• gladtrotsskit

    MVC nekade registrering?

    Jag bor i andra hand som inneboende i en annan stad än den jag är folkbokfört i. Jag är gravid och ville boka tid på närmaste mvc för första gången. Men när jag skulle registrera mig för att kunna boka tid och jag angav min adress så sa de att jag måste söka vård i den stad som jag är folkbokfört i, vilket är en tågresa på ca. 5 timmar bort. Jag har f.n min adress hos pappa eftersom jag inte fick flytta min adress hit av nuvarande hyresvärd. Jag har bott inneboende här i 1 år och har inte behövt ha kontakt med vården tills nu. Får man verkligen inte söka till vårdcentral/mvc i en annan stad än den man är folkbokfört i?
  • Svar på tråden MVC nekade registrering?
  • Guldnovan

    Din hyresvärd fuskar m.a.o och hyr ut sin lägenhet svart till dig och du begår brott mot folkbokföringslagen. 

  • gladtrotsskit
    Guldnovan skrev 2023-06-08 17:48:24 följande:

    Din hyresvärd fuskar m.a.o och hyr ut sin lägenhet svart till dig och du begår brott mot folkbokföringslagen. 


    Näe. Jag har hyreskontrakt och min hyresvärd har  godkännande från sin bostadsrättsförening att ha inneboende. Bör jag ha rätt till att flytta hit min adress då?
  • Magical
    gladtrotsskit skrev 2023-06-08 18:26:35 följande:
    Näe. Jag har hyreskontrakt och min hyresvärd har  godkännande från sin bostadsrättsförening att ha inneboende. Bör jag ha rätt till att flytta hit min adress då?
    man ska vara skriven där man bor, så ja. 
  • callmepreggoornot
    gladtrotsskit skrev 2023-06-08 18:26:35 följande:
    Näe. Jag har hyreskontrakt och min hyresvärd har  godkännande från sin bostadsrättsförening att ha inneboende. Bör jag ha rätt till att flytta hit min adress då?
    Fortfarande efter ett år? Något är skumt.
  • gladtrotsskit
    callmepreggoornot skrev 2023-06-08 18:28:22 följande:
    Fortfarande efter ett år? Något är skumt.
    Ja. Innan jag flyttade in sa hyresvärden att jag får ordna egen adress annanstans. Tråkigt då det vore enklare för mig att ha min adress där jag bor. Men jag gick med på det då jag verkligen behövde boende och inte lyckats hitta annat. Sedan trivdes jag och stannade. Jag visste självklart inte att det var ett brott. Borde jag ta upp detta med bostadsrättsföreningen eller ska jag prata med min hyresvärd först? Om denne nekar vad gör jag då? :/
  • Minimalen

    Det här tyvärr ett ganska vanligt problem. Har sett många annonser där en personen hyr ut till en inneboende och förbjuder vederbörande att skriva sig i bostaden. Rätt uppenbart att personen har bostadsbidrag och eller socialbidrag och blir av med samma summa som den inneboende betalar om den inneboende skriver sig där.

  • callmepreggoornot
    gladtrotsskit skrev 2023-06-08 18:41:44 följande:
    Ja. Innan jag flyttade in sa hyresvärden att jag får ordna egen adress annanstans. Tråkigt då det vore enklare för mig att ha min adress där jag bor. Men jag gick med på det då jag verkligen behövde boende och inte lyckats hitta annat. Sedan trivdes jag och stannade. Jag visste självklart inte att det var ett brott. Borde jag ta upp detta med bostadsrättsföreningen eller ska jag prata med min hyresvärd först? Om denne nekar vad gör jag då? :/

    Jag menade, är det verkligen ok för honom att hyra ut efter ett år? Förankrat i styrelsen? Skäl från uthyrarens sida?


     


    Du kommer att behöva flytta så sök boende redan  nu.


     

  • Faxze

    Du _ska_ vara skriven på adressen där du bor. Brott mot folkbokföringslagen straffas med böter eller fängelse i upp till 6 månader. Spelar ingen roll vad någon annan säger.

    Prata med den du hyr av. Vad är den rädd för ska hända? Att du skulle kunna hävda någon rätt till lägenheten och personen blir av med bostadsrätten? 

  • Guldnovan
    gladtrotsskit skrev 2023-06-08 18:41:44 följande:
    Ja. Innan jag flyttade in sa hyresvärden att jag får ordna egen adress annanstans. Tråkigt då det vore enklare för mig att ha min adress där jag bor. Men jag gick med på det då jag verkligen behövde boende och inte lyckats hitta annat. Sedan trivdes jag och stannade. Jag visste självklart inte att det var ett brott. Borde jag ta upp detta med bostadsrättsföreningen eller ska jag prata med min hyresvärd först? Om denne nekar vad gör jag då? :/
    Det är inte ofta brf tillåter att lght hyrs ut och absolut inte i åratal. Personen du hyr av gör något fuffens och du blir lurad. Du borde fattat att det var nåt skumt när du inte skulle få uppge adressen. 
    Får du ha ditt namn på dörren/brevlåda/i trappuppgång? 
    Troligen betalar du mer än din "hyresvärd" gör. 

    Jag skulle inte få sätta mitt namn på dörren till en lght jag kollade på för länge sedan. Jag förstod att det var nåt båg och tackade nej. 

    Tala med brf men var beredd på att du blir vräkt. Mannen du hyr av är f.ö ingen "hyresvärd" 
  • gladtrotsskit
    Guldnovan skrev 2023-06-08 23:18:04 följande:
    Det är inte ofta brf tillåter att lght hyrs ut och absolut inte i åratal. Personen du hyr av gör något fuffens och du blir lurad. Du borde fattat att det var nåt skumt när du inte skulle få uppge adressen. 
    Får du ha ditt namn på dörren/brevlåda/i trappuppgång? 
    Troligen betalar du mer än din "hyresvärd" gör. 

    Jag skulle inte få sätta mitt namn på dörren till en lght jag kollade på för länge sedan. Jag förstod att det var nåt båg och tackade nej. 

    Tala med brf men var beredd på att du blir vräkt. Mannen du hyr av är f.ö ingen "hyresvärd" 
    Jag har fått se hyresfakturan varje månad då vi delar lika så på så sätt har jag inte blivit lurad. Men i övrigt ja, du och ni andra som svarat har rätt. Jag var riktigt dum som inte misstänkte något, det slog mig aldrig att något var helt fel. Jag har pratat med personen jag hyr av och det visar sig att hon får bostadsbidrag (Jag visste inte att vuxna och friska människor fick bostadsbidrag..?) som hon inte vill bli av med.... för jävligt. Det är ingen bra stämning här längre kan jag säga. Men jag har lärt mig och fått ögonen mina  öppnat.Tackar.
  • Litorina

    Sedan 2015 har man rätt att söka vård var man vill i landet. Så mvc behöver uppdatera sig. 

    Ser att du också fått bra råd ang boendet. Viktigt att få det fixat eftersom det är straffbart att inte vara skriven i sin bostad. 

  • Guldnovan
    gladtrotsskit skrev 2023-06-15 15:39:16 följande:
    Jag har fått se hyresfakturan varje månad då vi delar lika så på så sätt har jag inte blivit lurad. Men i övrigt ja, du och ni andra som svarat har rätt. Jag var riktigt dum som inte misstänkte något, det slog mig aldrig att något var helt fel. Jag har pratat med personen jag hyr av och det visar sig att hon får bostadsbidrag (Jag visste inte att vuxna och friska människor fick bostadsbidrag..?) som hon inte vill bli av med.... för jävligt. Det är ingen bra stämning här längre kan jag säga. Men jag har lärt mig och fått ögonen mina  öppnat.Tackar.
    Men du, hur 17 ska man veta sånt från början? Jag tror gott om alla dessutom. Folk med skarpare hjärnor än dig och mig blir lurade. Var glad att du nu kom på det, nästa gång kommer du vara mer på din vakt. 
  • Sisisisi
    callmepreggoornot skrev 2023-06-08 19:02:26 följande:

    Jag menade, är det verkligen ok för honom att hyra ut efter ett år? Förankrat i styrelsen? Skäl från uthyrarens sida?


     


    Du kommer att behöva flytta så sök boende redan  nu.


     


    Inneboende får man ha utan att söka tillstånd eller informera brf:en. 
  • Guldnovan
    gladtrotsskit skrev 2023-06-15 15:39:16 följande:
    Jag har fått se hyresfakturan varje månad då vi delar lika så på så sätt har jag inte blivit lurad. Men i övrigt ja, du och ni andra som svarat har rätt. Jag var riktigt dum som inte misstänkte något, det slog mig aldrig att något var helt fel. Jag har pratat med personen jag hyr av och det visar sig att hon får bostadsbidrag (Jag visste inte att vuxna och friska människor fick bostadsbidrag..?) som hon inte vill bli av med.... för jävligt. Det är ingen bra stämning här längre kan jag säga. Men jag har lärt mig och fått ögonen mina  öppnat.Tackar.
    Hon har dessutom begått ett bidragsbrott och kommer bli återbetalningskyldig om det uppdagas. Jag skulle anmäla. 
  • Citronella

    Enligt lag ska man vara skriven där man har sin huvudsakliga dygnsvila, du bryter just nu mot folkbokföringslagen. Skriv dig på rätt adress och skriv sen in dig på MVC. Jag undrar också hur du tänker för framtiden, vart ska du och barnet bo sen? 

  • callmepreggoornot
    Sisisisi skrev 2023-06-15 15:55:35 följande:
    Inneboende får man ha utan att söka tillstånd eller informera brf:en. 
    Jag hade uppenbarligen inte förstått att TS menade att de delade lägenheten ;) Men något var fel.
  • gladtrotsskit
    Citronella skrev 2023-06-15 16:31:09 följande:

    Enligt lag ska man vara skriven där man har sin huvudsakliga dygnsvila, du bryter just nu mot folkbokföringslagen. Skriv dig på rätt adress och skriv sen in dig på MVC. Jag undrar också hur du tänker för framtiden, vart ska du och barnet bo sen? 


    Min pojkvän, alltså pappan och jag vill flytta ihop men han studerar på annan ort och kommer förhoppningsvis ta examen nästa år. Jag kanske flyttar tillbaka till hemorten nu under sommaren. Får se. 
  • Guldnovan
    Sisisisi skrev 2023-06-15 15:55:35 följande:
    Inneboende får man ha utan att söka tillstånd eller informera brf:en. 
    Men det inte ok att lämna fel uppgifter till Försäkringskassan. 
Svar på tråden MVC nekade registrering?