• Anonym (Fundersam)

    Kanske gravid, måste jag förklara mig för att boka ultrajud/undersökning?

    Om man har misstankar om att man är gravid, behöver man förklara sig ordentligt för att kunna få boka ultraljud och/eller undersökning eller räcker det med att bara säga att man tror att man är gravid?

    Jag trodde först att jag var med om ett tidigt missfall/kemisk graviditet för över en månad sen. Hade en blödning runt beräknad mens men den var mycket mindre än vanligt. Eftersom det fanns en chans att jag kunde vara gravid tog jag ett graviditetstest som var positivt men svagt. Tog sen ett annat test senare under dagen som var väldigt mycket tydligare och positivt det också. 
    Blödningen fortsatte ett par dagar till och ungefär en vecka efter första testet tog jag ett nytt test som då var negativt. 
    Började må illa under dagarna däremellan och tänkte att det säkert berodde på att det blev ett missfall och kroppen jobbade för att gå tillbaka till normalt. 

    Illamåendet har dock hållit i sig sen dess och har blivit värre, plus att jag är så otroligt trött om dagarna och har svårt att sova på nätterna och vaknar minst en gång varje natt. Mensen är en vecka sen och jag känner mig svullen vilket jag inte brukar göra. Har inte känt av mina klassiska tecken på att jag haft ägglossning under den här tiden heller.
    Jag var helt inställd på att det inte gått vägen men nu känner jag mig extremt osäker, men vill inte vända mig till vården om jag ändå kommer bli misstrodd på grund av ett negativ graviditetstest.

  • Svar på tråden Kanske gravid, måste jag förklara mig för att boka ultrajud/undersökning?
  • Anonym (Privat)

    Via vanliga vården kommer du aldrig få göra VUL bara pga misstanke. Inte ens de som är bekräftat gravida får göra VUL utan synnerliga skäl. Men privat kan du alltid gå. Så ring en privat gynläkare och be om en koll.

  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Privat) skrev 2023-06-11 18:38:54 följande:

    Via vanliga vården kommer du aldrig få göra VUL bara pga misstanke. Inte ens de som är bekräftat gravida får göra VUL utan synnerliga skäl. Men privat kan du alltid gå. Så ring en privat gynläkare och be om en koll.


    Tack för svaret, det får kanske bli så att jag får undersöka om det finns nån privat gyn i närheten att vända mig till. 
  • Anonym (Hmm)

    Ok, men har du tagit något test NU och kollat? För om du är gravid så borde det visa klart positivt.

  • Anonym (Fundersam)

    För er som frågat så ja, jag har testat igen i fredags och det var negativt och jag vet att det är en väldigt, väldigt liten chans att jag ändå skulle kunna vara gravid. 
    Jag har aldrig varit i den här sitsen tidigare och det finns väldigt lite info att hitta om det jag upplever så jag tyckte att det var en bra början att fråga om nån här hade tips och råd.

    Det är första gången jag varit med om ett troligt missfall och för första gången på över 20 år med mens som alltid varit väldigt regelbunden så är den nu 2 veckor sen. 
    Med de andra symptomen som bland annat illamående och sömnproblem så blir jag väldigt fundersam på vad det annars skulle kunna bero på.

  • Anonym (Hmm)

    Om du har haft missfall så kan cykeln säkert behöva gå till sig igen. Kroppen är som bekant ingen pålitlig maskin. Du lär knappast vara gravid iaf så vänta på nästa mens och prova igen.

Svar på tråden Kanske gravid, måste jag förklara mig för att boka ultrajud/undersökning?