• Alsox

    Hjälp, är jag gravid?



    Hej! Jag är ny på familjeliv. Hoppas på hjälp och input från er lite mer kunniga. Jag är äl +10/11 och hade precis gett upp på att bli gravid denna månaden. Inga symtom. Inga plus. Sen tog jag ett test i eftermiddags och tänkte att det skulle vara mitt sista och fick då ett SVAGT plus. Blev såklart totalt livrädd och chockad, tog 10 test till och alla var negativa(kissade igen en gång i timmen resten av dagen). Nu några timmar senare ser testet ut såhär(bifogar nedan) vad tror ni? Jag blir knäpp, är livrädd, jag vill verkligen ha barn men alltså jag var inte beredd på det här! Känner att det är något fel på testet, det måste vara sönder eller något. 


    tog ett från clearblue där det ska vara ett sträck uppifrån och ner för att vara positivt.
    Hur i allsin dar ska jag kunna SOVA en hel natt och ta ett nytt igen imorgon på morgonen? Jag plågas ju ihjäl här av att inte veta!

  • Svar på tråden Hjälp, är jag gravid?
  • Alsox

    Förtydligar: Alltså ett test där det endast ska vara ett sträck i stora rutan uppifrån och ner för att vara positivt, alltså inte ett plus. 


    förlåt, ni vet säkert detta redan, bara jag som är ny på allt det här. 

  • Alsox

    #3 tack för svar, känns overkligt att jag skulle vara det. Vad är chansen att det är fel på testet? Vill inte vakna upp imorgon och bli besviken?

  • Anonym (Korvspad)
    Alsox skrev 2023-06-08 22:17:23 följande:

    #3 tack för svar, känns overkligt att jag skulle vara det. Vad är chansen att det är fel på testet? Vill inte vakna upp imorgon och bli besviken?


    Chansen är så gott som noll. Man kan få falskt positivt men det är väldigt ovanligt. Du kan se en lista på möjliga orsaker här: www.healthline.com/health/pregnancy/false-positive-pregnancy-test
  • svansmamman

    Tyvärr är det inte ett positivt test, utan ett klassiskt ?spökstreck? som cbs icke-digitala test ofta ger. Strecket ska vara lika brett som kontrollstrecket och jämnt i färgen för att vara positivt, är det inte det (som i ditt fall) är det tyvärr inte positivt. 


    Om du ändå tror att du är gravid råder jag dig till att ta ett digitalt test från cb, helst ett med veckoindikator. Skulle testet du tagit ha varit positivt kommer ett digitalt test bekräfta det. Bäst är såklart om du kan vänta ett par dagar innan du testar igen, hormonerna fördubblas varannan dag så inget hinner hända från dag till dag. 


    Om än testet inte är positivt (för det är jag väldigt säker på) hoppas jag att det bara är för tidigt för att testa och att du plussar snart! ❤️

  • Anonym (Avläsningstiden)

    Ja, du kan vara gravid. MEN, du säger att du läst av testet efter avläsningstiden och då kan man inte lita på det. Så det enda du kan göra är att gå och lägga dig och ta ett nytt test med morgonurin imorn bitti - som du läser av inom tiden.

  • Alsox

    #7 Jag var nog lite otydlig, jag läste av testet inom tiden och det var alltså ett plus. Ett vääääldigt svagt så svårt att säga om det faktiskt var positivt eller ett spökstreck. Nu flera timmar senare är det som att färgerna flutit ut

  • Alsox

    #6 Tusen tack för ett utförligt och bra svar, även om jag ska erkänna att det gör mig lite ledsen Gråter så uppskattar jag ditt svar! 
    Ska ta ett nytt test imorgon bitti, hoppas hoppas att det finns ett plus där ändå! Glad

  • svansmamman
    Alsox skrev 2023-06-08 22:52:13 följande:

    #6 Tusen tack för ett utförligt och bra svar, även om jag ska erkänna att det gör mig lite ledsen Gråter så uppskattar jag ditt svar! 
    Ska ta ett nytt test imorgon bitti, hoppas hoppas att det finns ett plus där ändå! Glad


    Jag förstår dig! Jag har hängt här inne långt innan jag själv skaffade barn härom året och vissa tester är tyvärr ökända. Det betyder ju dock inte per automatik att du inte är gravid, utan bara att testet inte visar det. Någon dags skillnad påverkar mycket sådär tidigt, så det behövs bara att det går ett par dagar till så kan mycket ha hänt! Är du förresten helt säker på att du är på äl +10/11? Har du tempat ägglossning? 


    Jag håller verkligen alla tummar för dig inför imorgon! Hoppas du lyckas somna och att natten går snabbt så att det snart är dags igen. ❤️

  • Alsox

    #10 clearblue test idag visar återigen svagt pos vad jag uppfattade det som först, de 5 andra testerna däribland clearblue digital ?ultratidigt? höll inte med. Fattar inte hur de får säljas, man får ju upp förhoppningarna när man ser det där strecket å sen går det rakt åt skogen. Gråter

    Jag har inte tempat äl, hur gör man det? Jag gick på såna ägglossningstester när strecket var som starkast (mån 29/5). Min senaste mens började den 15/5. Jag är dålig på att hålla koll men min cykel brukar vara ganska exakt en månad. 

  • svansmamman
    Alsox skrev 2023-06-09 07:07:15 följande:

    #10 clearblue test idag visar återigen svagt pos vad jag uppfattade det som först, de 5 andra testerna däribland clearblue digital ?ultratidigt? höll inte med. Fattar inte hur de får säljas, man får ju upp förhoppningarna när man ser det där strecket å sen går det rakt åt skogen. Gråter

    Jag har inte tempat äl, hur gör man det? Jag gick på såna ägglossningstester när strecket var som starkast (mån 29/5). Min senaste mens började den 15/5. Jag är dålig på att hålla koll men min cykel brukar vara ganska exakt en månad. 


    Jag förstår att det känns otroligt tråkigt och frustrerande att få upp förväntningarna. ❤️Jag tycker du kan skriva till cb och reklamera testerna! De utger sig inte själva för att ge spökstreck, utan i informationen står det ju att även ett svagt streck är positivt. Om än det inte förändrar känslan hos dig kanske du kan få tillbaka pengarna du lagt på testerna. Det är ju verkligen inte gratis och blir ju pengar rakt i sjön, förutom den ångest det ger. 

    Lättast är att använda sig av exempelvis natural cycles för att komma igång och få in tänket och förståelsen kring ens cykel. Om man inte vill/kan lägga så mycket pengar på det kan man, när man kommit in i det, avsluta prenumerationen på appen och istället använda gratisappar.


    För mig personligen har det funkat bra med ägglossningstest, jag har dock alltid använt mig av cbs rosa tester bara för att slippa vara den som avgör om det är positivt eller ej. De sista åren har jag haft ?lyxen? att ha väldigt tydliga äl-känningar, så jag har inte använt ägglossningstester mer än kanske två cykler efter mina missfall. Kruxet med just ägglossningstest är att de inte bekräftar att man har ägglossning, utan endast att hormonerna man får innan ägglossning ökat. Det är dock inte ovanligt att man inte ägglossar ändå, utan att kroppen gör nytt försök senare alternativt inte alls. Om du får in snitsen med att tempa kommer du troligtvis lära känna din kropp och cykel bättre och heller inte missa en ägglossning. ❤️

  • Anonym (qwerty)

    Nej det är inte positivt.
    ta ett digitalt test från clearblue så vet du och strunta i dessa billiga test för du blir bara besviken

  • Anonym (Enda utan spökstreck)

    Jag måste vara den enda som aldrig fått spök. När jag inte varit gravid har de varut TVÄRblanka. Har aldrig fått streck efter utgången tid heller. När jag varit gravid har det börjat med hypersvaga streck.

  • svansmamman
    Anonym (Enda utan spökstreck) skrev 2023-06-10 19:20:07 följande:

    Jag måste vara den enda som aldrig fått spök. När jag inte varit gravid har de varut TVÄRblanka. Har aldrig fått streck efter utgången tid heller. När jag varit gravid har det börjat med hypersvaga streck.


    Jag har heller aldrig fått ett enda såkallat spökstreck. Jag tror det mest har med betraktaren att göra. Någon annan skulle säkert ha sett potentiella streck i mina negativa. Spökstreck kallar jag de streck som betraktaren tycker sig se, men som bara är en illusion. Vissa tester är lättare än andra att se icke-streck på. 
Svar på tråden Hjälp, är jag gravid?