper för dig! 
  • Anonym (Har 2 barn)

    Usch, stackare! Hoppas att det snart lättar för dig! 

Svar på tråden BAKISKÄNSLA HELA TIDEN!