• Anonym (Orolig)

    Vanligt att 19-åring hotar med mord, självmord och terror?

    Jag har stött på en 19-årig kille jag blivit väldigt orolig för. Han uttrycker tankar på att begå diverse våldsdåd och har gjort under längre tid, han nämner även att han ska begå självmord. Han samlar på diverse stickvapen och berättar själv att han stjäl bl.a yxor och promenerar runt med dem på stan (i väska). Killen håller även på med vapenattrapper och luftpistoler och ?leker? med dem på stan. Han har exempelvis gripits av polisen när han gick runt och sköt med air soft i en galleria och började då bråka, brottas med polisen som ?en kul grej?. 


    Pojken hänger på incel-forum och konsumerar även våldsbejakande extremistiskt material. Han refererar ofta till kända brottslingar och säger saker som ?samhället ska få se på fan?, ?jag kommer dömas till livstid?, ?snart häktas jag för mord?, ?jag måste göra något stort?. Han har inga vänner alls, ingen sysselsättning och inget framtidshopp. Han är en fin kille innerst inne, men lider av sin ensamhet. 

    Han gör annat bus i form av röka hasch, klottra och snatta. 


    När jag pratade om honom med socialtjänsten visade de inget intresse alls, vilket verkligen förvånade mig. Den åtgärd de hade var att han frivilligt skulle kontakta psykiatrin. Jag förstår själv inte hur det här primärt och enbart ses som ett ärende för psykiatrin, han är absolut inte psykotisk och har inte gjort suicidförsök. Socialtjänsten sa att man inte måste ta det han säger så seriöst och att man inte behöver kontakta polisen eftersom han inte är gängkriminell. 

    Jag behöver råd. Är inte det här någonting man bör varna polisen om? Även om han bara skulle ?skoja? ska man väl ta sånt här på allvar? Jag trodde det var praxis att man gjorde det. Om det han vill är att bli sedd är det väl farligt att bara blunda när han uttrycker sånt här? 

    Ni som har koll på ungdomar i den här åldern; är det normalt/ relativt vanligt att uttrycka sånt här? Är det vanligt i dagens samhälle? 

  • Svar på tråden Vanligt att 19-åring hotar med mord, självmord och terror?
  • Anonym (Bea)

    Nej, det är verkligen inte vanligt. Du bör ringa Polisen. 

  • Anonym (Jobbar med denna typ info)

    Ja. Du ska absolut skriva till polisen. går lika bra att skriva till säpo. Båda myndigheterna har bra hemsidor för att lämna tips. Se till att skriva dina kontaktuppgifter också. De kan vilka ringa dig och fråga mer. Du behöver inte vara orolig för att någon annan kommer få veta att det är du som lämnat uppgifterna om vad du vet. Ditt namn kommer inte finnas med (som det är hos soc). Utan hos polis eller Säpo är ditt namn och att det är du som sagt detta  skyddade. 

  • Anonym (Definitivt_allvar)

    Det ska definitivt tas på allvar, och om inte socialtjänsten gör det så begår de i det närmaste tjänstefel. Tänk på de vansinnesdåd som begåtts av unga killar, och tänk att den här killen beter sig identiskt. Jag kan bli arg på att samhället, socialtjänsten och psykvården, men inte minst folk i allmänhet, är så förbaskat flata när det gäller sådant här. Samtidigt har det blivit så snett idag med vårt egoistiska samhälle, där man inte ser dem som mår uppenbart dåligt och ger uttryck för det på sådana här sätt. Vad är det som gör att man väljer att blunda eller titta bort? Ja, det är säkert en fin kille innerst inne som lider av sin ensamhet, men då borde det ju finnas folk i hans omgivning som han kan prata med om sina känslor och tankar? Han är bara 19 år och har livet framför sig, ska han gå samma öde till mötes som andra unga killar innan honom och kanske ta sitt eget och andras liv eller hamna i fängelse på livstid? Man måste hjälpa honom medan tid är.

  • Anonym (?)

    Varför tror du att det är vanligt? Låter högst onormalt i mina öron och som en person med grav psykisk ohälsa. Ring polisen och rådgör.

  • Anonym (Hur_har_det_gått?)

    Hur har det gått TS? Har pojken fortfarande samma beteende och har du försökt prata med det sociala igen?

    Eller har det lagt sig eftersom du inte skrivit något mer i tråden?

Svar på tråden Vanligt att 19-åring hotar med mord, självmord och terror?