• Anonym (frågande)

    Kompisens sambo död, vad händer med huset?

    Min kompis sambo dog i en arbetsplatsolycka förra veckan, hon ringde och berättade i helgen. De har tre gemensamma barn och ägde ett hus ihop. Har försökt läsa mig till vad som gäller eftersom de inte var gifta.

    Hon är livrädd att hans manipulativa mamma ska komma upp och börja lägga sig i och kräva ut massa pengar och ägodelar. Och hon säger sig ha hört att halva huset hamnar på barnen, inte henne. Så då måste hon köpa ut huset från barnen (ingen av dem är myndiga) vilket hon inte kommer ha råd med tror hon, utan måste sälja och skaffa lägenhet.

    Jag är ingen jurist så jag vet inte vad som gäller, men finns det nån som har lite bättre koll så man kan lugna henne något? Särskilt om hennes svärmor kommer att lägga sig i. Kan ju bli vilken soppa som helst.

  • Svar på tråden Kompisens sambo död, vad händer med huset?
  • Anonym (J)

    Mycket beror på om det finns testemente och samboavtal. Om vi antar  att det inte finns och det enda som ska bodelas är huset kommer hon få halva huset

    Allt annat som är hans, halva huset, bil, sparkonton, aktier, sommarstuga, båt mm tillfaller barnen. Han mamma kommer inte ärva något.

    På kort sikt händer inte mycket. De kommer med största sannolikhet kunna bo kvar mm. På längre sikt kan det bli krångligt då barnen blir myndiga ch kanske vill ha ut sin del av huset.

    Hon bör kolla upp livförsäkringar och ersättningen från jobbet.

  • Anonym (Lena)

    Råd henne att kontakta en jurist. Men som ovan skriver händer inget så länge barnen är små. Och hans mamma ärver inte.

    Detta visar hur viktigt det är att vara gift eller att ha koll på juridiken om man bara är sambos.

  • Anonym (äää)

    Det brukar utses en förmyndare för barnen (tillfälligt) just så att någon neutral bevakar barnens ekonomi. Det bör begravningsbyrån kunna informera om. 
    Sedan kommer barnen få någon typ av pension också, för att de är barn. De pengarna kanske också sköts av förmyndaren (jag är osäker där). 

    Viktigt är iaf att veta att hans barn är arvtagare, inte hans föräldrar. 

  • Anonym (X)

    Är alla barnen gemensamma?
    isf lär väl unte hämda så mycket, även om någon ska tillvarat barnens ekonomiska intresse och hon inte kommer kunna sälja huset hur som helst så behöver barnen också nånstans att bo.

  • Anonym (Bekant)

    Hur tänkte du när du la ut detta väldigt oanonymiserade inlägg. Det är inte jättesvårt att räkna ut vem det handlar om ifall man har läst det i tidningen. Eller är bekant med familjen. Så många arbetsplatsolyckor med dödlig utgång skedde inte förra veckan. Att hänga ut svärmor, alla skulle inte beskriva henne som manipulativ, som precis förlorat sin son. Det är inte schysst. Har din kompis verkligen bett dig om detta?

  • Anonym (V)

    Helt obegripligt att hon skaffade 3 barn med en sambo  utan att kolla upp vad som händer om någon dör. 


     

  • Anonym (frågande)
    Anonym (V) skrev 2023-05-29 11:16:00 följande:

    Helt obegripligt att hon skaffade 3 barn med en sambo  utan att kolla upp vad som händer om någon dör. 


     


    Ditt inlägg tillför ju väldigt mycket konstruktivt till ämnet, tycker du inte?
  • Anonym (frågande)
    Anonym (Bekant) skrev 2023-05-29 11:14:22 följande:

    Hur tänkte du när du la ut detta väldigt oanonymiserade inlägg. Det är inte jättesvårt att räkna ut vem det handlar om ifall man har läst det i tidningen. Eller är bekant med familjen. Så många arbetsplatsolyckor med dödlig utgång skedde inte förra veckan. Att hänga ut svärmor, alla skulle inte beskriva henne som manipulativ, som precis förlorat sin son. Det är inte schysst. Har din kompis verkligen bett dig om detta?


    Källa på det tack.
  • Anonym (frågande)
    Anonym (Bekant) skrev 2023-05-29 11:14:22 följande:

    Hur tänkte du när du la ut detta väldigt oanonymiserade inlägg. Det är inte jättesvårt att räkna ut vem det handlar om ifall man har läst det i tidningen. Eller är bekant med familjen. Så många arbetsplatsolyckor med dödlig utgång skedde inte förra veckan. Att hänga ut svärmor, alla skulle inte beskriva henne som manipulativ, som precis förlorat sin son. Det är inte schysst. Har din kompis verkligen bett dig om detta?


    Jag har aldrig påstått att det här hänt i Sverige, så innan du börjar med det där, tänk efter lite tack. 
  • Anonym (X)
    Anonym (frågande) skrev 2023-05-29 11:32:53 följande:
    Källa på det tack.
    Jag hade inga problem att googla de få dödliga arbetsplatsolyckor som skett i närtid men lägger inte ut länkar här så familjen blir lättare att spåra.
    Hoppas du ändrat en massa...
Svar på tråden Kompisens sambo död, vad händer med huset?