• menhallå

    Måste jag jobba hela schemat på sommarjobbet eller kan jag sluta tidigare?

    Jag är i slutet av mina studier och hade svårt att hitta ett jobb direkt efter sommaren i det fält jag utbildade mig i, och sökte därför ett sommarjobb. När jag sökte angav jag en period jag kunde arbeta och sa då hela sommaren. Jag fick schemat ganska sent och i samband med det fortsatte jag söka jobb i mitt fält. Veckan efter jag fick schemat fick jag mitt drömjobb, men det överlappar en vecka med sommarjobbet. 


    Jag hörde av mig till sommarjobbet att den sista veckan på schemat kunde jag inte längre arbeta, och det finns riktigt goda skäl till varför jag inte kan skjuta upp start en vecka. Sommarjobbet hävdar att eftersom jag sagt att jag var tillgänglig de datumen och de schemalagt mig är jag skyldig att jobba dem, men de gör ett ?undantag? och jag behöver bara jobba helgen. Jag ska alltså jobba 12 dagar i sträck? jag lider av några kroniska sjukdomar och bara jobba heltid 5dgr/vecka är jobbigt nog för mig. 

    Är detta rätt? Jag såg det som att jag ?säger upp mig? och att som vik på timmar kan jag neka schemat. Jag har på tidigare sommarjobb kunnat ändra efter behov när saker förändras. Är jag verkligen bunden till de timmar de gav mig? 


    Jag vill gärna inte bränna några broar, men  jag vet redan nu att jag inte kommer att kunna jobba de dagarna för ett nytt jobb triggar skov och jag behöver vila. Det här jobbet är enbart för att tjäna pengar, men det jobb som väntar är drömjobbet. 


    Har jag något rätt att inte jobba de dagarna? Känns helt sjukt att jag inte har något alls att säga om det för att jag vid intervjun gav ett tidsintervall jag inte uppfattade som 100% bindande garanti 


  • Svar på tråden Måste jag jobba hela schemat på sommarjobbet eller kan jag sluta tidigare?
  • Elis73

    Har du skrivit på ett anställningsavtal för en tidsperiod och sedan fått ett schema, så är jag ganska säker på att du är skyldig att fullfölja ditt åtagande. Du kan inte "säga upp" den typen av avtal. Du kan: 

    A) Bita ihop och jobba fastän det är jobbigt. Stryk allt privat/socialt och ägna den kämpiga veckan åt att jobba-vila.
    B) Försök hitta kollegor som vill jobba extra och byt pass (jobba lite extra tidigare i perioden mot att vara ledig senar). Men detta måste vara OK för arbetsgivare innan ni bestämmer.
    C) Säg ärligt till arbetsgivaren att du omöjligt kan jobba sista perioden. Du kan få skadeståndskrav i form av att de drar av lön som du tjänat. Ditt rykte och referens kan bli negativt (värre om du bor på liten ort där alla känner alla, kanske inte så farligt på en större ort om du inte ska arbeta i branschen).
    D) Sjukskriv dig. Oärligt och fel mot de som verkligen är sjuka. Och uppenbart oärligt mot din arbetsgivare. Samma problem med ditt rykte. 

    Eller så kanske din arbetsgivare hittar en ersättare under sommaren och problemet löser sig. Så det är ärligare att öppet säga att sista veckan inte går, än att bara inte dyka upp. Då sätter du kollegor och arbetsgivare i skiten.

  • GGN

    Vad står i avtalet? Står det ett fast slutdatum där, utan möjlighet att avsluta i förväg?

Svar på tråden Måste jag jobba hela schemat på sommarjobbet eller kan jag sluta tidigare?