• Anonym (Nånsomvet?)

    Spermier och kön?

    Funderar en del på detta, av ren nyfikenhet. Sett på människopopulationen som helhet föds ju ca 50/50 flickor och pojkar.

    Det är ju också mannens spermier som avgör kön.

    Eftersom vissa män verkar få nästan bara pojkar och vissa nästan bara flickor - kan det vara så att vissa generellt har en övervikt av den ena sortens spermier? Kan der vara genetiskt? Vi har bara pojkar och både min mans far och farfar fick också bara söner. 


     

  • Svar på tråden Spermier och kön?
  • Anonym (Boy Rush)

    Läst att pojkspermer är snabbare, så vill man öka chansen att få flicka så ska mannen komma in bakifrån. Han når djupare då och det blir kortare väg för spermerna att färdas.

    Jag stavade spermer (spermier) fel på flit, för jag är lat. Och så lät det kul.

  • Mrs Moneybags

    Vissa har fler av den ena sorten och vissa har en biologisk miljö som gynnar den ena sorten. T ex gör bastubad och varma bad att pojkspermierna dukar under, och ökar alltså chansen för mannen att tillverka en flicka. Äldre män har också fler eller starkare flickspermier. 

    Det viktiga är att samhället som helhet har 50/50. 

    Flickspermier är lite segare och lever längre inuti kvinnan, pojkspermierna är å andra sidan lättare och snabbare. Det är därför man kan testa att ha sex på själva ägglossningsdagen om man vill ha en pojke och några dagar innan om man vill ha en flicka. Teorin är att flickspermierna lever längre därinne och redan är framme så att de kan möta ägget när det kommer. 

  • Anonym (Boy Rush)
    Mrs Moneybags skrev 2023-06-12 10:14:12 följande:

    Vissa har fler av den ena sorten och vissa har en biologisk miljö som gynnar den ena sorten. T ex gör bastubad och varma bad att pojkspermierna dukar under, och ökar alltså chansen för mannen att tillverka en flicka. Äldre män har också fler eller starkare flickspermier. 

    Det viktiga är att samhället som helhet har 50/50. 

    Flickspermier är lite segare och lever längre inuti kvinnan, pojkspermierna är å andra sidan lättare och snabbare. Det är därför man kan testa att ha sex på själva ägglossningsdagen om man vill ha en pojke och några dagar innan om man vill ha en flicka. Teorin är att flickspermierna lever längre därinne och redan är framme så att de kan möta ägget när det kommer. 


    Lite som de som köar tidigt, övernattar, för att få biljetter till rockkonserten. 
  • Anonym (Nånsomvet?)
    Mrs Moneybags skrev 2023-06-12 10:14:12 följande:

    Vissa har fler av den ena sorten och vissa har en biologisk miljö som gynnar den ena sorten. T ex gör bastubad och varma bad att pojkspermierna dukar under, och ökar alltså chansen för mannen att tillverka en flicka. Äldre män har också fler eller starkare flickspermier. 

    Det viktiga är att samhället som helhet har 50/50. 

    Flickspermier är lite segare och lever längre inuti kvinnan, pojkspermierna är å andra sidan lättare och snabbare. Det är därför man kan testa att ha sex på själva ägglossningsdagen om man vill ha en pojke och några dagar innan om man vill ha en flicka. Teorin är att flickspermierna lever längre därinne och redan är framme så att de kan möta ägget när det kommer. 


    Jo, samhället behöver ju typ 50/50.

    Funderade mest på om vissa rent biologiskt mest har en sort just då vissa verkar få ett visst kön så många gånger.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Boy Rush) skrev 2023-06-12 10:19:55 följande:
    Lite som de som köar tidigt, övernattar, för att få biljetter till rockkonserten. 
    Haha, ja! Skrattande
    Anonym (Nånsomvet?) skrev 2023-06-12 10:28:44 följande:
    Jo, samhället behöver ju typ 50/50.

    Funderade mest på om vissa rent biologiskt mest har en sort just då vissa verkar få ett visst kön så många gånger.
    Jag kan tänka mig att vissa har mest av det ena...Vi är ju alla olika så varför inte även på detta plan? 
    En snabb googling visar att det faktiskt kan vara genetiskt att vissa män får fler pojkar eller flickor. 

    www.sciencedaily.com/releases/2008/12/081211121835.htm 
  • Anonym (Jz)

    Ja, det finns studier som visar att män ärver gener från sina föräldrar som gör att han antingen producerar mest Y-spermier, mest X-spermier eller en ungefär lika mängd av båda och att man kan se ett samband mellan könet på en mans barn och könet på hans eventuella syskon. En man som har flera bröder och inga eller få systrar har högre chans att få söner och tvärtom att om en man har flera systrar och inga eller få bröder så har han större chans att få döttrar.

  • Anonym (Nja)
    Anonym (Nånsomvet?) skrev 2023-06-12 09:52:08 följande:
    Spermier och kön?

    Funderar en del på detta, av ren nyfikenhet. Sett på människopopulationen som helhet föds ju ca 50/50 flickor och pojkar.

    Det är ju också mannens spermier som avgör kön.

    Eftersom vissa män verkar få nästan bara pojkar och vissa nästan bara flickor - kan det vara så att vissa generellt har en övervikt av den ena sortens spermier? Kan der vara genetiskt? Vi har bara pojkar och både min mans far och farfar fick också bara söner. 


    Det är inte så det fungerar. Det är inte mannens spermier som avgör kön - kvinnans ägg väljer den friskaste spermien. Vissa familjer kan säkert ha friskare pojkspermier eller flickspermier. Det handlar också lite om samlagsfrekvens iom att pojkspermier är något snabbare men att flickspermier lever längre, så har man sex ett tag innan ÄL så är chansen något större att det ska bli en flicka.
  • Anonym (Nånsomvet?)
    Anonym (Nja) skrev 2023-06-12 10:46:26 följande:
    Det är inte så det fungerar. Det är inte mannens spermier som avgör kön - kvinnans ägg väljer den friskaste spermien. Vissa familjer kan säkert ha friskare pojkspermier eller flickspermier. Det handlar också lite om samlagsfrekvens iom att pojkspermier är något snabbare men att flickspermier lever längre, så har man sex ett tag innan ÄL så är chansen något större att det ska bli en flicka.
    Fast jo. Alltså, det jag menar är att kvinnor ju bara har X-kromosomer och män har både X och Y. Så min fundering var om vissa män har en kraftig övervikt av den ena sorten liksom, vilket de ju enligt länkad studie verkar kunna ha.

    Hur menar du att ägget väljer den friskaste?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Nånsomvet?) skrev 2023-06-12 10:51:18 följande:
    Fast jo. Alltså, det jag menar är att kvinnor ju bara har X-kromosomer och män har både X och Y. Så min fundering var om vissa män har en kraftig övervikt av den ena sorten liksom, vilket de ju enligt länkad studie verkar kunna ha.

    Hur menar du att ägget väljer den friskaste?
    Jag vet inte hur jag ska förklara välja på annat sätt men vi kan testa synonymer.se

    utsebestämma sig förutväljata ututkorakorarösta påballoteradraföredrahandplockalägga sin röst förröstarösta förtaträffa ett valutnämnautskilja




    Angående hur detta går till: www.manchester.ac.uk/discover/news/human-eggs-prefer-some-mens-sperm-over-others-research-shows/

    Finns många sidor som förklarar samma sak, så klart.
  • Anonym (Nånsomvet?)
    Anonym (Nja) skrev 2023-06-12 11:04:08 följande:
    Jag vet inte hur jag ska förklara välja på annat sätt men vi kan testa synonymer.se

    utsebestämma sig förutväljata ututkorakorarösta påballoteradraföredrahandplockalägga sin röst förröstarösta förtaträffa ett valutnämnautskilja


    Angående hur detta går till: www.manchester.ac.uk/discover/news/human-eggs-prefer-some-mens-sperm-over-others-research-shows/

    Finns många sidor som förklarar samma sak, så klart.
    Man behöver inte vara dryg. Skärp dig.

    Min kommentar gäller ändå att kvinnor bara har en sort men männen 2. Om vissa män föds med 99,5% X kommer det ju bli XX i typ alla fall.
Svar på tråden Spermier och kön?