• Anonym (Mamman)

    Längtan äter upp mig

    Håller på att bli galen. Har en bebis på 8 månader och längtar så mycket efter ett syskon. Mannen har sagt att han inte vill ha fler, och det får mig att längta ännu mer... En nära släkting och även en kollega ska nu ha barn snart och samtidigt som jag tycker det är väldigt kul så hugger det i mig av längtan och en viss sorg när de delar med sig av sina graviditeter. Jag klarar det nästan inte. Och jag känner mig hemsk! Dessa tankar snurrar i mitt huvud nästan dygnet alla timmar och jag blir helt utmattad. Vad ska jag göra? Hur kommer jag ur detta? 

  • Svar på tråden Längtan äter upp mig
  • Anonym (bäbä)

    Men redan? Du har ju din lilla att ägna dig åt nu. Kan förstå om du längtar längre fram.

  • Anonym (Mamman)
    Anonym (bäbä) skrev 2023-06-11 16:37:48 följande:

    Men redan? Du har ju din lilla att ägna dig åt nu. Kan förstå om du längtar längre fram.


    Jo absolut, men längtan finns där ändå. Började typ 3-4 dagar efter vi kom hem från BB.. Ser till att få all tid som finns med vår lilla men som sagt finns längtan ändå och blir bara större och större. Vill ju också gärna ha relativt tätt inpå. 
  • Anonym (K)

    Hej
    Du behöver ju ta reda på om längtan efter fler barn är större än att leva med den man som du lever med.
    Och sen antingen acceptera att det inte blir fler barn (tillåta dig sörja) eller göra slut och skaffa barn med någon annan eller själv.

    Mitt råd är ju att stöd av en proffesionell, typ psykolog eller terapeut, både i beslutandet och sen för att hitta sätt att klara/leva med beslutet, oavsett vad beslutet är.

    Jag hade velat ha 3 barn men maken bara 2...men för mig var livet med honom och de 2 barn vi har liksom mer värt än att bryta upp och skaffa med någon annan. 
    För mig blev "räddningen" att faktiskt engagera mig i mina vänners bebisar och är gudmor till 4 fantastiska barn...

  • Drottningen1970

    Hur funkar det att som mamma till ett spädbarn gå omkring och ätas upp av längtan till ett barn som inte finns? Låter som urtaskiga prioriteringar.

  • Drottningen1970
    Anonym (Mamman) skrev 2023-06-11 16:59:08 följande:
    Jo absolut, men längtan finns där ändå. Började typ 3-4 dagar efter vi kom hem från BB.. Ser till att få all tid som finns med vår lilla men som sagt finns längtan ändå och blir bara större och större. Vill ju också gärna ha relativt tätt inpå. 
    Du fattar att det är sjukt va? Om du inte ens kan vara fokuserad på ett barn som är ett par dagar gammal, kanske inte föräldraskap är för dig överhuvudtaget. Du behöver bli psykiskt stabil för att fungera som förälder till ett eller flera barn.
  • Anonym (Mamman)

    Nu handlar det inte om prioriteringar. Det är inget jag har VALT. Att längta efter något och att prioritera är två helt skilda saker. Ber om tips på vad jag ska göra för att själv må bättre i detta, uppenbarligen har ni som kritiserar något jag inte själv kan styra över aldrig upplevt en sådan längtan. Ber inte om åsikter över huruvida en KÄNSLA är rätt eller fel, bara tips på vad jag ska göra. Läs ordentligt tack.

  • HejsanJenny

    Jag tänker att alla känslor man känner har man rätt till, det är dina egna och det kan ingen ta ifrån dig eller säga att du inte borde känna. Samtidigt så tror jag att du kanske behöver släppa tanken på att få barn tätt, ifall det är så att din man uttrycker så tydligt att han inte vill ha fler. Det kan ju vara så att han känner att det var tufft och jobbigt att skaffa barn (som många känner) för småbarnstiden är ju inte lätt. Kanske ändrar han sig om några år och då kan ni skaffa en tvåa. Så blev det för oss. Min sambo uttryckte när barnet var runt ett att kanske skulle vi bara nöja oss med ett barn. Jag var så glad och tacksam för vårt barn som vi hade kämpa länge för  för att få att jag egentligen hade varit nöjd om det ?bara? hade blivit ett. Idag är jag gravid i vecka 30 och dottern fyllde precis tre.

  • Anonym (Mamman)
    HejsanJenny skrev 2023-06-12 07:22:18 följande:

    Jag tänker att alla känslor man känner har man rätt till, det är dina egna och det kan ingen ta ifrån dig eller säga att du inte borde känna. Samtidigt så tror jag att du kanske behöver släppa tanken på att få barn tätt, ifall det är så att din man uttrycker så tydligt att han inte vill ha fler. Det kan ju vara så att han känner att det var tufft och jobbigt att skaffa barn (som många känner) för småbarnstiden är ju inte lätt. Kanske ändrar han sig om några år och då kan ni skaffa en tvåa. Så blev det för oss. Min sambo uttryckte när barnet var runt ett att kanske skulle vi bara nöja oss med ett barn. Jag var så glad och tacksam för vårt barn som vi hade kämpa länge för  för att få att jag egentligen hade varit nöjd om det ?bara? hade blivit ett. Idag är jag gravid i vecka 30 och dottern fyllde precis tre.


    Tack för ditt svar! Jo jag försöker tänka så också, att det kanske ger med sig med tiden, tror det är ovissheten som är jobbigast. Är verkligen oändligt tacksam över det barn vi har (såklart). Att han inte vill ha fler säger han beror på att han vill att vi ska ha full inkomst för att kunna göra lite mer roliga saker. 

    Grattis till nuvarande graviditeten ❤️
    När började han ändra sig? 🙂
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Mamman) skrev 2023-06-12 06:33:52 följande:

    Nu handlar det inte om prioriteringar. Det är inget jag har VALT. Att längta efter något och att prioritera är två helt skilda saker. Ber om tips på vad jag ska göra för att själv må bättre i detta, uppenbarligen har ni som kritiserar något jag inte själv kan styra över aldrig upplevt en sådan längtan. Ber inte om åsikter över huruvida en KÄNSLA är rätt eller fel, bara tips på vad jag ska göra. Läs ordentligt tack.


    Sök hjälp. Träffa en kurator eller psykolog. Skilj dig, om ett barn till är det viktigaste. 
  • HejsanJenny
    Anonym (Mamman) skrev 2023-06-12 07:39:45 följande:
    Tack för ditt svar! Jo jag försöker tänka så också, att det kanske ger med sig med tiden, tror det är ovissheten som är jobbigast. Är verkligen oändligt tacksam över det barn vi har (såklart). Att han inte vill ha fler säger han beror på att han vill att vi ska ha full inkomst för att kunna göra lite mer roliga saker. 

    Grattis till nuvarande graviditeten ❤️
    När började han ändra sig? 🙂
    Förstår att ovissheten känns jobbig! Sen har han ju också helt rätt i det han säger, det är ju lagom roligt att leva på föräldrapenning under en längre tid (speciellt i dessa tider 😬). För oss ändrades det nog när hon började bli lite av en egen person och det blev mer?. Tråkigt ord här, ROLIGT att ha barn. När hon kunde kommunicera och leka och liksom blev en egen person. Jag älskade bebistiden men det gjorde inte han. Sen växte känslan med tiden att det kändes självklart att hon skulle ha ett syskon. Lycka till! Jag hejar på dig. ❤️
  • Anonym (Mamman)
    HejsanJenny skrev 2023-06-12 07:56:34 följande:
    Förstår att ovissheten känns jobbig! Sen har han ju också helt rätt i det han säger, det är ju lagom roligt att leva på föräldrapenning under en längre tid (speciellt i dessa tider 😬). För oss ändrades det nog när hon började bli lite av en egen person och det blev mer?. Tråkigt ord här, ROLIGT att ha barn. När hon kunde kommunicera och leka och liksom blev en egen person. Jag älskade bebistiden men det gjorde inte han. Sen växte känslan med tiden att det kändes självklart att hon skulle ha ett syskon. Lycka till! Jag hejar på dig. ❤️
    Nej, så är det 🙈 För min del är det ju det här som är livet, jag känner inte samma behov av att göra annat. Men såklart förstår och respekterar jag honom också. Känns som det överlag blir roligare för mannen ju större barnet blir 🙂

    Tack! 🥰
Svar på tråden Längtan äter upp mig