• Celestin

    Utmätning och arbetsgivare

    Hej

    Har fått veta att kronofogden ska göra en utmätning på min lön. Jag har fram till den 11/6 att lämna in uppgifter om anställning, lön osv..
    Nu till min fråga.. 
    Kommer dom kontakta min arbetsgivare innan det datumet eller blir det där efter?

    Detta är så psykiskt påfrestande att inte veta när..eller om jag kan vara lugn till efter den 11/6. 
    Det är bara min chef o jag som jobbar på företaget så känner sån skam att behöva titta henne i ögonen när hon får veta 😔

  • Svar på tråden Utmätning och arbetsgivare
  • Anonym (Klara)

    Det blir nog efter. när de vet hur mkt de ska ta från din lön, Då skickar de ett beslut till arbetsgivaren. 

  • Anonym (Undrar)

    Jag undrar oxå!
    Någon annan med erfarenhet eller som jobbar på kfm?

  • Anonym (Kfm)

    När du skickat in pappret tas beslutet. Då går det automatiskt till dig och din arbetsgivare och utmätningen startar.
    Har du inte skickat in sista dagen som står angivet kommer beslut tas ändå, med schablonbelopp. Dvs ofta blir ditt förbehållsbelopp för litet.
    Mitt råd är att skicka in pappret eller ring in och lämna uppgifterna. Löneutmätning är ett "levande" beslut, så ändras dina förhållanden så som ny hyra etc så är det bara att ringa in och lämna nya uppgifter så ändrar de i beslutet.

  • Anonym (tja)
    Celestin skrev 2023-05-28 07:55:47 följande:
    Utmätning och arbetsgivare

    Hej

    Har fått veta att kronofogden ska göra en utmätning på min lön. Jag har fram till den 11/6 att lämna in uppgifter om anställning, lön osv..
    Nu till min fråga.. 
    Kommer dom kontakta min arbetsgivare innan det datumet eller blir det där efter?

    Detta är så psykiskt påfrestande att inte veta när..eller om jag kan vara lugn till efter den 11/6. 
    Det är bara min chef o jag som jobbar på företaget så känner sån skam att behöva titta henne i ögonen när hon får veta 😔


    Du är inte ensam. jag hamnar där också nu.
  • Anonym (Kfm)
    Anonym (tja) skrev 2023-08-08 20:38:07 följande:
    Du är inte ensam. jag hamnar där också nu.
    Från en som jobbat med löneutmätning, tro mig, det är sjukt mycket vanligare än folk tror. Du är långt ifrån ensam. Folk är generellt bra på att dölja det bakom en tjusig fasad, speciellt på sociala medier. 
    Det är många som kämpar i tystnad. Det finns hjälp att få och generellt är kfm hjälpsamma om man vill ha hjälp. Det är därför vi finns där. Hjälpa dig komma ur skuld och hjälpa borgenären få sina pengar. Du kan få hjälp av budget- och skuldrådgivare i kommunen.
    Du kan förhandla med de du har skuld till om ränta, ändrad prioriteringsordning m.m

    Det suger, det förstår nog alla. Men ge inte upp! 
  • Anonym (tja)
    Anonym (Kfm) skrev 2023-08-08 21:23:17 följande:
    Från en som jobbat med löneutmätning, tro mig, det är sjukt mycket vanligare än folk tror. Du är långt ifrån ensam. Folk är generellt bra på att dölja det bakom en tjusig fasad, speciellt på sociala medier. 
    Det är många som kämpar i tystnad. Det finns hjälp att få och generellt är kfm hjälpsamma om man vill ha hjälp. Det är därför vi finns där. Hjälpa dig komma ur skuld och hjälpa borgenären få sina pengar. Du kan få hjälp av budget- och skuldrådgivare i kommunen.
    Du kan förhandla med de du har skuld till om ränta, ändrad prioriteringsordning m.m

    Det suger, det förstår nog alla. Men ge inte upp! 
    Det var som jag sa till kfm att jag är oerhört tacksam att ni finns och hjälper människor som är längt ner ekonomiskt. Det är bra att sverige ha myndigheter som hjälper människor med olika problem här i livet så man får en andra chans. Jag har varit kontakt med budget- och skuldrådgivare i kommunen. Ska faktiskt dit på fredag och fylla i en skuldsanerings ansökan. 
Svar på tråden Utmätning och arbetsgivare